• pinkuslejdus

Hur mycket kläder till BB-väskan?

Hur mycket kläder kan man tänkas behöva ta med till bebisen?

• Svar på tråden Hur mycket kläder till BB-väskan?
  • lunkentuss

Jag har tagit med 2 body, 2 byxor, 1 pyjamas, 1 sockar + mössa, jacka o filt.
    Bodyn o byxan är i en mindre storlek o en större =)

• MammaTillGuldklimpar

Det beror på.. Om du vill använa bebisens egna kläder under hela vistelsen behövs ju lite av varje men ska den bara ha sina egna kläder under hemresan behövs ju bara två uppsättningar (ombyte ifall tex bajset rinner över..) fattas något kanske pappan kan komplettera senare..

• Lyxhustrun

Oj, svår fråga. Beror nog på vilken årstid och hur länge ni ska stanna på BB.
    Men 10 kortärmade och 10 långärmade bodysar, 15 byxor, 15 strumpor, 5 mössor och olika mysiga filtar borde ju räcka. I värsta fall får ju anhöriga eller släkt fylla på förråden om det inte räcker.

• KMJ

På vårt BB finns inte kläder till bebisen man måste ha med egna. Tre bodysar, två par strumpor, en pyjamas, en mössa, två mysiga filtsar. Skulle ni behöva stanna längre på BB så kan din man eller någon annan komma med mer kläder.

Köp de där bodysarna som har en knäppning som går omlott. Så mycket smidigare att klä på den lille utan att behöva trä över huvudet. Första tiden använde jag bara de och med små muddbyxor. Finns så mycket söta kläder, men som ofta är opraktiska och obekväma.

• Loreena

De enda kläder du behöver till bebisen är till hemresan. När barnet är nyfött behöver det ligga mycket hud mot hud med mamma och pappa. Därför behövs inga kläder eg! Möjligen en skön morgonrock till dig själv! :) Det räcker med en bomullsfilt att svepa in barnet i.

• Loreena

Små knytvantar till bebisens händer kan dock vara bra, eftersom att man inte får klippa naglarna på bebisen direkt och de lätt river sig. En mjuk bomullsmössa är också bra. :)

• KMJ
    Loreena skrev 2011-06-14 11:47:38 följande:
    De enda kläder du behöver till bebisen är till hemresan. När barnet är nyfött behöver det ligga mycket hud mot hud med mamma och pappa. Därför behövs inga kläder eg! Möjligen en skön morgonrock till dig själv! :) Det räcker med en bomullsfilt att svepa in barnet i.

Men bebisen kanske behöver lite kläder då man ska ut från sitt rum och äta frukost/lunch, gå till doktorn för undersökning osv

På vårt BB hotel var vi tvugna att åka hiss ner till matsalen, gå till doktorns eller barnmorskans undersöknings rum och då blir det kallt och dragit i korridorer och hissar.

• Emmalinnéa

det finns ju kläder till bebisen på bb som man får låna när man är där det är nästan bättre att göra det för dom spryr ju ändå bara ner allt. se bara till att ta med kläder till hemfärden i några olika storlekar då det är väldigt svårt att veta hur stor bebisen är när den kommer ut.

• Mirakelbäret

På vårt BB så fanns där inga kläder att låna. 2 små mössor så att den lilla kan hålla värmen och ta med flera bodys/byxor i fall det bajsas ner. Det beror ju också på hur länge ni ska stanna.

• mamma till tre busungar

Ni som talar om två-tre bodiesar har inte haft ett kräkbarn va?

• KMJ
    mamma till tre busungar skrev 2011-06-14 13:36:14 följande:
    Ni som talar om två-tre bodiesar har inte haft ett kräkbarn va?
    Nej kanske inte. Men har själv inte stannat så länge på BB, inte mer en ett dygn och då har tre bodysar varit tillräckligt.
  • mamma till tre busungar
    KMJ skrev 2011-06-14 14:05:39 följande:
    Nej kanske inte. Men har själv inte stannat så länge på BB, inte mer en ett dygn och då har tre bodysar varit tillräckligt.
    Vårt första barn förbrukade bodiesar medelst kräkningar i en rasande takt. Förbrukade lugnt åtta-tio bodiesar på ett dygn! Pappan fick köra dit mer kläder! Sedan inför barn nummer två så laddade vi upp. Men....tvåan kräktes mycket mindre så då räckte väl ungefär det antalet du hade!
  • Little me

Vår bebis var i blöja och filt tills vi åkte hem. Hade med mig flera uppsättningar kläder dock.
    Likaså till mig själv men jag gick i skjortan från förlossningen! Och sen bytte jag om när vi åkte hem :)

• pinkuslejdus

Tack för alla svar! :)

Jag har faktiskt ingen aning om det finns att låna här hos oss men det är lätt att ta reda på.
    Lite olika storlekar har jag tänkt på också, så kläder finns om det är en minibebis eller en liten knubbis.

Skönt också med lite erfarenheter här. Det finns en del att tänka på ändå :)

• norrlandsflicka

Blir man kvar flera dagar går det ju mer kläder. Första bebisen så gick det åt kanske 5-6 bodysar, 3-4 byxor och 2 pyjamas. Då var vi 4 dygn på BB. Han spydde ner sig och det läkte från blöjan ibland. Andra bebisen räckte det med ett ombyte. Då var vi bara över natten.
    På BB här så får man ju låna kläder, men kläderna är storlek 60 och det har då mina bebisar drunknat i. Har föredragit att sätta på dom egna kläder i storlek 50/56.
    När bebisen är nyfödd så kan pyjamas/ omlottsbody vara skönt. Är inte så kul att dra över huvudet på så liten.

• thebettygirl

Ett tips är att istället för en massa bodys ta med ett gäng dregellappar. De är betydligt enklare och snabbare att byta om bebisen är ett kräkbarn.

Svar på tråden Hur mycket kläder till BB-väskan?