mamma till 2 frön skrev 2011-06-25 10:06:46 följande:
Mintmint: att det är lättere att skjuta på problemet låter som en lite väl lätt orsak

, en vanlig kommentar från högstadiet tycker jag. Välkommen ner på låg och mellan med dina andra orsaker som de mest troliga orsaken till sviktande resultat. I min bekantskapskrets är vi 7 lärare på olika stadier och skolformer och inte en av oss har jag någonsin hört säga: -Äh jag skickar upp Kalle så får de ta det på nästa stadium... Välkommen till en klass på dryga 20 barn med diverse svårigheter, rent statistiskt sett, som ensam lärare. Du ska möta varje enskilt barn, lära de läsa, skriva och räkna i sin takt, samtidigt fostra och skapa gruppanda. Den största faran i dagens skola är inte slappa lärare utan goda nog kunskaper, utan för få lärare med förmycket arbetsuppgifter vilket jag tror du samtycker med.
Jag har arbetat över alla stadier och är nu i särskolan, hög och gymnasium, så jag tror jag vet vad jag skriver om
Nej, det är ju inte direkt så att man uttalar det högt. Men det förekommer, även om det många gånger är helt omedvetet. Det kan t.ex handla om att man inte är "överens" om vad eleverna ska ha med sig när de slussas vidare. Om man som lärare får en elev i åk. 7 och man förväntar sig att de ska ha med sig viss kunskap och de inte har det för att tidigare lärare anser att eleven ska tillgodogöra sig den kunskapen på högstadiet - då har man skjutit på problemet helt enkelt. (Men som sagt var, det behöver inte vara en medveten handling). Jag har fått elever i åk 7 som knappt kunnat läsa. Men det finns inga åtgärdsprogram etc. för eleven sedan tidigare, ingen överlämnande lärare som har uppmärksammat oss att det finns ett problem. Elever som inte klarar nationella prov i åk 5, men som ändå slussas vidare utan att uppmärksammas på att det kan finnas vissa svårigheter etc.
Någonstans i systemet finns det stora brister helt enkelt, när elever kommer till åk 9 och inte har med sig så mycket som de borde ha med sig. Jag hade en elev i åk. 9 som inte klarade av att skriva en text med stor bokstav och punkt efter varje mening. Varför har man inte med sig det sen tidigare? Var i "kedjan" borde man ha uppmärksammat detta?