• Wixen

Resa runt i Asien i höst/vinter

Hej!
    Jag och min sambo funderar på att resa bort till värmen i höst med vår bebis.. (han kommer att vara 9 månader när vi åker och 1 år när vi kommer hem..).
    Vi har precis påbörjat planeringen och har ännu inte bestämt oss för vilket land/vilka länder vi ska besöka.. Funderar på Malaysia, Vietnam och Thailand. Har tidigare rest i Thailand och Filippinerna och gillar de länderna skarpt..
    Undrar om det finns fler som går i dessa tankar? Eller om det finns några som har varit ute och rest och vill dela med sig av sina erfarenheter? Tips på vad man ska ha med sig? Tips på fina stränder? Tips på bra boende? etc 

• Svar på tråden Resa runt i Asien i höst/vinter
  • WeraNicole

Hej!

Vi var borta 2 månader nu i våras i Thailand och Singapore med vår lilla dotter som var 6 månader vid utresan. Kan verkligen rekommendera båda länderna och främst Thailand.

Det enda som var negativt med Thailand var att det nästan inte finns någon bra barnmat. Barnstolarna är också ett kapitel för sig och ser ut som miniatyr stolar, alltså inga byglar eller spännen att spänna fast barnet med. 

Eftersom vår dotter var så liten och inte fick vara i solen blev stranddagarna få och vi satsade på att bo på hotell med bra poolområden så att vi kunde gå till rummet när det blev för varmt eller vid mat och blöjbyten. Finns också mycket skugga vid poolen också. 

Vi kommer resa i vinter igen till Thailand och Bali med vår dotter som då kommer vara dryga året.

Jag startade en blogg som du kan gå in och läsa om våra upplevelser på vår Asien resa. Gå in på kategorin Thailand och kika. 

sakomdu.blogspot.com 

• Wixen

Tack WeraNicole! Ska kolla in din blogg. Hur gjorde ni med myggmedel och myggnät? 
    Skulle du föreslå att man tar med barnmat? 

• WeraNicole

Myggmedel frågade jag om på bvc och apoteket och de tyckte att min dotter var för liten för det, risken att hon slickade i sig det var för stor. Däremot köpte vi ett jättebra myggnät som är ett måste, vi glömde det en kväll när vi var ute och åt och även fast vi skyndade oss så hade hon fem myggbett på ena kinden som tog flera veckor innan de gick bort.

JA! ta med så mycket barnmat som du tror går åt, vi tänkte att det löser sig men barnmaten i thailand om det överhuvudtaget finns nån är inge bra. Även fast vi va på alla stora stora internationella varuhus som Carrefour så hittade vi ingen bra barnmat utan fick ta det som fanns.  Välling finns inte heller, de säljer nestle men helt andra produkter än här hemma så tryck ner så mycket du kan i resväskan:)

• Wixen

Tack! =) Var köpte ni det jättebra myggnätet och hade ni även myggnät över sängen? 
    Återkommer kanske med fler frågor när jag har läst din blogg. =) 

• WeraNicole

Vi köpte myggnätet i Bangkok direkt när vi kom ner, det fungerade både till vagnen och sängen.Vi hade förresten med vår babybjörn säng men på nästan alla hotell har de babysängar som man får låna gratis så vi tyckte det var ganska onödigt att släpa med sig den. 

Ja hör gärna av dig om du har mer frågor, det är bara roligt att få drömma sig tillbaka till paradiset:) 

• resemamman

Vi har gjort många långresor i Asien med barn, ffa i Thailand. Det är helt underbart!

Mitt tips är att ta med så lite som möjligt, det mesta finns att köpa där nere om man skulle komma på att man saknar något. Iaf om ni vill resa runt. Ska ni bo på ett och samma ställe så kan man ju ta med i princip hur mycket som helst

Vi har aldrig släpat med barnmat, det kan de fixa bra och bebisvänlig på restaurang. Vi har dessutom hittat en hel del barnmat i större supermarkets som fungerat utmärkt. Välling är ett (läskigt) svenskt påfund och finns inte utomlands. Däremot finns mängder av mjölkersättningsdrycker och även en hel del gröt. Gröten är ofta risbaserad och ibland med t ex morotssmak.

Svenska myggA har för mycket DEET i sig för att det ska vara ok att använda på små barn (under 3 år). Även om de inte skulle slicka i sig det så får barnen i sig giftet genom huden (som andas). I Thailand finns en hel del myggmedel som är ok för barn (med mindre eller helt utan DEET). Givetvis inte lika effektiva som de med mer gift, men viktigast är att hålla sig inne under myggtimman och att skydda med myggnät i vagnen och över sängen. 

• Wixen

Tack resemamman! Det var bra tips. Kanske skippar att släpa med mat då. Blir tillräckligt att släpa med ändå. =) Hur gjorde ni om ni nu åkte taxi och/eller buss? Vill ju inte släpa med bilbarnstolen...

• resemamman
    Wixen skrev 2011-06-19 22:00:37 följande:
    Tack resemamman! Det var bra tips. Kanske skippar att släpa med mat då. Blir tillräckligt att släpa med ändå. =) Hur gjorde ni om ni nu åkte taxi och/eller buss? Vill ju inte släpa med bilbarnstolen...
    Vi hade faktiskt med ett babyskydd på vår senaste resa. Ett gammalt Blocket fynd som var litet och smidigt och funkade bra till även lite större barn (dottern var 10 mån när vi kom hem, men det hade funkat ok även för ett lite större barn). Det var inget vi hade velat använda hemma där bilsäkerhet är hög prio, men utomlands var det mycket bättre än inget! 

Det var första gången vi tog med bilstol och jag upplevde att det faktiskt fanns bälten oftare än vad vi sett tidigare. Vi fick oftast bil med bälte om vi bad om det när vi beställde minibuss. Även taxibilar hade bälten bak i ganska stor utsträckning! 

Givetvis funkar det inte att släpa med för kortare resor, på shopping eller om man ska ut och äta, då åker man ju ofta tuktuk eller flak... men för längre sträckor där vi beställde egen bil (stor familj!) så var jag jätteglad för bilstolen. Även på längre tågresor var det smidigt att kunna spänna fast henne när vi skulle sova :) 
Svar på tråden Resa runt i Asien i höst/vinter