Grilla lax.. Hur krydda/smaksätta?
Har tänkt ge mig på att grilla en laxsida imorgon. Har dock ALDRIG grillat fisk, så behöver tips på hur den ska kryddas och tillagas. Alla tips mottages tacksamt!
Har tänkt ge mig på att grilla en laxsida imorgon. Har dock ALDRIG grillat fisk, så behöver tips på hur den ska kryddas och tillagas. Alla tips mottages tacksamt!
jag brukar skära mina lax fileer i bitar och ha på grillspett med citron peppar på gotti gott
1. Grilla laxen hel, med skinnsidan neråt. Vänd inte på den. Då blir köttet väldigt saftigt och det gör ingenting om skinnet blir lite bränt. Ett halster kan vara bra att använda om ni har (men inget måste)
2. Krydda gärna med syrliga saker som t.ex. citronpeppar eller citron- eller limejuice. Salvia passar bra till lax, var lite försiktig med mängden dock (salvia är fettlöslig så smaken frigörs väldigt bra i den feta laxen). Salt och vitpeppar naturligtvis. Annars finns det ju färdiga lime-marinader att köpa.
Citronpeppar på den rosa ytan och skinnet ner mot grillen och grilla endast på den sidan hela tiden tills den är klar! Voilá ! ;) MUMMA!
Tack så mycket, låter ju lätt i alla fall . Imorgon ska det grillas, mumma! Tips förresten på såser till?
du kan grunda och ta turkisk yoghurt (eller creme fresch) och blanda i sweet chilisås eller rom samt rödlök eller dill med citron eller franska örter! :)
jag rekommenderar den med sweet chili men ta inte för mycket sweet chili kan bli starkt då. Eller den med rom, den är med god! :) lycka till!
Hel, med skinnsidan ner som flera här sagt, alternativt i foliepaket med lime/citron och örtkryddor!:)
Indirekt värme e det rätta för fet lax..
Jag mixade salt chilli och rivet citronskal som breddes på laxen, slog sen in det i folie och la på grilen. Det vart riktigt gott. Hade cremefraisch och sweetchilli såsen, som Johannniii redan tipsat om, och potatis till.
Hur du än gör så låt den inte ligga på för länge då blir det torrt.