• Här och nu

Fatta detta om vaginal vs snitt o svara sen.

Tråd efter tråd med samma okunskap.

1. Ingen kan nekas snitt i Sverige idag om rättigheterna följs.
    2. Rädsla GÅR inte alltid att jobba bort.
    3. Vissa är så rädda att det spär på rädslan att börja rota i det.
    4. Rädsla ÄR en risk för skador o dödsfall hos mamma och/eller barn.
    5. För vissa är riskerna större med vaginalt. För andra med snitt.
    6. Risken är mycket större för akutsnitt och kostnader för terapi pag. trauma än om en rädd kvinna får planerat snitt.
    7. Ni som är emot snitt för rädda: Erkänn att det är pga. prestige o inte pengar.
    8. Varför inget motstånd mot könsbyte; det är ju  mer "onödigt".
    9. Den som vill föda vaginalt men ber om snitt, är inte LITE rädd.
    10. Är man rädd spelar det ingen roll hur mycket man älskar barnet i magen.
    11. Bara för att vissa blir kvitt sin rädsla, blir inte alla det. Alla är inte DU.
    12. Psyiska orsaker ÄR medicinska.
    13. Om man vill ha snitt av bekvämlighet; rätten finns!

Finns säkert fler punkter, men ni ska orka läsa också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-16 10:13
    14. Kvinnor har varit rädda i alla tider, men det var inte ok att prata om rädslor förr, samt att det idag finns alternativ till att föda vaginalt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-16 11:20
    15. Man kan va rädd för det man inte prövat, men på ett annat o kanske värre sätt.

Ni som svarar ska läsa dessa punkter NOGA först o ni som inte gör det, får hänvisningar till aktuella punkter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 10:00
    16. Om man är rädd för snitt, ska man givetvis få alternativ om man bedöms behöva det. T ex sövt snitt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 07:28
    17.Det som är bäst för mamman är samtidigt bäst för barnet, om inte mamman vill föda vaginalt och barnet inte bedöms klara det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 07:34
    STRUNTA I PUNKT 8, DÅ FOLK SNÖAR IN SIG GALET I DEN.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 07:41
    18. Vilken förlossningsmetod man återhämtar sig bäst från är individuellt.

19. Det gör ont MEDAN man föder vaginalt. Det gör ont EFTER ett snitt. HUR ont är olika, men ont gör det. Allt annat är lögn eller fel på känseln.

• Svar på tråden Fatta detta om vaginal vs snitt o svara sen.
  • FrökenLöken

Jag FÖRSTÅR INTE hur man kan vara emot snitt. Vaddå emot snitt. Det är som att vara emot rotfyllning eller något annat medicinsk ingrepp.

Himla omodernt. För att inte tala om fåååååånigt.

• Kokomo

Märkligt att jämföra med könsbyten.

• Här och nu

En bra jämförelse med rotfyllning.

• Här och nu

Varför märkligt att jämföra med könsbyten? Ingen gastar om att det kostar, men så fort det är snitt är det full låda. Var ett exempel. Båda är operationer.

• WickedyWitch

Håller faktiskt med. Vi är alla individer & den enas rädsla kan inte jämföras med den andras - självklart ska det finnas rättigheter & val för de som är så rädda. Förstår inte varför folk inte kan sköta sig själva.
    Och just precis, varför "hacka" på ett sådant ingrepp när det finns fruktansvärt många fler ingrepp som är mer "onödiga"..

• Här och nu

Tog jämförelsen med könsbyten lite pga. det är gratis pga. många annars anses ha risk att begå självmord. Men rädda kvinnor som inte får snitt gör till viss del aborter, fast de VILL ha barn. Och könsbyten gäller ju även män, men födslar är det bara kvinnor som utför. Män skiter i hur andra män får vård, men kvinnor vill bestämma över andra kvinnors vård.

• tekoppen

Jag har gjort alla varianter vad det gäller förlossningar. Jag valde humanitärt snitt, som det hette då i alla fall, just för att jag var rädd. Har blivit "beviljad" det senare också men har då valt igångsättning.

Det jag tycker är att det läggs ner för lite tid på rädda förstagångsföderskor. Att det blivit naturligt att föda med kejarsnitt bara för att jag säger att jag är rädd. Jag fick inte höra ett enda vettigt argument mot snitt när jag fick detta. Och vänner till mig har inte fått några vettiga samtal innan förlossningen trots rädsla. Utan bara "varsågod, här får du ditt snitt". Jag tycker det är lite synd att inte alla föder första barnet vaginalt. Om det går rent medicinskt vill säga. Först då vet man vad man är rädd för.

Jag är inte emot snitt och jag tror inte heller att man hittar på sin rädsla. Men jag tycker att man i den sitsen borde få mer stöttning.

• Här och nu

tekoppen: Du har inte läst vad jag skrev i ts. Inte på långa vägar. Gör det om du ska uttala dig. Läs MÅNGA ggr.

• Kokomo
    Här och nu skrev 2011-06-16 10:20:11 följande:
    Tog jämförelsen med könsbyten lite pga. det är gratis pga. många annars anses ha risk att begå självmord. Men rädda kvinnor som inte får snitt gör till viss del aborter, fast de VILL ha barn. Och könsbyten gäller ju även män, men födslar är det bara kvinnor som utför. Män skiter i hur andra män får vård, men kvinnor vill bestämma över andra kvinnors vård.
    Jag kan dock känna att det är en viss skillnad på att begå självmord och en abort. Iaf låter det intressant det där, har du någon källa på att kvinnor gör abort för att de inte får snitt?
  • Här och nu

Läs i tråden Blir så arg, vägrar föda vaginalt, så ser du att kvinnor gjort abort för att de nekats snitt. Om många inte vågar föda pga. detta, går vi miste om nya skattebetalare, arbetare osv. Och inte få direkt.

Svar på tråden Fatta detta om vaginal vs snitt o svara sen.