"Hur" läser du godnattsaga för dina tvillingar? (långt)
Jag hadde tänkt börja läsa godnattsaga för mina tjejer snart(dom är 9mnd nu,jag tänkte väl börja där runt året ungefär) Men jag har redan lite ångest över hur det ska gå till...
Med storebror så satt vi i en fåtölj och läste när han var ca 1år. Rummet var mörkt med en läslampa tänd(och en nattlampa i andra hörnet). Han satt i våran famn och först fick han vällingflaskan och sen läste vi boken. Sen la vi ner honom i spjälsängen, släckte lampan o pussade o gick ut. Fungerade superbra & det är nått sånt jag skulle vilja få till med tjejerna.
Problemet med två är ju att jag inte klarar att sitta med båda i famnen och samtidigt bläddra i boken. Vill ju helst läsa i deras sovrum, inte tex läsa i våran dubbelsäng och sen gå in i deras rum. Ngn som liksom gjort som en läshörna eller nått..???. funderade lite löst på en madrass på golvet(myshörna med kuddar osv) i deras rum.
Sen när storebror blev större och fick en vanlig säng så låg vi ju i sängen och läste för honom(gör fortfarande). Det känns ju också jobbigt. Ska man då ta över båda i enas säng och läsa? men då måste ju den ena gå tillbaka till sin säng efter sagan är läst. Ngn som haft dubbelsäng till sina små tvillingar(2-3åringar)??? Kan tänka mig att det blir ett h-vete när vi går över till stor säng. Dom vill helst säkert inte ligga kvar i sängen och man måste passa så att dom inte kliver upp i några veckor/månader(???). Var ju skitjobbigt med storebror men han hade ju ingen annan att stirra upp. Känns som att om en börjar tramsa så kommer den andra också göra det.
Oj,blev långt och svamligt. Många tankar som snurrar. Jag är i princip alltid själv med nattningen av alla tre barnen. Min man är bara hemma ca 2 kvällar / vecka.
Just nu går allt så himla bra. Jag lägger tjejerna i sina spjälsängar med sin vällingflaska. Släcker lampan. Går ut och sitter vid datorn en stund. Hör när dom druckit färdigt, går in och sätter in nappen. Sen somnar dom själv i sängen. Tar 2 - 20min, men dom är nöjda och jag bara lyssnar så ingen börjar skrika. Sen läser jag i sängen för storebror. Känns otroligt stressande om läggningen ska bli besvärlig med tjejerna i o med att vi tex byter till stor säng. Känns som att det kommer gå ut över storebrors sömn om jag inte får tjejerna att sova. Suck inte lätt att vara själv med nattningen.
Jag välkomnar alla tips/råd om godnattsagoläsningen och bra/dåliga erfarenheter av er som varit igenom detta redan.