• Lomalufi

CP-skada ngn med erfarenhet?

Vi har en kille som föddes i v 31+2 för snart 1 år sedan. Han är alltså ca 10 mån korr. Han kan fortfarande inte sitta själv så jag bad BVC att skicka en remiss till en neurolog för att se om ngt är fel. När vi kommer dit så vrider och vänder läkaren på benen och armar och kollar ryggen. Sedan säger han att vår kille har en CP-skada. Han kan inte svara på hur stor den är. Det kan vara allt från ADHD till att han aldrig kommer att gå. Jag blev så paff att jag inte kunde ställa några frågor.

Sonen gjorde ultaljud av hjärnan när han bara var ett par dagar för att kolla hjärnblödning och då såg de inget.

Ngn som har erfarenhet? Vad ska jag göra? Nu väntar vi på remiss till sjukgymnast. Ngt jag ska tänka på?

• Svar på tråden CP-skada ngn med erfarenhet?
  • Annat78

Jag fattar inte, vaddå allt från ADHD till inte kunna gå? Vad har ADHD med en CP-skada att göra menar doktorn?

• Babyystar

ADHD är ju ingen CP skada?

• Babyystar

"Cerebral pares, förkortat CP, är ett samlingsnamn för en rad störningar av muskelkontrollen, vilka uppstått på grund av en hjärnskada innan hjärnan är färdigutvecklad, det vill säga under fostertiden, under födseln eller under de första två levnadsåren. Cerebral pares betyder förlamning genom hjärnskada. Detta är den vanligaste orsaken till rörelsehinder hos barn och ungdomar."

• Lomalufi

Jag kan tänka mig att han menade att vissa med ADHD har nedsatt motorik.

• Annat78

Så han vet egentligen inte alls? Barnet har en motorisk försening och DET kan bero på allt från ADHD till CP-skada?

• Lomalufi

Till Annat78. Så skulle man kunna sammanfatta det.
    Det är därför man går omkring och funderar ganska mycket. Det känns som ett ganska stort spann emellan

• Annat78

Det är ett stort spann. Har ni fått någon tid för vidare utredning?

• Lomalufi

Vi ska bli kallade till sjukgymnast efter sommaren och återkontroll till barnneurologen om ett halvår. Enligt rykten ska rehab med barn där vi bor vara väldigt bra, så jag hoppas att de kan hjälpa oss.

• Annat78

Jag tycker att ni skriver ner de frågor som dyker upp på en lista. Skriv ner redan nu när saker dyker upp i huvudet. På så sätt får ni med era frågor när ni träffar sjukgymnasten och längre fram läkaren igen. Det kanske också hjälpa att skriva ner för att minska grubblande. Jag har inte privata erfarenheter av dessa funktionshinder men jag är chef för verksamheter där vi arbetar med och för personer med funktionshinder. Vill du prata mer så Inboxa gärna mig :)

• Lomalufi

Ursäkta, hur gör man när man Inboxar?

• Den allsmäktige

Ultraljud på hjärnan?!

• knäppisen
    Den allsmäktige skrev 2011-06-17 20:28:15 följande:
    Ultraljud på hjärnan?!
    Görs rutinmässigt på mkt förtidigt födda.
    Barn med CP-skador har oftare ADHD-problem än andra barn, det var säkert det läkaren tänkte på.

Hur är han i övrigt ? Kan han äta, använda händerna o armarna,  rulla, gör han ljud ? Ju mer han är normalutvecklad i övrigt, desto mindre är troligtvis skadan.

Jag har en son med cpskada pga sin tidiga födsel. Han går med rullator eller kryper inomhus och kör rullstol utomhus. Han är en solstråle som går på vanligt dagis, har vanliga kompisar, sjunger, ritar och leker med dinosaruer precis som andra fyraåringar. Vill du fråga något så inboxa mig gärna.
  • Zoos

Hej TS

Min brorson har en cp-skada, ADHD och trotssyndrom. Mitt kusinbarn har också en cp-skada, hon sitter i rullstol.

Han har nedsatt funktion i vänster sida, ena armen och handen är fryst i sitt läge och han har stödskena för benet, dålig motorik.
    Sen blir det inte bättre av att det daltas med honom, på hablitringsidan framför allt, så det kan vara svårt att se vad som verkligen är skadan och vad som är bekvämlighetslathet så att säga. När brorsonen är hos mig så utgår jag från att han ska klara allt, han måste få försöka istället för att alltid säga  "men jag är ju handikappad så jag kan inte", svarar alltid, -ja, du är handikappad, inte handlingsförlamad. Han klarar av att spela tv-spel, då kan man bre sin egen smörgås också, hans föräldrar är väl lite granna åt hållet att det tar "för lång tid" och att det blir stökigt om han ska fixa grejer själv.

Mitt råd är att om det är så att ditt barn har en cp-skada, var stenhård med habliteringen. Min bror sa nästan jämt -men han vill ju inte göra övningarna. Då får man göra övningarna till en lek?

• Annat78

Lomalufi, jag har försökt svara på ditt mail men datorn hängde sig. Jag återkommer :)

• Ssnuttan

Hej är det någon som är intresserade att bli "intervjuade" av er som har erfarenhet av cp-skador?
    Jag går en assistentlinje och ska nu göra ett specialarbete om cp-skada och behöver ha verklighetsstudier i form av intervjuer eller samtal/diskution.
    Om någon är intresserad kan ni vell inboxa mig?  =)

Svar på tråden CP-skada ngn med erfarenhet?