• Tetran

På vilket sätt säger era bebisar "stopp"?

Har en bebis på en månad. Jag ammar men han bli inte riktigt mätt så jag ger ersättning ibland också. Men jag tycker det är så svårt att veta när han inte vill ha mera från flaskan. När han ammar släpper han helt enkelt taget om bröstet. Så gör han inte vid flaskmatning, eller så har jag inte gett honom tillräckligt från flaskan?! 

Hur gör era bebisar när de "säger ifrån" att de är mätta?  

Nybliven trebarnsmamma - två barn hos mig och en i hjärtat.
  • Svar på tråden På vilket sätt säger era bebisar "stopp"?
  • Mamma till 3 M

antingen totaldäckar med öppen mun eller puttar ut flaskan med hjälp av tungan o kniper igen så man inte får in den igen :P

• Kazeer

Min yngste somnade alternativt så släppte han taget om nappflaskans napp, knep ihop munnen och vägrade öppna den igen. Han var alltid mycket tydlig med att visa när han hade fått tillräckligt, till och med när han sondmatades som nyfödd.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tetran

Tack för svaren!

Nybliven trebarnsmamma - två barn hos mig och en i hjärtat.
  • Bollen2

Trycker ut flaskan. Eller klöks (eller hur det nu stavas..) om man sätter in flaskan och han inte vill ha mer. Så det märks.

• Höstbebis2010

Min son sa aldrig ifrån, han hade nog kunnat äta en liter ersättning om han hade fått fast som då hade slutat med att han hade kräkts så klart. Så vi fick lära oss hur mycket han behövde.. Det är nu först när han är 7 månader han säger ifrån när han är mätt och då tar han tag i flaskan och puttar bort den.

• Miss Obsessive

Antingen somnar hon, puttar hon ifrån sig flaskan eller så börjar hon "slafsa", dvs slappar med mungreppet så att den mesta maten rinner ut istället.Vill hon inte ha mer, så äter hon inte mer helt enkelt. Jag har fått lära mig att det alltid bör finnas lite kvar i flaskan-då vet man att bebisen är mätt. Men, en del bebisar kan ju äta fort och inte känna mättnad med en gång, precis som vi vuxna. Ibland äter min lilla i en rasande fart och blir arg när det tar slut, men när hon fått lugna sig lite så brukar hon bli belåten ändå. 

Svar på tråden På vilket sätt säger era bebisar "stopp"?