• Svar på tråden Ni med barn med ADHD
  • Vintergatan

Jag såg det tidigt. Började redan vid spädbarnsåldern med något som vi trodde var kolik. Hon skrek och skrek och skrek och var aldrig nöjd. Det var så svårt att få henne att inte skrika. Ingen fungerade.Hon stängde liksom av helt och hållet. Såg mig inte, hörde mig inte. Och sen kunde det bara släppa och allt var som vanligt igen. Sen var det som med andra barn att hon hade faser. Faser när dom inte kanske vill åka barnvagnen, inte vill gå, inte vill sova själv, testar och drar andra barn i håret, river,mm. Bara att dessa faserna gick aldrig över på henne eller att det tog väldigt lång tid innan det gjorde det.. Mycket utbrott dag som natt. Fick utbrott vart som helst. Bara slängde sig rakt bak i gatan. Lyssnade inte när man sa till henne. Verkade inte höra mig alls. Väldigt impulsiv. Kunde bara sticka iväg snabbt, eller riva ner blomkrukor, var hårdhänt på andra barn och djur.  Det fungerade inte alls att leka i lekpark med andra barn så gav hon sig på dom. Kunde inte ta med henne och handla i mataffären då fick hon utbrott. Ja mer eller mindre allt som man kan göra med normala barn var det svårigheter att göra med vår dotter. Att bara ta sig ut på en promenad var ett helt projekt, för att inte tala om att spänna fast henne i bilbarnstolen. Jisses. Krävdes 2 vuxna för att orka hålla henne. Sen har hon litet sömnbehov. Svårt att komma till ro på kvällen. Vill inte sova ensam. Väldigt överaktiv vissa dagar. Springer som en "duracell kanin "hela kvällen och drar i allt. Trots att hon borde vara jätte trött efter en hel dag på dagis. Svårt att sitta still och koncentrera sig t ex när vi ska äta middag då springer hon från bordet. Ska göra annat. Så är det med det mesta hon ska göra.Man måste vara med och guida, styra rätt henne hela tiden på nått sätt. Har svårt att gå från en aktivitet till en annan. Man måste förbereda henne länge på saker som ska hända. T ex om hon ska till tandläkaren eller doktorn mm. Annars slutar det i kaos och utbrott. 

Nu måste jag understryka att vår dotter står i kö för utredning och inte ännu har någon diagnos. Men jag skulle bli förvånad om hon inte har adhd.Allt tyder tyvärr på det =((. 

• mamma till 2 frön

Nu i efterhand hade han symptom från första veckan. Skrek mycket, sov dåligt, vägrade ligga i vagn, avskydde blinkande ljus, var aldrig nöjd. Ju älder han blev desto mer utmärkte han sig. Idag är han snart tio och fungerar mycket väl. Han äter concerta och får sömnmedicin som tillsammans hjälpt honom mycket. Sedan 3 års ålder har han haft struktur i vardagen så som schema, arbetsbeskrivningar, fasta rutiner etc.

• mamma05o07

Hej!
    Är ganska ny här men känner så väl igen mig i din beskrivning av din dotter ( VIntergatan). Jag har en pojke som precis börjat skolan och där skolan har slått larm nu om att det nog behöver göras en utredning. Skulle gissa att vi landar på ADHD när den är klar, ska börja nästa vecka.
    Skönt att ha en tråd där man kan följa andra i samma situation.

Svar på tråden Ni med barn med ADHD