• lindaothomas

3 missfall på raken och ingen hjälp från kk....

ja ä'r helt frustrerad..

3 missfall på raken och kk tycker man ska vänta ännu längre innan dom kollar nått..

nån som har några bra hjälpmedel eller knep?

Längtar så efter barn.....

ja äter rosenrot och e-vitamin...  hoppas de finns nån att prata med om min frustration..

• Svar på tråden 3 missfall på raken och ingen hjälp från kk....
  • bubblan73

Jag hade 4 missfall innan de gjorde något på KK. I Norrköping är det tydlige så att det är normalt med 2 missfall, så därför görs ingen utredning förrän efter nr 3. Tryck på lite! Det finns massor av fel som kan åtgärdas. Jag hade 2 olika fel, som åtgärdades med sprutor och tabletter genom hela graviditeten.

Stå på dig gumman! Hitta en läkare som förstår vad du/ni går igenom.

kram Cissi

• lindaothomas
    bubblan73 skrev 2011-06-11 08:13:30 följande:
    Jag hade 4 missfall innan de gjorde något på KK. I Norrköping är det tydlige så att det är normalt med 2 missfall, så därför görs ingen utredning förrän efter nr 3. Tryck på lite! Det finns massor av fel som kan åtgärdas. Jag hade 2 olika fel, som åtgärdades med sprutor och tabletter genom hela graviditeten.

Stå på dig gumman! Hitta en läkare som förstår vad du/ni går igenom.

kram Cissi
    vi bor utanför norrköping ,, så ja va på kk på vrinnevi med..
    men de hade vekrligen ingen förståelse...
    känns bara så frustrerande..
    har du lykats få till några bebisar?
  • bubblan73

Jag har en dotter Skrattande. Jag var på KK på Vrinnevi. Konstigt att de inte hade förståelse. Vem hade du som läkare? Jag hade en manlig, lite udda läkare, men som verkligen var kanon tycker jag, även om många andra inte gillade honom. carl magnus Ekblom eller nåt....

Klart att ni ska ha en utredning! Säg att "jag har hört av andra i min situation att ni gör utredning efter 3 missfall" eller ngt sådant.

• lindaothomas
    bubblan73 skrev 2011-06-11 08:19:55 följande:
    Jag har en dotter Skrattande. Jag var på KK på Vrinnevi. Konstigt att de inte hade förståelse. Vem hade du som läkare? Jag hade en manlig, lite udda läkare, men som verkligen var kanon tycker jag, även om många andra inte gillade honom. carl magnus Ekblom eller nåt....

Klart att ni ska ha en utredning! Säg att "jag har hört av andra i min situation att ni gör utredning efter 3 missfall" eller ngt sådant.
    de säger att de inte ens vet om det är 3 missfall... för ett var ju tidigt, och då ville jag komma in o kolla det, men dom sa att det ofta löser sig självt eller tar reda på sig självt efter en så tidigt missfal, så de ville inte att ja kom in,.. ih då säger dom helt plötsligt att de inte är en konstaterad graviditet! fast ja vet ju själv att ja va gravid... :(
    så himla tålamodsprövande detta.. såå jobbigt.. ;( man är ju rädd att bli gravid igen eftersom man är rädd för ännu ett missfall... tack för stöd! kram
  • krillelkpg

Klart du ska ha en utredning, det är ju en bestämd regel. Efter 3 missfall har man rätt att få hjälp.

Här i Linköping var det inga problem när min tjej fick 3 missfall med sitt ex. Dock inga fel på dom och nu är min sambo gravid igen i vecka 18.

Stå på dig och kräv det ifrån dom, det är din rätt

• lindaothomas
    krillelkpg skrev 2011-06-12 08:57:11 följande:
    Klart du ska ha en utredning, det är ju en bestämd regel. Efter 3 missfall har man rätt att få hjälp.

Här i Linköping var det inga problem när min tjej fick 3 missfall med sitt ex. Dock inga fel på dom och nu är min sambo gravid igen i vecka 18.

Stå på dig och kräv det ifrån dom, det är din rätt
    tak för stödet... ja ska absolut stå på mig och försöka igen!
    tjata är tydligen de man  måste göra inom sjukvården idag.... :(
  • ElizaDay

Säger detsamma som övriga, stå på dig! Bekanta till oss har fått 2 missfall under 1 1/2 år, de har svårt att bli gravida och när de blir det får de missfall . De har tjatat och nu fått hjälp med hormon behandling med mera! Lycka till!

