leva ihop som separerade?
Min man har träffat en annan. Jag kan inte vara riktigt arg på honom för det känns som delvis mitt fel. Vi har glidit isär under lång tid och jag har inte gjort mer än han för att hitta tillbaka. Vi har varit för stressade, upptagna, trötta... Hela tiden haft ursäkter för att inte prata och ta tag i problemen. Och så dök då dennna nya kvinna upp. De träffades via jobbet, hade en del gemensamma arbetsuppgifter och behövde ses ofta pga det. De sågs även utanför arbetstid, men det var inget konstigt. Min man har aldrig jobbat 9-17, utan har ett ganska fritt jobb. Sista halvåret, drygt, har han varit borta mer och mer, men jag tyckte nästan att det var skönt. Vi bråkade så mycket när han var hemma. Till slut började jag själv fundera på separation. Kände mig redo att gå vidare.
Och så berättade han då om den här andra kvinnan och att han älskar henne. Och hela min värld rasade ihop. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle reagera så. Och när han såg hur ledsen jag blev så började min man också gråta. Sedan dess (tre dagar) så har vi gråtit hur mycket som helst tillsammans. Vi har suttit och hållit om varandra, pratat, gråtit igen. På något sätt har vi kommit varandra närmare än på flera år. Och det gör det hela ännu värre. Jag ser ju nu att den man jag en gång blev kär i finns kvar. Och att vi fortfarande har väldigt starka känslor fär varandra. Min man säger sig också vara överraskad över bådas reaktioner. Han hade trott att jag helt tröttnat på honom och kände sig också färdig med mig. Och så sitter vi där och gråter och inser hur mycket vi saknat att ha varandra nära. Önskar att vi gjort något innan det var för sent.
Nu har vi bestämt oss för att ta det lugnt över sommaren. Inte fatta några slutgiltiga beslut. Åka på semester tillsammans som vi planerat. Vi kommer heller inte att berätta något för barnen ännu. Om han - vilket är absolut mest sannolikt - fortfarande vill separera efter sommaren så funderar vi på att ändå fortsätta bo ihop ett tag, men som någon sorts "room mates". Vi har tillräckligt stort för att kunna ha var sitt rum. På sikt går det knappast, men i alla fall så länge att barnen får vänja sig vid tanken och att vi inte måste ut och stressköpa varsin lägenhet.
Han vet inte heller hur det blir med den kvinna han blivit kär i. Hon är också gift och har en lite komplicerad familjesituation där hon i princip skulle bli tvungen att bo i ett annat land än sina barn om hon ska kunna leva nära min man. I och med det är han inte säker på om hon kommer att välja honom eller närheten till barnen.
Om deras förhållande tar slut så känns det som en möjlig lösning att fortsätta bo ihop med min man. Inte som par, men som vänner. Kanske kan vi hitta tillbaka till varandra som man och hustru, men det vågar jag egentligen inte hoppas. Vi kan i alla fall finnas där för varandra och ta hand om barnen tillsammans.
Finns det någon som provat att bo ihop efter att egentligen ha separerat? Alltså mer än bara ett par månader medan ni letat andra bostäder? Går det? Just nu känns det som om jag mer än allt annat vill ha kvar min familj. Det känns även som om min man som vän, så som det varit de senaste dagarna, är värd att kämpa för. Om vi kan behålla den närhet vi har just nu så är det så oerhört mycket bättre än ingenting. Vi har levt ihop i nästan 20 år, i princip hela vårt vuxna liv, och jag vill inte bryta helt. Ska han leva med den andra så måste vi nog flytta isär, men vi har lovat varandra att ändå vara vänner. Men utan henne med i bilden, så kanske? Eller är jag bara naiv?