• Froststar

Muterade bromsar eller bombplan?

Någon där ute som har några bra tips? Vi har börjat få fler och fler jättebromsar därhemma som plågar hästarna. Vi har också blinningar och fäbromsar och andra små plågor men de här bombplanen är värst. "Normala"  fäbromsar blir ca 2,5 cm men de här jäklarna är närmare 4 och lite till och tjocka är de. Det räcker att hästarna hör dem (de låter verkligen mycket) så blir de fullkomligt panikslagna och rusar runt hejvilt eller rusar till oss för hjälp om vi är ute. Sedan blir de svettiga när de håller på så och lockar då ännu fler eländen till att tugga på dem.

Visst funkar det att smälla till dem (bromsarna alltså) så de blir bedövade och sedan krossa dem under skosulan. Men det är ju nästan omöjligt att träna på bana då man ska hoppa av mitt i alltihopa, krossa bromsar, upp igen, upprepa då nästa kommer (ca 2-3 per ridpass som värst), o.s.v. Switch verkar inte funka, vitlök har inte mycket effekt, prob deo håller ungefär halva dagen, tja... vad annars?

Någon av er som har samma insektsutbud och hittat något mirakelmedel? Eller något kosttillskott som gör hästarna mindre mumsiga?

• Svar på tråden Muterade bromsar eller bombplan?
  • cajsasmamma

Jag använder flugmedlet  Absorbine Ultrashield   till mina hästar och det tycker jag att det är väldigt effektivt.

• Froststar
    cajsasmamma skrev 2011-06-14 23:49:31 följande:
    Jag använder flugmedlet  Absorbine Ultrashield   till mina hästar och det tycker jag att det är väldigt effektivt.

Tack för tipset, den har jag inte hört talas om. Funkar det medlet även mot bromsar? Jag kollar upp var man kan köpa det.
  • cajsasmamma
    Froststar skrev 2011-06-15 11:40:48 följande:
    Tack för tipset, den har jag inte hört talas om. Funkar det medlet även mot bromsar? Jag kollar upp var man kan köpa det.
    Hööks säljer det iaf. Nu har vi inte sådär mega mycket bromsar men jag kör just nu in en 2åring och dom har mycket bromsar och ägaren skulle åka och köpa medlet imorgon så kan säga till dig om ett par dagar om det hur det fungera i en "bromsby"
  • Mystic noblesse

Det finns även föllinge myggdeo som är kanon. 

• Froststar
    cajsasmamma skrev 2011-06-15 17:21:15 följande:
    Hööks säljer det iaf. Nu har vi inte sådär mega mycket bromsar men jag kör just nu in en 2åring och dom har mycket bromsar och ägaren skulle åka och köpa medlet imorgon så kan säga till dig om ett par dagar om det hur det fungera i en "bromsby"
    Det låter jättebra, tack. Nu har ju vädret varit rätt kasst i 4 dagar så bromsarna har hållit sig undan. De bidar väl sin tid
  • Froststar
    Mystic noblesse skrev 2011-06-16 11:03:18 följande:
    Det finns även föllinge myggdeo som är kanon. 
    Tack för tipset, läser på lite om den också.
  • cajsasmamma

Prata med en kompis som bor vid ett bromsnäste och hon sa att Ultra S hjälper men hon ger även vitlökspulver till sina hästar. 

Vitlök ger jag med till hästar,  

• Mystic noblesse

Det har väl varit vilda disskutioner ang vitök till hästar vill jag minnas. Det ska man väl inte ge så¨ofta eller? Har hört att det inte ska va bra men hurvida det stämmer vet jag inte... Får googla lite tror jag

• Froststar

Nu har jag testat Ultra Shield i 4 dagar, fungerar alldeles utmärkt. Vitlök är väldigt individuelt, en av hästarna fungerade på superbra mot fästingar och knott medan en av de andra blev fullkomligt uppäten trots vitlök. På honom använde jag ett annat kosttillskott som har samma sammansättning som det där fix fästingmedlet för hundar. Den funkade bra. Men endast mot fästingar, inte riktigt knott.

Nu har ju flugorna också bitit hål på en av hästarnas spenar och på ett område på magen så de hängde där i klasar och bet, fy fan vad vidriga. På den andre orsakade de ögoninfektion trots flughuva. Ultra Shield skyddar mot det också för trots att såren var behandlade med medicin, gav de äckelskapen sig på dem ändå.

Jag vill slippa det här vädret. Torr, fin vår och höst är de absolut trevligaste årstiderna.

• Froststar
    Froststar skrev 2011-07-06 11:07:52 följande:

Nu har jag testat Ultra Shield i 4 dagar, fungerar alldeles utmärkt. Vitlök är väldigt individuelt, en av hästarna fungerade på superbra mot fästingar och knott medan en av de andra blev fullkomligt uppäten trots vitlök. På honom använde jag ett annat kosttillskott som har samma sammansättning som det där fix fästingmedlet för hundar. Den funkade bra. Men endast mot fästingar, inte riktigt knott.

Nu har ju flugorna också bitit hål på en av hästarnas spenar och på ett område på magen så de hängde där i klasar och bet, fy fan vad vidriga. På den andre orsakade de ögoninfektion trots flughuva. Ultra Shield skyddar mot det också för trots att såren var behandlade med medicin, gav de äckelskapen sig på dem ändå.

Jag vill slippa det här vädret. Torr, fin vår och höst är de absolut trevligaste årstiderna.

Skyddar mot flugor alltså, inte ögoninfektioner
  • cajsasmamma
    Froststar skrev 2011-07-06 11:07:52 följande:

Bra att US har hjälpt dina hästar. Det har fungerat helt utmärkt här på dom sista åren, men igår kom det ca 3-4 st svart myggliknade insekter som var 5cm långa , och dom var envisa jäklar min dotter som satt med i vagnen sa att dom nog var småfåglar  

• Froststar
    cajsasmamma skrev 2011-07-06 15:28:34 följande:
    Bra att US har hjälpt dina hästar. Det har fungerat helt utmärkt här på dom sista åren, men igår kom det ca 3-4 st svart myggliknade insekter som var 5cm långa , och dom var envisa jäklar min dotter som satt med i vagnen sa att dom nog var småfåglar  

Haha, träffsäker beskrivning av din dotter. Jag förstår henne
Svar på tråden Muterade bromsar eller bombplan?