• Akvileja

Vilken termos?

Jag tycker att det är bekvämt att ha en termos med uppkokat vatten redo så man slipper koka upp nytt varje gång man ska göra en flaska. Jag har en ståltermos som jag använt men märkte idag att vattnet luktade och smakade jätteilla efter några timmar. Kan den ha utsöndrat nåt?
    Ni som använder termos, vad har ni för sort?
    Var köpte ni den?
    Vet ni hur länge man kan spara uppkokat vatten i termos?
    Den håller ju värmen länge men det kanske är ohygieniskt att spara vattnet för länge?

Tacksam för lite tips!

• Svar på tråden Vilken termos?
  • La Lola

Jag hade bara en termos med när vi var i väg nånstans o inte hade tillgång till micro.
    En helt vanlig ståltermos.

Hemma värmde vi vattnet till ättemp (fisljummet typ) o hällde i pulver.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Akvileja
    La Lola skrev 2011-06-19 23:31:39 följande:
    Jag hade bara en termos med när vi var i väg nånstans o inte hade tillgång till micro.
    En helt vanlig ståltermos.

Hemma värmde vi vattnet till ättemp (fisljummet typ) o hällde i pulver.
    Ah, ok! Vill helst inte använda micro, men tack för tipset ändå!
    Du tyckte inte att vattnet fick lukt och smak av termosen?
  • La Lola
    Akvileja skrev 2011-06-19 23:47:04 följande:
    Ah, ok! Vill helst inte använda micro, men tack för tipset ändå!
    Du tyckte inte att vattnet fick lukt och smak av termosen?
    Nja, det var inget tips, jag skrev bara hur vi gjorde.

Näe, inte det minsta.
    Trots att den tjänstgjort som kaffetermos innan.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Akvileja
    La Lola skrev 2011-06-19 23:48:52 följande:
    Nja, det var inget tips, jag skrev bara hur vi gjorde.

Näe, inte det minsta.
    Trots att den tjänstgjort som kaffetermos innan.
    Kanske är min termos som har dålig kvalitet... luktade och smakade metalliskt, det vill man ju inte ge till en liten direkt.
  • Drake

Vi köpte ett par termosar som inte höll värmen innan vi köpte den vi har nu. Den köpte vi på ClasOhlsson.
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx

Den håller värmen väldigt bra, jag brukar byta vatten var tredje måltid ungefär, för då är vattnet nästan slut i termosen och det är ca var 9e timme, då brukar vattnet fortfarande vara varmt. Vi använder ju bara vatten som är förkokat och brukar också diska ur den varje dag så jag tycker inte det är ohygieniskt utan väldigt smidigt

• Akvileja
    Drake skrev 2011-06-20 15:57:01 följande:
    Vi köpte ett par termosar som inte höll värmen innan vi köpte den vi har nu. Den köpte vi på ClasOhlsson.
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=157...

Den håller värmen väldigt bra, jag brukar byta vatten var tredje måltid ungefär, för då är vattnet nästan slut i termosen och det är ca var 9e timme, då brukar vattnet fortfarande vara varmt. Vi använder ju bara vatten som är förkokat och brukar också diska ur den varje dag så jag tycker inte det är ohygieniskt utan väldigt smidigt
    Ok, tack för tipset :) Visst är det smidigt! Du har aldrig märkt att vattnet luktat eller smakat illa efter några timmar i en sån termos? Det är mest det jag är orolig över, vill inte lägga ut pengar på en termos som förpestar vattnet ;)
  • Drake
    Akvileja skrev 2011-06-20 20:46:37 följande:
    Ok, tack för tipset :) Visst är det smidigt! Du har aldrig märkt att vattnet luktat eller smakat illa efter några timmar i en sån termos? Det är mest det jag är orolig över, vill inte lägga ut pengar på en termos som förpestar vattnet ;)
    Absolut inte. Det är en vanlig ståltermos, det finns inget som kan ge smak eller lukt i den.
    Och jag luktade faktiskt idag efter att jag läst den här tråden och det fanns ingen lukt alls i den och vattnet hade stått i ca 6 timmar då
  • Akvileja
    Drake skrev 2011-06-20 21:22:53 följande:
    Absolut inte. Det är en vanlig ståltermos, det finns inget som kan ge smak eller lukt i den.
    Och jag luktade faktiskt idag efter att jag läst den här tråden och det fanns ingen lukt alls i den och vattnet hade stått i ca 6 timmar då
    Låter bra! Får ta en tur till stan imorron och kika på en ny termos, kan ju vara så att det bara är min som håller dålig kvalitet.
  • Miss Obsessive

Vi har en Ikea-termos för 49:-, håller värmen jättebra och utsöndrar inga konstigheter vad gäller smak eller lukt :) 

Svar på tråden Vilken termos?