När brukar barn börja säga två ord i en mening?
När började era barn prata 2 ords meningar?
När började era barn prata 2 ords meningar?
Min dotter är 19 mån och säger 2-ords meningar. Hon började med det för ca 2 ve sen.
Medvetet så brukar det väl ske vid två men många barn säger ju tvåordsmeningar redan tidigare men då vet dom inte om att det är två ord. Min sons första ord var t ex "E de" som i "Vad är det?" men det räknas ju knappst som en flerordsmening.
Runt 19 -20 månader kom de första 2 ords meningarna.
Pratade väldigt lite innan kunde max 7-8 ord vid 19 mån och sen kom ex. mamma hej, pappa sgo ( sko ).
Min dotter borjade saga fullstandiga meningar, t ex: jag ska hamta ett glas vatten nar hon var 18 manader.
Nu ar hon 4 och helt tvasprakig.
Vid 17 månader så pratade hon tydliga 2 ords meningar tex åka vagn,klappa katt mm. Hon har varit tidig i sin språkutveckling och utvecklats fort när det gäller de.
Min dotter är två år nästan exat. Kan Inte två ord meningar. :( men förstår allt!
Eller jo, hej mamma! Nej mamma, akta pappa... Typ;)
Någonstans mellan 1½ och 2 år (närmare 2) tror jag är det vanligaste. Min äldsta är/var lite sen med just talet (inte språket som helhet) och började med 2- och 3-ordsmeningar vid 2 år + 3 månader. Yngsta är tidig talmässigt, 2- och 3-ordsmeningar vid 17 månader.
Vår dotter är 21 månader och hon säger ofta flera ord som i en mening. Tror det är väldigt individuellt. Hon pratar väldigt mycket i övrigt också.
Dottern var ca 1, 5 år när hon började med 2-ordsmeningar. Sonen var nog närmare 2, 5 år.
Enkel tumregel: 'Ettordsmening' vid ett års ålder, 'Tvåordsmening' vid två års ålder. Räkna sedan med att det kan slå på något halvår åt ena eller andra hållet...
Min dotter är 16 mån och pratar mest gallimatias, endast enstaka 'riktiga' ord som tex 'dådå' som betyder tå.
vet inte vad som är normalt, men våran dotter kunde prata 2ordsmeningar när hon fyllde ett, snabbt efter kom 3ordsmeningar.. när hon fyllde två sprutade de ut hela meningar för fullt.. nu är hon 2½ och sjunger och har sig..
Blir irriterad av att läsa denna tråden. Det är precis som att ni tävlar med varandra allihopa. Min dotter gjorde dittan och min kan dattan. Min är så långt i utveckling bla bla. Sluta skryt. Vad spelar det för roll. Livet är ingen tävling. Det är okej om era barn inte kan något, men det finns ingen som vågar skriva det. Alla är så förbannat tidiga och före i sin utvecklingen. På vilket sätt ger ni skrytmånsar en sann bild för frågeställaren när alla fall är unika, speciella? Nej ni mammor går verkligen mig på nerverna. Sluta tävla och hjälp varandra istället.
För att jämna ut tråden lite.
Min dotter säger max 15 enstaka ord och hon är 2 år och 2 månader men vad gör det, hennes familj och förskolan förstår precis vad hon vill och tycker
Blir irriterad av att läsa denna tråden. Det är precis som att ni tävlar med varandra allihopa. Min dotter gjorde dittan och min kan dattan. Min är så långt i utveckling bla bla. Sluta skryt. Vad spelar det för roll. Livet är ingen tävling. Det är okej om era barn inte kan något, men det finns ingen som vågar skriva det. Alla är så förbannat tidiga och före i sin utvecklingen. På vilket sätt ger ni skrytmånsar en sann bild för frågeställaren när alla fall är unika, speciella? Nej ni mammor går verkligen mig på nerverna. Sluta tävla och hjälp varandra istället.
Hm... mitt barn har just fyllt två men kan inte säga tvåordsmeningar, behöver jag vara orolig? Jämför man med svaren här är han ju sen? Han pratar dock hela tiden och säger ord och så tydligt, och långa "utläggningar" kan komma från han men inget som man förstår förutom enstaka ord... hmm...
Tror stora tjejen sa sin första 2ordsmening (titta ma) vid 18 mån men de började inte bli vanliga förrän 4,5 mån senare. Innan dess sa hon Titta-dä men då tror jag inte hon förstod att det var två ord.
En översikt av barnets utveckling bland annat språket:
www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Sma-barn-1-5-ar/Barnets-utveckling-2-3-ar/
Min son som är två år och fyra månader är konstaterat sen i språket, han använder bara ett begränsat antal ord (mindre än 20).
Även jag har hört tumregeln "ett år enordsmeningar, två år tvåordsmeningar" osv..