• Pamela10

Hej!

Jag bor i Kalmar Län och efter mitt tredje missfall på rad så påbörjades en utredning men som inte gav något svar. Blev gravid en fjärde gång och var på UL i v 7-8 och fick se ett litet hjärta slå - fick missfall igen ca 2 veckor senare. Då gjordes en skrapning och prover togs på fostret men inget hittades. Efter det blev jag insatt på provera ( hormoner -progesteron om jag inte minns fel) och trombyl (blodförtunnande) och femte graviditeten gick bra och vi fick en underbar liten kille!!!

Alla undersökningar tog lång tid och vi fick stå på oss men till sist fick vi en underbar läkare som tog tag i problemet. Jag önskar dig all lycka och hoppas verkligen att ni får hjälp snart! Styrkekram

• lindaothomas
    SaraK83 skrev 2011-06-18 10:49:33 följande:
    När i cykeln slutar du med rosenroten?
    ja slutade nu när ja fick mensen.. men ja vet inte..
    funderar på att börja nu igen...
    så de gör så mycket som möjligt till ägglossning...
    vet du nått annat? något förslag? ja vet verkligen inte alls?
    kram kram
  • lindaothomas
    Pamela10 skrev 2011-06-18 11:05:22 följande:

Hej!

Jag bor i Kalmar Län och efter mitt tredje missfall på rad så påbörjades en utredning men som inte gav något svar. Blev gravid en fjärde gång och var på UL i v 7-8 och fick se ett litet hjärta slå - fick missfall igen ca 2 veckor senare. Då gjordes en skrapning och prover togs på fostret men inget hittades. Efter det blev jag insatt på provera ( hormoner -progesteron om jag inte minns fel) och trombyl (blodförtunnande) och femte graviditeten gick bra och vi fick en underbar liten kille!!!

Alla undersökningar tog lång tid och vi fick stå på oss men till sist fick vi en underbar läkare som tog tag i problemet. Jag önskar dig all lycka och hoppas verkligen att ni får hjälp snart! Styrkekram

åh pamela...
    lider verkligen med dig... men skönt att du fått ett liten bebis iaf...  efter mycket om och men...
    just nu har ja iaf mens så om 2 veckor så blir de bebis verkstad :)
    så får vi se om de tar sig direkt eller om de tar tid...
    om de inte blir nått nu i juni eller juli så tänker ja ringa till kk igen och blir arg och kräva hjälp!!!
    de e så frustrerande ocvh jobbigt att gå igenom missfall :(
    hur gammal e din lille plutt nu dÅ?
    kram
  • Pamela10

Han blev 10 månader igår

Enligt den läkare som hjälpte oss har Trombyl (blodförtunnande) börjat användas mer och mer vid oförklarliga missfall - då det kan bero på mikrotromboser dvs små, små proppar hos fostret som är för små för att synas på vanliga blodprover. Jag träffade läkaren efter att våran kille var född och hon var rätt säker på att det var trombylen som gjorde skillnaden. Men att läkare inte förskrivet detta tillräckligt länge vid riskgraviditeter för att kunna bevisa att det är just den tabletten som hjälper.

Jag hoppas ni får hjälp och att allt löser sig för er! Kram

• SaraK83

Lindaothomas: slutar du inte med rr vid ägglossning? Jag har haft 2 MF på raken, och försöker också bli gravid igen och vill verkligen inte vara med om ett till.. Så jag funderar på att köpa naturlig progesteron salva, kan ju inte skada iaf. Sen äter jag nu också efamol ( nattljusolja) och rr för att korta ner min cykel och få bättre hormon balans. Och omega 3 för att få lite blodförtunnande effekt.. Haha.. Vad gör man inte.. Vad jag har läst så verkar det som att många MF kan avhjälpas med progesteron och blodförtunnande.. Nu är ju inte omega 3 någon drastisk blodförtunnare men jag fick inte äta det vid min förra förlossning pga blödningsrisk.. Åt då omega 3 fram till v. 36 tror jag, och den graviditeten gick ju bra :).

