• PerG

Hur motiverar ni att inte ha cykelhjälm?

En tanke som slog mig när jag ser många föräldrar utan hjälm som har barn (med hjälm) i cykelstol alternativt cyklandes brevid eller liknande är hur ni motiverar detta för barnen? Min 3-åring (som är inne i en "varför"-fas) skulle ju inte nöja sig med vilka argument som helst så jag undrar lite vad ni säger till era barn?

• Svar på tråden Hur motiverar ni att inte ha cykelhjälm?
  • hemlis

"När man är barn måste man ha hjälm, annars får man inte cykla. När du är vuxen får du bestämma själv, men inte nu". Har aldrig varit några konstigheter med det.

• hemlis

Det finns många argument en 3-åring inte nöjer sig med Tur att de inte får bestämma allt själva

• Håkanstorp

Självklart använder man hjälm som vuxen oxå!!! Tycker man ska vara ett gott föredöme till ungdomarna! Varför är ni så rädda för att använda hjälm som vuxna??

• Aliona

Jag förklarade att det är lag på att ha cykelhjälm när man är under 15 år, därför behöver barnet men inte jag ha hjälm. 

• Anonym (Gammal tråd)
    Aliona skrev 2024-08-02 14:34:13 följande:

Jag förklarade att det är lag på att ha cykelhjälm när man är under 15 år, därför behöver barnet men inte jag ha hjälm. 

TS barn bör vara sexton år vid det här laget, så den förklaringen funkar inte längre.
Svar på tråden Hur motiverar ni att inte ha cykelhjälm?