• ebben

skata på gården,från boet i vårt träd....

alltså-gissar att en skatbebis fallit ur bot,eller vad vet ju inte jag,men den kan inte flyga o springer runt på gården,o hoppar mot tallen.Så den vet vart den hör hemma iallafall.......Det är så synd om den.kan man ta in den i en stor kanin bur eller nå,så inte grannkatterna tar den?

eller vad göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 22:09
    tillägg,tänkte väl inte ta in den,men ha den i garaget eller så i en bur,så kan den ju inte fara o förstöra o skita överallt men sittandes ute känns så otryggt!
    vad gör man för att hjälpa den?
  • Svar på tråden skata på gården,från boet i vårt träd....
  • lunkentuss

om du inte har möjlighet att lägga tillbaka den i boet får du antingen slå ihjäl den eller låta naturen ha sin gång o låta den bli uppäten... tyvärr alltså...

• lunkentuss

om du tar in den o ska mata själv kommer den med största sannolikhet att dö ändå... :/

• ebben

uscha då...nä,tillbaka i bot får jag den inte...... sen så,fort man närmar sig bot så börjar skatföräldrarna att skrika nå fasligt!! jag blir rent av lite rädd! De låter INTE snälla......

• Bettiz

Låt den vara! Skatorna brukar väl lämna boet nu, troligtvis försöker den pröva sina vingar och förhoppningsvis klarar den sig. Ibland kan de klättra upp till boet igen. Skatföräldrarna brukar se till ungarna ändå.
    Och om den blir tagen av katten så är det tyvärr naturens gång, förhoppningsvis kan skatföräldrarna avleda katterna. Hoppas han överlever!

• lunkentuss
    ebben skrev 2011-06-19 22:11:23 följande:
    uscha då...nä,tillbaka i bot får jag den inte...... sen så,fort man närmar sig bot så börjar skatföräldrarna att skrika nå fasligt!! jag blir rent av lite rädd! De låter INTE snälla......
    nej tyvärr hade det nog varit svårt att fånga den ens... Det är ju tyvärr så, men det ser/känns ju hemskt ändå när den springer runt sådär... Dessvärre finns det inte så mycket att göra -om man får tag i den o ska mata så är det dygnet runt matning som gäller (om man ens får den att äta) + att maten ju ska kräkas upp innan den kan ätas xD
  • Lindreas

Låt den vara. Du kommer inte kunna föda upp den på egen hand, om en katt tar den så gör den det. Kanske är den till och med utknuffad ur boet av föräldrarna?

• ebben

han ser inte ut att kunna flyga,än.o till boet koms han inte.......han verkar gå att komma nära-jag kastade lite brödsmulor åt han.......o då satt han bara kvar.........

ja,vi får se...men söt är han,kort stjärt o lite extra luden

Svar på tråden skata på gården,från boet i vårt träd....