• Neblina

Om sverige skulle bli religiöst

Nu kommer detta med sannorlikhet aldrig inträffa, men låt säga att en dag blir vi som medborgare
    tvingade att rösta fram en av dessa religioner givna, som sedan ska bli styrande.
    Det vill säga Sverige blir ett religiöst land, med religiöst styrende och alla måste följa religionen och leva efter den. Utan några undantag. Vilken religion skulle du rösta fram då.
    Här handlar det alltså om att tänka sig in i situationen, vad väljer du, varför, vad tror du blir det mest demokratiska samhället osv.
    Det är en svår fråga i know men försök :)
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om sverige skulle bli religiöst
  • VildingsBravader

Buddhism känns självklarast för mej.

De 10 reglerna är rent sunt förnuft (håller inte riktigt med pos 3 i första stycket ;) VAD är olämplig sexualitet liksom?)

De fem vanligaste föreskrifterna (reglerna) är :

Att inte döda - utan värna allt liv Att inte ta det som inte är givet - utan respektera andras ting Att inte ägna sig åt olämplig sexualitet - utan vara omtänksam och ansvarsfull Att inte ljuga - utan att tala sanning Att inte orsaka att andra människor missbrukar droger, eller själv missbruka dem - utan hålla sinnet klart

Sedan finns även:

Att inte tala om andras fel - utan vara förstående och medkännande Att inte upphöja sig själv och nervärdera andra - utan övervinna egna brister Att inte undanhålla andlig och materiell hjälp - utan fritt ge när så behövs Att inte hänge sig åt vrede - utan vara överseende Att inte smutskasta de tre juvelerna - utan upprätthålla dem
    Allt jag gör på Internet är sant!
  • Neblina
    VildingsBravader skrev 2011-06-16 14:14:07 följande:
    Buddhism känns självklarast för mej.

De 10 reglerna är rent sunt förnuft (håller inte riktigt med pos 3 i första stycket ;) VAD är olämplig sexualitet liksom?)

De fem vanligaste föreskrifterna (reglerna) är :

Att inte döda - utan värna allt liv Att inte ta det som inte är givet - utan respektera andras ting Att inte ägna sig åt olämplig sexualitet - utan vara omtänksam och ansvarsfull Att inte ljuga - utan att tala sanning Att inte orsaka att andra människor missbrukar droger, eller själv missbruka dem - utan hålla sinnet klart

Sedan finns även:

Att inte tala om andras fel - utan vara förstående och medkännande Att inte upphöja sig själv och nervärdera andra - utan övervinna egna brister Att inte undanhålla andlig och materiell hjälp - utan fritt ge när så behövs Att inte hänge sig åt vrede - utan vara överseende Att inte smutskasta de tre juvelerna - utan upprätthålla dem
    Jag kan tänka mig att de menar att olämplig sexualitet kan vara att man våldtar, skadar, har sex med djur osv. Men det är bara en tanke. Kan ju bettyda massor med saker
  • VildingsBravader

Måste erkänna att min naiva hjärna inte tänkte på det utan mer på ONS,sex innan äktenskap och homosexualitet som de abrahamitiska religionerna är så emot!

Allt jag gör på Internet är sant!
  • Neblina
    VildingsBravader skrev 2011-06-16 14:21:26 följande:
    Måste erkänna att min naiva hjärna inte tänkte på det utan mer på ONS,sex innan äktenskap och homosexualitet som de abrahamitiska religionerna är så emot!
    hmm kan vara så, dock har ju de abrahamiska anhängarna öppnat vyerna lite.
    Det finns ju så många påbud som även uppmanar oss att respektera alla människors egna val, har samma människo värde att man idag inte stirrar sig blind på varken homosexualitet och sex före äktenskapet osv.
    Utan det är mer acepterat idag, tack o lov. men ja ser man till grunderna så är ju homosexualitet inte acepterat osv.

Men det är ju lustigt att de inte fyllt i med vad som är s.ka olämplig sexualitet
  • Pentagram

Det här är ju bara att välja det minst dåliga av flera usla alternativ men för att acceptera premisserna i TS så hade jag antagligen känt att buddhismen hade varit minst förtryckande.

• Horace Horsecollar
    Singapore Sling skrev 2011-06-16 14:10:47 följande:

Skoptsy

Vilken otäck religion! Du menar väl inte att du tycker den ska införas i Sverige?
  • Neblina
    Horace Horsecollar skrev 2011-06-17 10:53:24 följande:
    Vilken otäck religion! Du menar väl inte att du tycker den ska införas i Sverige?
    vad e det för religion? aldrig hört talats om det
  • Pentagram
    Birdie skrev 2011-06-17 14:18:45 följande:
    vad e det för religion? aldrig hört talats om det
    En gammal rysk sekt som förespråkade kastrering (och att skära av brösten från kvinnor) eftersom de menade att sexuell lust är roten till allt ont i världen. Man kunde tillåtas att få ett barn eller två innan kastreringen, dock. Sekten anses i stort sett utdöd idag.
  • Neblina
    Pentagram skrev 2011-06-17 15:45:37 följande:
    En gammal rysk sekt som förespråkade kastrering (och att skära av brösten från kvinnor) eftersom de menade att sexuell lust är roten till allt ont i världen. Man kunde tillåtas att få ett barn eller två innan kastreringen, dock. Sekten anses i stort sett utdöd idag.
    oh fy fan vad vidrigt, usch!
    Det är ju liknande saker man sätt hänt i afrika, där de skurit av brösten på kvinnorna etc i krig, men inte 17 trodde jag det hans en religion/ sekt som förespråkade den tortyren Kräks
Svar på tråden Om sverige skulle bli religiöst