• LoG Bonus

Han är rädd för att skaffa fler barn

Jag och min sambo har varit ett par i ca 1,5år.. vi har pratat om att skaffa barn tillsammans. Han har två barn sedan tidigare som bor med oss varannan vecka. Min och barnens relation är jättebra.
    I börjsn av året pratade vi om att det kanske skulle vara läge att börja "producera" till hösten. Men de senaste veckorna har han varit lite låg, och  häromdagen berättade han att han det senaste börjat känna oro inför att skaffa barn.
    Han älskar mig och tvivlar inte på vår relation, men han är ändå livrädd att vi ska tappa bort vår relation om vi skaffar barn,, vilket hände med barnens bio. Det är hans mardröm att återigen hamna i en verklighet där man bara håller ihop för barnen, och han är rädd att om det skulle bli så skulle han stanna kvar i förhållandet och sedan leva i ett olyckligt förhållande.
    Som sagt så försäkrar han att han älskar mig och tycker att allt känns bra i vår relation.. och det tvivlar jag itnte på!
    Jag kan förstå hans rädsla, självklart kändes alt bra med biomamman innan de skaffade barn... 
    Självklart känns det jobbigt för mig. Jag längtar efter få skaffa ett eget barn, jag är 30år och börjar höra klockan ticka.  Men jag tycker det är extremt viktigt att båda är redo när man skaffar barn, så jag får vänta in honom ett tag.
    För att inte göra det jobbigare för honom försöker jag att inte visa riktigt hur jobbigt det känns för mig. 
    Jag försöker förlika mig med situationen och hoppas på att  hans oro inte håller i sig allt för länge.

Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Han är rädd för att skaffa fler barn
  • MrsKnapa

Prata mycket om de, hur ni på olika sätt skulle ta er igenom olika scenarion som ev
    kan uppstå. Och hur ni skulle lösa dem, vad som är viktigt för er båda i relationen. Bestäm till exempel att skaffa barnvakt 1 gång i månaden till o börja me nån timma o ha picknick prom etc så de bara är ni två och inga barn.. Lycka till=) 

• Utanbarn

Ja, jag förstår din man fullständigt.

Skillnaden är att jag och min sambo BÅDA anser att barn (grov generalisering, men men...) tar livet av relationen. Min sambo har redan två. Han upplevde det i sin tidigare relation som att barnen blev dödsstöten. Kvinnan gick helt upp i barnen, närheten man/kvinna försvann, sexlivet minskade radikalt osv osv.

Jag har för länge sedan bestämt mig för att barn inte är något jag vill ha och har nu passerat den åldern.

Jag tror att ni verkligen måste prata igenom alla »standard-fällor« och hur just NI skall lyckas tillhöra den skara som fortsätter vara lyckliga som PAR även fast ni blir en familj.

• Annelie 76

Börja gå i parterapi redan nu så kan ni diskutera sånt här där. Sen kan ni ju fortsätta under graviditeten och när barnet är fött och reda ut problemen med nån kunnig person som kan leda samtalet. Det är ju inte säkert att det funkar men det är ju bättre att ta tag i saker nu när det är hyfsat bra än att vänta till problemen uppstår och nån vill ge upp.

• Molly1

Jag tycker inte du ska ge upp din dröm om att få barn. Tänk om han gör slut om tio år, då står du där ensam och barntåget har gått så att säga. Relationen du har med dina barn är något du ALLTID (förhoppningsvis) kommer ha glädje av. Önskar han att han inte skaffat de barn han har nu så att han kunde varit tillsammans med sitt ex ännu? Antagligen inte. Ett barn behöver verkligen inte förstöra ett förhållande. Vårt gemensamma barn har förbättrat vårat! Dock är bonusens mamma en ständig källa till bråk men det har ju inte med vårt barn att göra.
    Berätta för honom hur du känner! Det är bra att ta hänsyn, du verkar vara en människa som har lätt att sätta sig in i andras känslor och tänka på andras bästa - men glöm inte bort dig själv...! 

Svar på tråden Han är rädd för att skaffa fler barn