• telefon

kläda i underlivet efter förlossning?

Födde barn för 14 dagar sedan. Har de senaste dagarna haft hysterisk  kläda i underlivet från och till . Det som hjälpt har varit alvedon och typ barnolja. Är detta normalt? Någon mer som haft liknande? Hur länge håller det i sig?

• Svar på tråden kläda i underlivet efter förlossning?
  • emme 86

Det är nog ganska vanligt.
    På mig började det klia efter 1vecka ungefär o höll i sig mer eller mindre fram tills att avslagit försvunnit.
    Jag tror att det var att det blir så tätt med binda och att det är fuktigt hela tiden, bloder gör pubishåren sträva o då kliar de, så var det för mig iaf.

Smörj med olja o tvätta rent varje dag är mitt tips.

• Bebis2010

Det beror nog mest på att det blir tätt av bindorna. Byt binda ofta och byt sort! Jag köpte en massa billiga bindor först, men gick sen över till Libresse. Då blev det bättre. Efter en veckas kliande och svidande fick jag tips om att tvätta med ACOs intim tvättolja när jag duschade och vid behov anväda intim creme (också det ACO) så blev det bättre på bara nån dag och försvann helt inom en vecka. Hoppas du får bukt med det!

• silverhästen

Efter mina förlossningar har jag fått sveda och klåda i underlive,t tom sår. Detta har berott på amningen och den hormonomställning som kroppen då får, kroppen kommer i klimakteriet och slemhinnorna i underlivet blir alldeles torra. Jag har fått ta hormon vagitorier för att  ej vara så torr,  har fått använda vagitorier under hela amningsperioden. Kanske dina besvär beror på det? Boka tid hos en gynekolog!

• Bebis2010
    silverhästen skrev 2011-06-19 19:33:06 följande:
    Efter mina förlossningar har jag fått sveda och klåda i underlive,t tom sår. Detta har berott på amningen och den hormonomställning som kroppen då får, kroppen kommer i klimakteriet och slemhinnorna i underlivet blir alldeles torra. Jag har fått ta hormon vagitorier för att ej vara så torr, har fått använda vagitorier under hela amningsperioden. Kanske dina besvär beror på det? Boka tid hos en gynekolog!
    Kan då tillägga att jag inte ammat alls. Men det kan ju ändå bero på hormoner, för det har man ju tillräckligt av ändå efter förlossningen!
  • Längtans Stina

Samma här! Det löste sig när jag började tvätta mig oftare med ACO tvättolja och bytte binda/trosskydd oftare. På nätterna sov jag utan skydd på en handduk. När det kliade så jag inte kunde sova så smörjde jag med xylokainsalva som är lokalbedövande. Dock sved det som ELD när jag smetade på det men klarar man bara av att härda ut ca 30-60 sek så avtar det. Det kliar pga små små sprickor i huden, som uppkommit när allt töjts ut under förlossningen, som sedan börjar läka och det är också därför det svider när man smetar på salvan. Men som sagt, klådan försvinner så att man kan sova. Det är totalt förbjudet att klia sig, för så förlänger man bara läkningsprocessen i skinnet.

Håll ut det går över.Först trodde jag att jag fårr svamp! Men så var det alltså inte. Du ser om du har svamp om du kollar med en spegel. Svamp ger gryniga flytningar i slidöppningen.

Lycka till!

Svar på tråden kläda i underlivet efter förlossning?