• Moppis

13mån och inga tänder!

Min lilla tjej har fortfarande inte fått några tänder och nu börjar jag oroa mig.
    Hon har fått lite bulor i tandköttet men det händer inte mer än så.
    Hon börjar förskolan 29aug. och nu börjar jag fundera på hur det ska gå med maten? Någon som har varit med om liknande?

• Svar på tråden 13mån och inga tänder!
  • bubbelmaja

Vår son fick sin första tand efter 1 årsdagen. Sedan kom de en efter en. Och idag har han stora, fina, starka tänder. Jag fick höra att om man får tänder sent tappar man dem sent och då håller de också bättre. Vet inte om det stämmer, men på honom har det inte varit något problem med att få tänder sent. Han åt hela broccolibukettter utan tänder och revbensspjäll med några små piggar i fram. 

• Kakmonster

Min tjej är 15,5 mån och har bara två tänder än så länge... Hon börjar på dagis 22:a augusti. Startade liknande tråd tidigare och fick höra från många att det var inget att oroa sig för. Nu har hon dock feber, så kanske är det tänder på g nu...

• snappi81

Att dom inte har några tänder har ingen betydelse för att dom ska kunna äta. Barn som inte har så många tänder tuggar med tandköttet. Det är inga problem, och förskolorna ger ju dom inte direkt en seg köttbit att tugga på! Det kommer gå alldeles utmärkt ska du se, min minsta hade bara 4 tänder när han började på förskola och det har inte varit några problem alls!

Linus 070808 Lucas 090707
  • Daeminimon
    snappi81 skrev 2011-06-18 11:58:38 följande:

Att dom inte har några tänder har ingen betydelse för att dom ska kunna äta. Barn som inte har så många tänder tuggar med tandköttet. Det är inga problem, och förskolorna ger ju dom inte direkt en seg köttbit att tugga på! Det kommer gå alldeles utmärkt ska du se, min minsta hade bara 4 tänder när han började på förskola och det har inte varit några problem alls!

• Jaramla

japp, min son började förskolan innan han fått tänder det gick superbra, han satt där o åt knäcke med de andra! sen gick det fort när det väl börjat och idag har han alla sina 20 mjölktänder som han skall.

• straw2008

Oj jag måste säga tvärtom, vår pojke ock flicka är väldigt sena med tänderna. Pojken började som ettåring med 4 framtänder som knappt syntes klart han hade mkt svårare att äta än de med 8 kindtänder han klarade inte alls av de stooora köttbitarna som dagis serverade.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • älskarlivet81
    straw2008 skrev 2011-06-18 12:03:45 följande:
    Oj jag måste säga tvärtom, vår pojke ock flicka är väldigt sena med tänderna. Pojken började som ettåring med 4 framtänder som knappt syntes klart han hade mkt svårare att äta än de med 8 kindtänder han klarade inte alls av de stooora köttbitarna som dagis serverade.
    Vår dotter har 4 tänder, alla i nedankäken och hon har inga problem med att äta kött, äter fläskfilé utan problem
  • Makaroner

Min äldsta som är 9 år fick sin första tand när han var 1 år och 2 månader. Det var inga problem med maten hos dagmamma. Det som var jobbigt var att han fick nästan alla tänder samtidigt så det var en jobbig period. Ett tips är att lägga en blöt liten frottehandduk i frysen en stund så den blir kall, den kan hon gnugga mot när de små tänderna kommer fram. :)

*RUN Forrest! RUN!*
  • WilleNova

Min yngsta var 16 månder när första tanden kom! Storasyskonen fick vid 7 resp 11 mån

Svar på tråden 13mån och inga tänder!