• Mari80

Fler med lite äldre bebisar som fortfarande dricker ersättning?

Undrar bara om det finns fler som har barn runt året (eller äldre) som fortfarande dricker ersättning? Min lille kille är 11 månader och får ersättning morgon och kväll.
    Har försökt med välling men han gilar det inte alls! Men han älskar sin flaska med ersättning och att krypa upp i famnen, lägga sig och äta!!!! (Å jag älskar det =) det är vår mysstund.

Har två äldre tjejer (4 ½ och 7 år) men de slutade med flaska när de var runt 7 månader.

Hur äter era de övriga målen? Har ni fått höra att det, ur rent näringsmässig synpunkt, är fel att låta de dricka ersättning så länge? Hur länge "kan" de äta det?

Elvin ökar bra i vikt och äter bra de andra målen. Äter både gröt, mat, frukt, yoggi och smörgås spritt regelbundet under dagen.

Så här ser hans "matrutiner" ut:

06.30-07.00 Ersättning
    09.00 1 port gröt och smörgås
    12.00 matpure
    14.00 risgröt/yoggi/frukt el annat mindre mellanmål 
    16.00 matpure
    18.30 ½ port gröt + ersättning

Hur har era små det? Även ni som inte ger ersättning får gärna svara.....

• Svar på tråden Fler med lite äldre bebisar som fortfarande dricker ersättning?
  • Danitra

Sonen gick över allt mer till välling vid 6-8 månader utan problem.

Dottern vägrar fortfarande välling och vill gärna ha ersättning även nu när hon är 15 månader. 

• MalinEddie

Vår dotter var över året när hon slutade med ersättning. Som jag har förstått det är det väl bara bra om barnet ammar eller dricker ersättning det första året i alla fall. Det är ju nyttigare än välling t.ex. Våra barn har inte ätit några puréer i den åldern. De åt dessutom mer om vi inte matade och de fick äta själv. 

• Danitra
    MalinEddie skrev 2011-06-19 20:33:54 följande:
    Vår dotter var över året när hon slutade med ersättning. Som jag har förstått det är det väl bara bra om barnet ammar eller dricker ersättning det första året i alla fall. Det är ju nyttigare än välling t.ex. Våra barn har inte ätit några puréer i den åldern. De åt dessutom mer om vi inte matade och de fick äta själv. 
    Det har inte mina heller gjort. 

Sonen åt inte geggig mat alls. Dottern äter gröt och yoghurt men ingen mat som är geggig utan bara bitar. 
  • Mammisen

Har en vän vars barn är snart 13 månader som alldeles i veckan slutat äta ENBART ersättning. Alltså alla mål om dagen var ersättning.

• yes79

Vi ger ersättning än ibland på morgonen, dottern är 14 månader. Hon får välling på kvällen, men vill inte ge välling mer än en gång per dag (pga av gluten) så fortsätter med ersättning tills hon inte alls vill ha flaska på morgonen. 4-12 månader står det ju på förpackningen till och med så innan dess hade jag aldrig ens funderat på att sluta!

Svar på tråden Fler med lite äldre bebisar som fortfarande dricker ersättning?