• pollux

bra bilstol för små/korta barn?

Min dotter är 10 månader men eftersom hon föddes tillväxthämad så väger hon fortfarande bara dryga 6 kg och är 65 cm lång. Ganska liten alltså och passar fortfarande i sitt babyskydd. Men hon sitter stadigt och är motoriskt som en 10-månaders så det är ju dags att byta till en bakåtvänd bilstol. Är det någon som har tips på en bra stol som passar  just för små barn??

• Svar på tråden bra bilstol för små/korta barn?
  • Mumin80

Britax Hi-way funkade till vår dotter, vi bytte när hon var runt 6-7 månader och vägde 6-7 kg. Då fick vi också en frigolitbit av butiken, som man kunde sätta under stolen så att den fick lite mera lutning så hon satt lite skönade när hon var liten. 

• Joico

Britax Hi-way låter som ett bra val Men prova först, både i bilen och med barnet!

• cicci85

be safe izi kid x3 har väl extra ilägg för mindre barn som man kan plocka bort efter hand? Annars är ju Hiway liten och om man vill kan man ju köpa en extra huvudstödskudde till den.

• pollux

Tack för svaren!
    Jo jag ska absolut prova först :) 

Är det någon som har något annat tips, ifall det inte skulle kännas bra med Britax när vi provar?
    Eller fler med åsikter om just Britax Hi-way? (som själva har små barn..)

• 060810

Min dotter är en liten tunnis som även har problem att sitta och vi har en Acta Graco Duoflex och den funkar jättebra för henne, men vi har även babyskyddet för längre resor då hon inte sitter optimalt, men det är inte pga stolen utan pga hon är sen i utvecklingen.

• EnStoltMamma

Säger också britax hi-way om den passar bra till barnet och i bilen =) min son är för tidigt född, i v 28, så han va en liten knodd.. när han va 6månader, Egentligen bara 3½ månad då, så bytte vi till Hi-way =) han satt jätte bra i den men vi hade den inte några längre resor till att börja med.. men när han va ca 7 månader så lämnade vi tillbaka babyskyddet och då satt han som en kung i sin hi-way =) när vi bytte vägde han kanske 5-6 kg =)

• Alexi
    Mumin80 skrev 2011-06-09 13:45:44 följande:
    Britax Hi-way funkade till vår dotter, vi bytte när hon var runt 6-7 månader och vägde 6-7 kg. Då fick vi också en frigolitbit av butiken, som man kunde sätta under stolen så att den fick lite mera lutning så hon satt lite skönade när hon var liten. 
    Är det meningen att man ska ta bort den där frigolitbiten senare? Vi har den fortfarande, dottern är 2,5 år och typ 12 kg och 86 cm lång.
  • Finesse
    Alexi skrev 2011-06-09 21:00:36 följande:
    Är det meningen att man ska ta bort den där frigolitbiten senare? Vi har den fortfarande, dottern är 2,5 år och typ 12 kg och 86 cm lång.
    Den gör ju så att stolen lutar mer, och ju mer rakare man sitter i bilen desto säkrare är det. Vi hade den fram till 2 års ålder.. sen tog vi bort den. Men ntf sa att vi kunde ha kvar den om vi behövde eftersom vi har en saab 9-5:a och dom har så skålade säten.
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Alexi
    Finesse skrev 2011-06-09 21:19:06 följande:
    Den gör ju så att stolen lutar mer, och ju mer rakare man sitter i bilen desto säkrare är det. Vi hade den fram till 2 års ålder.. sen tog vi bort den. Men ntf sa att vi kunde ha kvar den om vi behövde eftersom vi har en saab 9-5:a och dom har så skålade säten.
    Vad har de skålade sätena med saken att göra?
  • J K

Vi köpte en Britax Hi-Way idag till vår ~9 månader gamla son (vid 8 mån. vägde han lite över 7 kg. och var 69 lång har jag för mig). Vi har inte satt in den i bilen än, men han testade att sitta i den idag och han satt jättebra Men han var precis på gränsen när det gäller längd enligt bilden man fick med i manualen!

♥ Benjamin 2010.08.27 v.37+3 ♥ www.janejohansson.se/
  • Finesse
    Alexi skrev 2011-06-09 21:23:14 följande:
    Vad har de skålade sätena med saken att göra?
    Därför att kilen gör ju att stolen står bättre då.. iaf om den står längre in.. den hjälper ju stolen att komma upp en bit från det djupa.. har man platta säten, som typ volvo v50 så står ju stolen helt annars.
  • Finesse
    J K skrev 2011-06-09 21:25:23 följande:
    Vi köpte en Britax Hi-Way idag till vår ~9 månader gamla son (vid 8 mån. vägde han lite över 7 kg. och var 69 lång har jag för mig). Vi har inte satt in den i bilen än, men han testade att sitta i den idag och han satt jättebra Men han var precis på gränsen när det gäller längd enligt bilden man fick med i manualen!
    Helt sjukt vad barn kan vara olika.. jag har en 3 månaders bjässe, 7340g och 66 cm lång
  • J K
    Finesse skrev 2011-06-09 21:33:42 följande:
    Helt sjukt vad barn kan vara olika.. jag har en 3 månaders bjässe, 7340g och 66 cm lång
    Haha, oj ja där kan man snacka skillnad
    ♥ Benjamin 2010.08.27 v.37+3 ♥ www.janejohansson.se/
  • skruttplutt

Vår yngsta dotter var 3,5 månad när hon bytte till sin Hi-Way. Hon vägde då ca 6,5 kg och hon satt jättebra i den redan då.

Svar på tråden bra bilstol för små/korta barn?