• AnnaT

Färga svart hår till brunt hur?

Visste inte alls vart jag skulle lägga den här tråden, men till saken i alla fall
    Jag har naturligt kolsvart hår men funderar på att färga det brunt men hur går man till väga?
    Är det bäst att göra det hos en frisör eller kan man göra det hemma?
    Skulle bli jätte glad för svar :)

• Svar på tråden Färga svart hår till brunt hur?
  • MeandHim

Svart hår har mkt röda pigment. Om du inte är färgad tidigare kan du göra ljusfärg på salong, brukar bli superfint!!!
    Annars är det avfärgning som gäller lr ljusa slingor. Hursomhelst tycker jag du ska gå till en salong

• mammii82

Det går bra att göra hemma, har själv gjort det några ggr. Du får helt enkelt först bleka ner hela håret, alltså avfärga det, och det kan hända att du måste göra det i två omgångar. Sen är det bara att lägga i en brun färgning. Tänk bara på att inte välja en för mörk brun färg, för då kommer det bara att se nästan svart ut igen, så välj ljusbrun.

Tänk oxå på att detta sliter väldigt på håret eftersom du måste bleka..

• AnnaT

okej låter lite läskigt att göra det hemma :P  och om man måste göra det två gånger måste man inte vänta typ en dag eller så innan man kan bleka om det?
    men någon som vet hur mycket det kan kosta på en salong?

• mammii82
    AnnaT skrev 2011-06-19 20:26:33 följande:
    okej låter lite läskigt att göra det hemma :P och om man måste göra det två gånger måste man inte vänta typ en dag eller så innan man kan bleka om det?
    men någon som vet hur mycket det kan kosta på en salong?
    Jag har aldrig väntat nån dag emellan, utan blekt 2 ggr på raken. Men som sagt det sliter ju, och det bästa är ju naturligtvis att gå till en salong. Ingen aning om vad det kan kosta.
  • Sommarbäret

Jag hade ALDRIG gjort det hemma.
    Av erfarenhet av kunder som gjort detta hemma kommer 99,9% till salongen o ber oss fixa till det för att det blivit orange!
    1. Du hittar inga skonsamma blekningar i affären som du kan anv gång på gång utan att håret blir som tuggummi. = Du måste klippa dej ganska mycket oftast om du vill behålla fräscheten i håret. (Ändå viktigast)
    2. Håret bleks oftast till ljusorange, då är håret som mest poröst... Torrt alltså. Det suger grymt mkt färg då.
    3. Har du då väl tänkt färga in ditt hår i den här bruna nyansen du vill ha, så är risken MYCKET stor att håret är så poröst att det slutar med att den där bruna färgen du ville ha, slutade som svart. Frisörernas färger är inte tillverkade på det sättet + vi vet hur många steg ljusare vi måste gå för att få perfekt färg.

Med andra ord, spara möda slit o onödiga pengar för du kommer troligtvis ha jobbet ogjort när du är missnöjd o drar till frissan!

• Alexandraalexanda

Lite sen men tänkte ifall ngn annan undrar.

Ja har näst intill svart hårfärg o ville ha askblont. Vilket jag fick.

Hur gick jag tillväga !? Jo, jag ska berätta.

Köp ultrablond Mood hårfärg. Slingra Färga o låt stå tills håret blir vitt. Glöm inte folie.

Det kan kännas varmt o så men de e lugnt. Kolla håret lite då o då men det ska stå minst 45 min i håret.

Efteråt blir håret nästan trasig. Då tvättar du de 3 ggr med balsam o inpackning. Torkar o tvättar igen.

Jag körde i annan färg samma dag, men vänta helst tills morgondagen . Använd schwartzkopf 562 ljus Askbrun eller 560 kashmir ljusbrun. Den ger hår lyster! Jag blandade. Så vart de jätte fint. Har gjort så ett par ggr. Och det har funkat varje gång. Mitt hår är ända ner till svanskotan så de gick åt en hel del färg men den ser inte sliten ut alls trots längre och "misshandel" haha!! Ni behöver inte gå till frisören varje gång. Lycka till!

Svar på tråden Färga svart hår till brunt hur?