Valp som stannar och vägrar gå
Har en fråga till er som har erfarenhet av hund. Vi har en Kerry Blue Terrier valp som är 10 veckor gammal. Hon är superduktig på alla sätt och vis vad gäller hantering och lydnad hittills, men på promenader har vi ett problem med att hon lägger sig/sätter sig och stretar emot och vägrar gå när det är nåt som inte passar. Vissa dagar händer det många gånger under promenaden, andra dagar går det bättre.
Har googlat lite och mest hittat svaret att det bara är att dra så är det obehagligt för hunden och kommer att gå. Men det vill jag inte göra. Kan absolut inte tänka mig att asa henne efter mig genom stadens gator.
Just nu använder jag mig av metoden att ha en liten godisbit med mig som jag delar upp i småbitar under promenaden och ger henne och berömmer när hon går bra vid min sida. När hon stannar och vägrar gå lockar jag henne med godis och glada tillrop och då kommer hon och så går det ett tag igen.
Är det här en bra metod? Det jag är lite rädd för är att hon ska börja sätta sig och streta emot ännu mer för att hon märker att hon får godis då. Hur har ni andra gjort som har stött på samma sak?