• nyponrosan

inskolning fritids?

våran dotter ska börja förskolklass till hösten. Hon känner inga av sina nya kompisar. Hon ska börja skolas in vecka 32. Hon är lite blyg och försiktig. Brukar inskolningen vara en vecka precis som på förskolan när hon var liten?.

• Svar på tråden inskolning fritids?
  • solskina

Nej det tror inte jag, men det är nog olika på olika skolor.

Hos oss var det dagis som skolade in genom att gå över till förskoleklassen någon gång under våren. Sedan var sonen på fritids en vecka innan skolstart för att vänja sig (eget val från oss).

Men när stora sonen började så var han helt ny på skolan och då vr jag med några dagar kommer inte ihåg hur många, det var jag som valde inte skolpersonalen. Min son har speciella behov ska då sägas.

• nyponrosan

Dem har inte skolat in via dagis. Våran dotter har slutat på dagis nu. Hon har sommarlov. Hon är själv från sitt dagis. så antar att det blir några dagar vi ska vara med.

solskina skrev 2011-06-17 20:31:34 följande:

Nej det tror inte jag, men det är nog olika på olika skolor.

Hos oss var det dagis som skolade in genom att gå över till förskoleklassen någon gång under våren. Sedan var sonen på fritids en vecka innan skolstart för att vänja sig (eget val från oss).

Men när stora sonen började så var han helt ny på skolan och då vr jag med några dagar kommer inte ihåg hur många, det var jag som valde inte skolpersonalen. Min son har speciella behov ska då sägas.

• Mallaco

Ring och prata med fritidset hon ska gå på. De är de enda som kan svara på hur just de gör.

Vår son har varit och hälsat på i skolan under våren. På fritids skolas han och de andra nya förskolebarnen in v 32 då är jag med ett par dagar och har bla samtal med fröknarna m.m. Nu är vår kille väl orienterad på det fritids han ska gå på eftersom storasyster går där.
    Kompisarnas barn har ingen inskolning alls på det fritids där deras barn ska gå.

Lycka till

• mimamima

På den skolan jag arbetar är det inskolning till förskoleklass! Det brukar vara en vecka, någon-några timmar om dagen. Men ring din dotters skola på måndag och kolla hur just dom gör! Dom flesta brukar ha någon form av inskolning.... Lycka till.....:o)

• Triple Trouble

Här får föräldrar vara med i skolan och stanna hur barnet önskar fick vi info om, jag kommer gå med min osäkra dotter tills hon känner sig trygg. Hos oss är fritids och förskoleklass samma lokaler så då är det lättare.

• Tant Green

Vi har ingen inskolning där föräldrarna (eller dagis) är med, men de första dagarna är det lite kortare dagar. Och första dagen, när de bara är där i två timmar, stannar föräldrarna kvar i skolan men är i ett annat rum.

• Punkster

Fritidshemmet som jag jobbar på har inskolning nu under sommaren för barn som börjar när vi öppnar v.32, samt inskolning v.32-33 för de barn som börjar lite senare.

Hos oss består en inskolning av två tillfällen. Vid den första träffen är föräldrarna med, vi introducerar lokalerna, personalen, barngruppen med mera. Efter en stund så går föräldrarna åt sidan en stund med en pedagog för att samtala lite kring barnen och deras behov, rutiner på fritids, fylla i papper, scheman osv.
    Den andra träffen är lite längre och då önskar vi att föräldrara går iväg ett tag så att barnen får prova på att vara själva på fritids. Då äter vi också tillsammans, lunch eller mellis beroende på tid på dagen. Behövs det sedan mer inskolningstid så får man såklart det.

Hoppas det går bra för er och att din dotter kommer att trivas på fritids och i f-klass!

Svar på tråden inskolning fritids?