• Mollz

Ni som bara tog bort blöjan

Ni som bara tog bort den helt med en gång, hur lång tid tog det innan barnet började säga till innan?
    Idag bestämde jag mig för att låta dottern vara utan blöja. Har provat några gånger tidigare, och visst, hon sa ofta till innan, men om hon kissat på sig så fick jag upptäcka det själv, för hon brydde sig inte om det. Idag kissade hon på sig ett av det första som hände (på väg till pottan frustrerande nog), men jag märkte ett tydligt framsteg, hon blev helt hysterisk över de våta kläderna och ville absolut byta! Såå.. Jag kör på och ser hur det går, nu när hon faktiskt reagerar på det öht.
    Som sagt, hur lång tid tog det innan det började flyta på, barnet säga till och/eller ni lärde er vilka tider och hur ofta barnet behöver gå?

• Svar på tråden Ni som bara tog bort blöjan
  • SilverEmma

Lägger i favoriter. Funderar på att ta bort blöjan på min stora tjej inom kort.

• nyfiken flax

Det beror förstås på barnet och hur gammalt det är, men för oss blev det väldigt enkelt. Så enkelt att det inte låter sant när jag tänker efter. Men man hör mest om jobbiga historier så en "solskenshistoria" kan väl vara kul också.

Sonen var 2 år o 5 månader när det blev sommarsemester. Jag sa till honom: nu är du så stor att du kan vara utan blöja och kissa o bajsa på toa/potta istället. Vill du det? Sonen ville gärna sluta med blöja. OK, då måste du säga till när du behöver kissa eller bajsa. Visst, sa han.

Och det gjorde han. I början frågade jag om han var kissnödig när vi skulle gå ut och så, (tills han var 3 kanske,) men sen kunde jag släppa det helt.

Detta gäller bara dagen, nattblöjan slutade vi med några månader senare.

När han kom tillbaka till förskolan, var personalen skeptiska men jag stod för en gångs skull på mig och sa att de inte under några omständigheter fick sätta på honom blöja (de började prata om utflykter, vilan osv). OK, sa de lite nonchigt, det är du som får tvätta....men sen behövde jag inte det som tur var. Tyvärr fick jag långt senare reda på att de hade "kisstider" på dagis "Nu ska alla gå o kissa" . Det tycker jag är helt sjukt
     men som tur är har det funkat bra hemma ändå (jag menar, sonen tappade inte känslan för när han behöver kissa)

Vi haft totalt kanske 10 olyckor på dagtid och 10 på natten. Nu är han 8, så jag hoppas det inte blir fler missöden Glad

Det viktigaste i den här historien tror jag är att han var med på idén om att vara utan blöja helt och fullt, samt att han fattade vad det innebar att vara utan blöja. Det är nog väldigt olika för olika barn när de kan förstå det, men 2,5 år är nog en rätt vanlig tid att sluta med blöja?

• Mollz

Tack för din historia
    Dottern fyller 2 i juli, så hon är lite yngre, men känner att jag vill prova ändå nu när det faktiskt gått framåt! Det kan ju inte bli värre än att det inte fungerar, då är det ju bara att prova lite senare.

• Wonderchild2009

Vi håller också på och försöker få dottern blöjfri, hon fyllde 2 i början på juni. Hon är helt med på noterna och tycker det är väldigt obehagligt att bli blöt.
    Det är först nu dom senaste dagarna som hon har börjat säga till när hon är kissnödig och då är det snabba puckar som gäller

Däremot har vi lite problem väl inne på toaletten. Hon har svårt att bestämma om hon ska sitta på pottan eller på toaletten..

• lisadragon

Tog bara bort blöjan vid 2.5 års ålder, satte på honom kalsonger och sa det åt honom, han pinkade på sig 2 ggr sen kom han på varför han blev blöt och har sen dess inte velat ha blöja och har varit JÄTTE duktig på att säga till och tom hålla sig!
    Han vägrade bajsa i pottan utan det hamna i kallingarna under 2 veckors tid, jag blev så frustrerad så när jag såg att det var på gång så tog jag av honom kallingarna, ställde pottan vid tv:n o sa att man bajsar i pottan, sen dess har han gjort det också :)!!

Dottern har en helt annan bakrund, hon började med pottan vid 4 månader, hon är idag 1.5 år och blöjfri, hon säger till och håller sig. Hon VÄGRAR bajsa i blöjan vilket jag är så tacksam över, men det är sjukt mkt jobb bakom hennes pott"träning".

Det som funkade kanon på sonen var att han fick pengar som han la i spargrisen varje gång han kissade i pottan.
    Nu får han ett paket varje gång han bajsar i pottan, brukar bli en LITEN pez godis :).

Allt går, lycka till alla!!

• Sofia8504

Vi slutade förra sommaren när dottern var 22 månader. Jag tog bort blöjan helt och gick med henne till toan/pottan ofta. Det tog en vecka av blöta kläder innan hon fattade konceptet och kissade i princip alltid när jag gick med henne. Samma dag som det började gå bra var hon torr även på natten, men för säkerhets skull hade hon nattblöja i nån vecka till.
    Däremot så dröjde det nog några månader till innan hon började säga till själv varje gång, men det funkade bra ändå eftersom jag påminde henne om att kissa ca var tredje timme och på dagis går de ju alltid innan de ska ut och efter maten osv.

• monaco

jag tyckte att min flicka skulle sluta på sommaren då hon fyllt två, men det tyckte inte hon... Sedan några veckor senare sa hon; Nu behöver jag inte ha blöja längre!  Hm... jaja, vi får väl se hur detta ska gå tänkte jag lite pessimistiskt. Men efter den dagen har hon kissat ner sig 1 gång på dagis då hon inte hann till toaletten. Hon är ganska envis och bestämd min dotter... Nu är hon fem och ett halvt och lika bestämd Flört

• Leffler

Hej, jag läste detta i en bok o det fungerade för oss, potta direkt när de vaknar, 20 min efter dricka, 1 gg varje 1,5 timme. Ha med en potta under vagnen så du slipper tänka på toa när du är ute och tajma på din mobil så du blir påmind!, såsmåningom säger de till.

• Flickan och kråkan

Tog bort blöjan för vår yngsta rakt av förra måndagen. Idag har han koll på kisseriet. Säger till innan och har även börjat gå på toaletten istället för pottan. Bajset kvarstår ännu, han tycker att det är lite "läskigare". Har hamnat på pottan någon gång men annars i kalsongerna. Vi "jobbar" på med det . igår gick han för första gången på en offentlig toalett. Jippiiii! .

Han blir 2 år + 3 månader om en vecka. 

• cocos87

Min tös blev 2 i juni, jag bestämde mig en dag att nu ska vi testa att bara ha trosor på och blöja på natten, dom två första dagarna både bajsade och kissade hon ner sig när vi var ute, men sen dess har vi inte haft en enda olycka.

Igår så ropade hon på mig från övervåningen, då hade hon satt sig helt själv på toan och hade bajsat, nu ville hon att jag skulle torka henne så hon ropade Det har gått bra och snabbt, jag hoppas på en lika bra fortsättning! 

Nathalie 090607, Leo 101105
Svar på tråden Ni som bara tog bort blöjan