schema?
Ni som har barn i skolan (eller ni som jobbar i skolan), när brukar man få hem schema för höst-terminen?
Ni som har barn i skolan (eller ni som jobbar i skolan), när brukar man få hem schema för höst-terminen?
Schema delar jag ut till mina elever första dagen på höstterminen. Då delas även en planering med t ex studiedagar, lovdagar och friluftsdagar ut.
ok, men hur gör man då med fritidstider? Man lämnar allstå inte schema till fritids förrän nån dag efter skolstart?
Eftersom schemat kan ändras ända in i sista minuten så delas det ut på första dagen däe jag arbetar.
Schema får man förhoppningsvis första dagen på höstterminen, har man otur kan det behövas göras justeringar efter det också, men då får man ut ett nytt schema.
MEn du lämnar väl schema till fritids för dina arbetstider ? Inte efter skoltider ? Så gör vi i alla fall .
Nej här skriver man tid före skolstart å tiden efter skolan slutat! Det är de timmar man betalar för!
Vi lämnar arbetstider sen har fritids schema för skoltider , vi har skola o fritids i samma hus .
Jag tycker att det är dåligt att man inte kan få ett schema före sommaren. Om man väljer att jobba deltid så vill ofta arbetsgivaren veta NÄR man vill ha sin ledighet. Men det är ju värdelöst att lägga sin ledighet en dag i veckan när barnet går långdag. Man vill ju inte vara hemma själv, liksom. För arbetsgivarens skull och för ens egen skull vore det bästa om schemat kom före sommaren, så man kunde planera hösten. Det är faktiskt inte så svårt att fixa det. Jag arbetar i åk 7-9, och vårt schema var klart i början av juni. Kan vi så kan andra skolor.
Hos oss funkar det så att schemat läggs och de nyanställda (de FÅ som eventuellt nyanställs) får rätta sig efter befintligt schema.
Vi har en väldigt stabil lärargrupp (= i princip inga nyanställningar).
Nä, knappt. Vi är i princip bara personal över 35, och alla har passerat gravidåldern (åtminstone mentalt). Elevunderlaget är stabilt. Men, nu var det ju egentligen inte mitt jobb vi diskuterade. Jag menar bara att jag fattar inte varför man ska anpassa schemat efter nyanställda. De som nyanställs får väl ta befintligt schema.
Jag utgår att ditt barn är under tolv och således går på en låg-mellanstadieskola, eftersom du behöver fritids. Ramtider borde du kunna få, dvs start och sluttider, de hänger ju samman över de 9-åren så barnen får sina timmar de har rätt till. Det individuella schemat för klassen kan vara svårare men som jag förstår det är det enbart ramtiderna du söker. Ring skolans rektor eller kansli om det finns något de borde kunna hjälpa dig. Våra ramtider är satta i 1-9 spåren eleverna går och ändras mycket sällan för konsekvenserna blir så stora, 5 minuter hit eller dit men det påverkar inte kostnaden av fritids då det går på tariffsystem. Vet att det ofta är skillnad på rena högstadium men det är väl inte där du har ditt barn.
Lycka till.