• Marnus

Helt ny på detta med ÄD. Hjälp någon?

Hejsan!

Har kikat runt i trådarna men inte riktigt hittat det jag undrar över. Jag är helt ny på detta med ÄD. Har 2 st misslyckade IVF bakom mej och nu ska vi utreda om det är äggen som inte riktigt fungerar som de ska. Om man har dåliga ägg och ska försöka med äggdonation, betalar landstinget något då? Eller kostar det upp mot 60 000 kr som jag sett i trådarna här?

Jättetacksam för svar.

• Svar på tråden Helt ny på detta med ÄD. Hjälp någon?
  • The75

Hej
    Om du gör det här hemma kostar det "inget" men det är kö och kan ta lång tid eftersom det inte görs på så många ställen i vårt avlånga land och det finns inte så många donatorer.
    Gör du det däremot utomlans så kostar det men du behöver inte vänta så länge vilket är en fördel om man börjar bli lite äldre.
    Priserna varierar oxå mellan olika länder jag tror Polen är ganska billigt medans Spanien kostar lite mer,vi har gjort vårt på Ava Riga och Ava kliniken finns i flera länder.

• Marnus

Tack snälla snälla du. Nu känns det lite klarare;).

Kram på dej och tack igen

• Rödhåriga tjejen

Hej!

Man kan få ersättning av Försäkringskassan för behandling gjord i utlandet. Det har jag och min man fått. Vi fick ersättning för själva behandlingen. Däremot fick vi betala resor, kost och logi själva. Det var enkelt att ansöka. Vill minnas att vi fyllde i en blankett från Försäkringskassan, samt skickade med kvittot på behandlingen hos den utländska kliniken samt intyg ifrån vår IVF-klinik i Sverige på att vi hade rätt till ÄD-behandling.

Det som gällde var att man hade rätt till en viss behandling i Sverige som inte var tillgänglig tex pga lång kötid. Då kunde man få ersättning för att man sökt motsvarande vård i utlandet.

Kolla med Försäkringskassan hur det funkar. Det var ju ett tag sedan vi gjorde detta (2009) och ev kan reglerna ha ändrats. Dessutom tror jag att man eventuellt förverkar sitt behandlingsförsök i Sverige om man begär ersättning. Men det är jag INTE heller säker på. Eller är det om man blir gravid?? Vet inte. Så som sagt kolla med Försäkringskassan.

Vi gjorde i alla fall så att vi gjorde vårt ÄD-försök utomlands medan vi stod i kö i Sverige. Vi hade turen att bli gravida och få barn på första ÄD-försöket. När barnet var fött och vi visste säkert att vi inte skulle behöva vårt försök i Sverige (hade bara ett ÄD-försök kvar som betalades av "staten") ansökte vi alltså om ersättning från F-kassan.

Lycka till!

Jo, kan tillägga att du kan slippa lång kötid i Sverige om du har en egen donator med dig. Då rekommenderas det att man gör en sk korsdonation. Dvs att din donator (som du känner) donerar till ett annat par (som ni inte känner) och deras donator (som du inte känner) donerar till dig.
    Den kötiden blir ca ett halvår, tror jag. Det som krävs är att donatorn blir godkänd på alla blodprover. jag har för mig att det är HIV som de tar två gånger med ett halvår mellan proverna.

Lycka till igen!

Svar på tråden Helt ny på detta med ÄD. Hjälp någon?