• MCooper

bilstol till lång bebis?

Min son ligger +3 på längdkurvan och vi ska köpa en ny bilstol till  honom nu (han är 6 månader). Vill självklart ha en bra bilstol, men det är också viktigt att den är så stor som möjligt på längden.. Har pratat med NTF och de säger att det endast skiljer 2,5 cm mellan dln lägsta och den högsta, men efter lite efterforskningar så visar det sig att det inte stämmer. Ex. Britax Hi-way 60cm, Britax Multi-tech 67cm

Men nu till kruxet.. (fortsätter med de två stolarna i exemplet ovan) vad jag har sett i andra trådar så är det till exempel så att barnets axlar tar emot i nackkudden på Multi-techen när de är tillräckligt långa och då kanske skillnaden inte är så stor egentligen?

Så min undran är om någon vet vilken stol som rymmer den längsta bebisen? Vad nu än tillverkarna(försäljarna påstår i sina manualer/blanketter..

Tackar!

• Svar på tråden bilstol till lång bebis?
  • IsaCMoJs

Vi köpte en britax two way, den ska man kunna ha länge, om inte längst!

• Kodia

Det är nog Britax Twoway! Men den stolen är också ganska vid, och egentligen inte  så bra för bebisar. Vi hade den till vår son (som också var "utanför kurvorna"), men det var inte så praktiskt, eftersom huvudet ramlade fram när han somnade, osv.

Så om ni inte bara skall åka småsträckor så tycker jag att ni skall ta en mer ombonad stol. Om två år kan ni sedan sälja den (eller använda till ett syskon?) och köpa en Twoway till sonen då istället.

• cicci85

Jag skulle köpa den som passar bäst nu och sen köpa en Britax twoway när den är urvuxen. Så gjorde vi, min son är oxå lång och hade vuxit ur alla stolar förutom twoway när han fyllde 5 år! Twowayen brukar kosta 1500 kr på rea.

Jag har en multi-tech som jag är supernöjd med, men det stämmer att den inte funkar så länge på längden. Min lillplutt kan sitta i den tills han är 110 cm skulle jag tro.

• MCooper

Tackar för tipsen! De rear ut multi-techen för 2600 nu så den får det nog bli. Väldigt prisvärt om inte annat!

Svar på tråden bilstol till lång bebis?