• Carisma95

Bilbarnstol för ca 5 mån - 4 år (<-25 kg)

Vilken bilbarnstol har ni haft efter babyskyddet och varför valde ni just den?

Vi har idag Acta Graco duo i båda bilarna och är nöjda, men dessa känns ganska breda (?) Finns det någon som är "smal(are)"?
    Jag har letat efter mått, men hittar bara enstaka. Varför är tillverkarna så dåliga på att sätta ut mått på sina hemsidor?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Svar på tråden Bilbarnstol för ca 5 mån - 4 år (<-25 kg)
  • Banzai

Vi kör med Britax Two-Way till sonen 3½ och kommer köpa en likadan till liten när han kommit och växt ur babyskydet (bf i dag)
    Bra plats åt barnet och ändå tycker jag inte den är allt för stor  

• Mumin80

Britax Hi-way. För att den är ganska smal och också ganska kort i sätet så att barnet har mera plats för benen. Enkel att montera och funkar i mitten bak i vår ford focus, så att båda framsätena går att justera fritt i djupled. 

• cicci85

Duo är väl lika bred som duoflex? En av de smalaste stolarna... Britax hi-way är väl rätt så smal oxå enligt många, har den inte själv.

Just nu har vi Britax multi-tech som jag är supernöjd med! Men den är bred. Valde den för att barnet satt bäst i den, köpte den när han va 2 år. Den satt bra i bilen och är rymlig och har så bra huvudskydd!

Har oxå en Britax secura, väldigt nöjd med den oxå men den är svårare att få till en bra montering på, passar inte så bra i alla bilar. Valde för att den hade bäst sidoskydd, men den säljs tyvärr inte längre.

Har haft en Akta graco duoflex xtp förut, den köpte vi för att den var så billig men sålde den snart igen, skitstol.

Har även haft Britax twoway, den enda stolen som funkade tills sonen vägde 25 kg. Köpte den för att ha som extrastol i pappans jobbarbil så han kunde hämta/lämna på dagis. Men från att han var 3,5 år satt han bättre i den än i securan så då blev det hans förstastol tills den var urvuxen.

• Carisma95
    Cicci85:
    Det kanske är duoflex den heter? *funderar*

Anledningen är att vi idag har som sagt 1 st Acta Graco till 3-åringen, ett Acta Graco babyskydd (isofix) till minstingen (som snart ska byta) och även en bältesstol till 6 åringen. Det får plats i vår Opel Vectra, men är relativt trångt i baksätet. Däremot får vi inte in alla tre i baksätet på skoda Octavia Kombi.
  • cicci85
    Carisma95 skrev 2011-06-09 13:58:09 följande:
    Cicci85:
    Det kanske är duoflex den heter? *funderar*

Anledningen är att vi idag har som sagt 1 st Acta Graco till 3-åringen, ett Acta Graco babyskydd (isofix) till minstingen (som snart ska byta) och även en bältesstol till 6 åringen. Det får plats i vår Opel Vectra, men är relativt trångt i baksätet. Däremot får vi inte in alla tre i baksätet på skoda Octavia Kombi.
    Duoflex har en båge som gör att lutningen blir bättre. Duon har ingen båge men den slutade säljas typ -05. Ska ni köpa nya stolar till skodan så ni har tre stolar i varje bil?
  • Carisma95
    cicci85 skrev 2011-06-09 14:15:36 följande:
    Duoflex har en båge som gör att lutningen blir bättre. Duon har ingen båge men den slutade säljas typ -05. Ska ni köpa nya stolar till skodan så ni har tre stolar i varje bil?
    Jag har bildgooglat lite. Det är duoflex vi har.

Nej, vi ska bara köpa en ny stol till lille killen (byta från babyskydd till nästa stol). De andra har duoflex och Akta:s bältesstol (rally sport) i båda bilarna. Skodan kör vi i dagsläget aldrig alla barnen i, men vill kunna göra det när båda börjar jobba.
  • Finesse

Åk till en affär och testa Det är faktiskt det allra smartaste..

Men britax hi-way sägs ju ska ta minst platsen i bilen.. vi får in en two-way och en hi-way i mitten.. sen sitter jag på sidan så vi har aldrig testat med tre stolar men jag har rätt tjock rumpa

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Carisma95
    Finesse skrev 2011-06-09 15:14:34 följande:

Åk till en affär och testa Det är faktiskt det allra smartaste..

Men britax hi-way sägs ju ska ta minst platsen i bilen.. vi får in en two-way och en hi-way i mitten.. sen sitter jag på sidan så vi har aldrig testat med tre stolar men jag har rätt tjock rumpa

Ha ha! Det låter ju lovande.
Svar på tråden Bilbarnstol för ca 5 mån - 4 år (<-25 kg)