• lindaothomas
    SaraK83 skrev 2011-06-19 09:23:34 följande:
    Lindaothomas: slutar du inte med rr vid ägglossning? Jag har haft 2 MF på raken, och försöker också bli gravid igen och vill verkligen inte vara med om ett till.. Så jag funderar på att köpa naturlig progesteron salva, kan ju inte skada iaf. Sen äter jag nu också efamol ( nattljusolja) och rr för att korta ner min cykel och få bättre hormon balans. Och omega 3 för att få lite blodförtunnande effekt.. Haha.. Vad gör man inte.. Vad jag har läst så verkar det som att många MF kan avhjälpas med progesteron och blodförtunnande.. Nu är ju inte omega 3 någon drastisk blodförtunnare men jag fick inte äta det vid min förra förlossning pga blödningsrisk.. Åt då omega 3 fram till v. 36 tror jag, och den graviditeten gick ju bra :).
    ja har köpt progesteron salva härom veckan.. så ja ska börja med det direkt nu när jag har ägglossning. det är väl då man ska börja smörja in sig va? eller hur ? lite osäker..
    ja tänkte med äta rosenrot gram till ägglossning. men det är väl bara fram tills dess?
    ja har haft 3 missfall o längtar nått grymt mycket efter bebis... vi har inga barn och känner oss mer än redo!
    När har du ägglossning?
    ja har ägglossininig precis efter midsommar som ja räknat på.. du?
    kram Linda

• SaraK83
    lindaothomas skrev 2011-06-19 11:06:58 följande:
    ja har köpt progesteron salva härom veckan.. så ja ska börja med det direkt nu när jag har ägglossning. det är väl då man ska börja smörja in sig va? eller hur ? lite osäker..
    ja tänkte med äta rosenrot gram till ägglossning. men det är väl bara fram tills dess?
    ja har haft 3 missfall o längtar nått grymt mycket efter bebis... vi har inga barn och känner oss mer än redo!
    När har du ägglossning?
    kram Linda
    Jag har läst att man bara ska äta rosenrot fram till äl, så det är så jag tänker göra.
    Progesteron krämen ska man börja smörja in sig med direkt efter äl, har fattat det som att om man gör för tidigt kan det stoppa ägglossningen.. Så bra om man har koll på när ägget släppt.
    Använder du Äl-stickor? Jag använder både stickor och tar tempen för att ha koll.

Min cykel är väldigt lång och oregelbunden mellan 40-60 dagar. Det är därför jag äter rr och efamol, för att få kortare. Om inte den blir kortare har jag tidigast äl runt 10:e juli och som senast i början av augusti :(. Men nu är vi positiva och hoppas på att den kortas ner :).

Prova med omega 3 också, det är ju väldigt bra att äta innan och under graviditet ändå. Jag har köpt "Efalex mor och barn" på shopping4net.se
  • SaraK83
    lindaothomas skrev 2011-06-19 11:06:58 följande:
    När har du ägglossning?
    kram Linda
    Förresten äter du folsyra och b-vitamin? Vanliga multivitaminer från apoteket? Om inte tycker jag att du ska göra det :)
  • lindaothomas
    SaraK83 skrev 2011-06-19 11:34:32 följande:
    Förresten äter du folsyra och b-vitamin? Vanliga multivitaminer från apoteket? Om inte tycker jag att du ska göra det :)
    folsyra brykar ja börja äta vid ägglossning men b vitamin... oj oj... känns som ja äter hur mycket tabletter som helst ju... :S men de e de ju värt,, men de e mycket...
    äter du så mycket sorter?  :)
    hur märker man på tempen när man har äl?   ja har en bra mens på det sättet ja har regelbunden..
    ja brukar ta tester med..  men är inte riktigt säker på exakt vilken dag.. för på förpackningen står de ju att de kommer ske inom 24-48 timmar... de e ju ett tag...
    va har du för tester?
    kram
  • SaraK83

Folsyra bör du börja äta 3 månader innan du blir gravid för att fylla på depåerna. Sen under hela graviditeten. Jag äter rosenrot, efamol, omega 3 och multivitamin från apoteket. Jag använder testlagrets ÄL tester. Man har en högre tempratur efter ägglossning och ända fram till mens.. Typ 0,5-1 grad högre. Och om man blir gravid fortsätter tempen vara lite högre under hela graviditeten. Men för att se när ÄL varit måste man ju ta varje dag under hela cykeln. Jag lägger upp det i ett diagram på fertilityfriend.com. Innan hade jag ingen aning om att man hade olika kroppstempraturer olika delar av cykeln.. Kram

Svar på tråden 3 missfall på raken och ingen hjälp från kk....