• FCBJ

När brukar barn börja säga två ord i en mening?

När började era barn prata 2 ords meningar?

• Svar på tråden När brukar barn börja säga två ord i en mening?
  • Fru Flack

Min dotter är 19 mån och säger 2-ords meningar. Hon började med det för ca 2 ve sen.

• Danitra

Medvetet så brukar det väl ske vid två men många barn säger ju tvåordsmeningar redan tidigare men då vet dom inte om att det är två ord. Min sons första ord var t ex "E de" som i "Vad är det?" men det räknas ju knappst som en flerordsmening.

• Rocktroll
    FCBJ skrev 2011-06-13 19:35:13 följande:
    När började era barn prata 2 ords meningar?
    Min dotter började i vintras/våras när hon var ca 20-22 mån och vad jag kunde märka var hon ganska sen om man jämför med jämnåriga på dagis. Men hon kan hundratals ord skulle bara lära sig sätta ihop dom. Hon fyllde 2 år i april och nu pratar hon i 3 ords meningar och gör sig ganska väl förstådd Glad en anledning till att hon kanske är lite senare än andra är att hon är väldigt duktig motoriskt och gick och sprang när hon var 10-11 mån och nu dribblar hon fotboll och klättrar i träd. Hon håller jämna steg med barn som är flera år äldre Glad
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • ELLEoClara

Runt 19 -20 månader kom de första 2 ords meningarna.

Pratade väldigt lite innan kunde max 7-8 ord vid 19 mån och sen kom ex. mamma hej, pappa sgo ( sko ).

• caliningrad

Min dotter borjade saga fullstandiga meningar, t ex: jag ska hamta ett glas vatten nar hon var 18 manader.

Nu ar hon 4 och helt tvasprakig. 

• Wilmis07

Vid 17 månader så pratade hon tydliga 2 ords meningar tex åka vagn,klappa katt mm. Hon har varit tidig i sin språkutveckling och utvecklats fort när det gäller de.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Lippa

Min dotter är två år nästan exat. Kan Inte två ord meningar. :( men förstår allt!

• Flickan och kråkan

Någonstans mellan 1½ och 2 år (närmare 2) tror jag är det vanligaste. Min äldsta är/var lite sen med just talet (inte språket som helhet) och började med 2- och 3-ordsmeningar vid 2 år + 3 månader. Yngsta är tidig talmässigt, 2- och 3-ordsmeningar vid 17 månader.

• Trynträ

Vår dotter är 21 månader och hon säger ofta flera ord som i en mening. Tror det är väldigt individuellt. Hon pratar väldigt mycket i övrigt också.

• glassen

Dottern var ca 1, 5 år när hon började med 2-ordsmeningar. Sonen var nog närmare 2, 5 år.

• HannaE

Enkel tumregel: 'Ettordsmening' vid ett års ålder, 'Tvåordsmening' vid två års ålder. Räkna sedan med att det kan slå på något halvår åt ena eller andra hållet...
    Min dotter är 16 mån och pratar mest gallimatias, endast enstaka 'riktiga' ord som tex 'dådå' som betyder tå.

Man lever så länge man lär.
  • Krake
    Danitra skrev 2011-06-13 19:37:31 följande:
    Medvetet så brukar det väl ske vid två men många barn säger ju tvåordsmeningar redan tidigare men då vet dom inte om att det är två ord. Min sons första ord var t ex "E de" som i "Vad är det?" men det räknas ju knappst som en flerordsmening.
    Exakt, det händer ju av misstag, typ som att sätta en apa vid en skrivmaskin, då och då. Vår ettåring har fått till ett "babba da!" = pappa [är] där (han är tysk) nån gång, men han fattar det ju inte själv.
    Moster, inte monster.
  • Bambusa

vet inte vad som är normalt, men våran dotter kunde prata 2ordsmeningar när hon fyllde ett, snabbt efter kom 3ordsmeningar.. när hon fyllde två sprutade de ut hela meningar för fullt.. nu är hon 2½ och sjunger och har sig..

• fabio

Blir irriterad av att läsa denna tråden. Det är precis som att ni tävlar med varandra allihopa. Min dotter gjorde dittan och min kan dattan. Min är så långt i utveckling bla bla. Sluta skryt. Vad spelar det för roll. Livet är ingen tävling. Det är okej om era barn inte kan något, men det finns ingen som vågar skriva det. Alla är så förbannat tidiga och före i sin utvecklingen. På vilket sätt ger ni skrytmånsar en sann bild för frågeställaren när alla fall är unika, speciella? Nej ni mammor går verkligen mig på nerverna. Sluta tävla och hjälp varandra istället.

• Tirem

För att jämna ut tråden lite.

Min dotter säger max 15 enstaka ord och hon är 2 år och 2 månader men vad gör det, hennes familj och förskolan förstår precis vad hon vill och tycker

• Deo volente
    fabio skrev 2014-07-08 09:02:57 följande:

Blir irriterad av att läsa denna tråden. Det är precis som att ni tävlar med varandra allihopa. Min dotter gjorde dittan och min kan dattan. Min är så långt i utveckling bla bla. Sluta skryt. Vad spelar det för roll. Livet är ingen tävling. Det är okej om era barn inte kan något, men det finns ingen som vågar skriva det. Alla är så förbannat tidiga och före i sin utvecklingen. På vilket sätt ger ni skrytmånsar en sann bild för frågeställaren när alla fall är unika, speciella? Nej ni mammor går verkligen mig på nerverna. Sluta tävla och hjälp varandra istället.

Och vad är felet? Låt mammor få skryta om sina barn. Barnen är (oftast) det finaste vi har, klart man berättar hur duktiga dem är.

Är barnen lite senare med språket så är dem oftast duktiga motoriskt.

Min äldsta kunde gå vid 10 mån men pratet kom inte igång alls förrän vid 2,5. Mellanpojken gick vid 12 men pratade 3 ords meningar vid 2.

Tredje var 13 mån då han gick, återstår att se när han börjar prata:)
  • Utbrytarkonst

Hm... mitt barn har just fyllt två men kan inte säga tvåordsmeningar, behöver jag vara orolig? Jämför man med svaren här är han ju sen? Han pratar dock hela tiden och säger ord och så tydligt, och långa "utläggningar" kan komma från han men inget som man förstår förutom enstaka ord... hmm...

• Mellanmjölkens land

Tror stora tjejen sa sin första 2ordsmening (titta ma) vid 18 mån men de började inte bli vanliga förrän 4,5 mån senare. Innan dess sa hon Titta-dä men då tror jag inte hon förstod att det var två ord.

Svar på tråden När brukar barn börja säga två ord i en mening?