• Agnes81

Föräldrapenning - pappan med uppehållstillstånd

Hej!

Är det någon som vet vad pappan har rätt till när det gäller föräldrapenning i Sverige på uppehållstillstånd? Min man är inte svensk medborgare utan har just fått svenskt uppehållstillstånd beviljat. Vi är gifta och när min man kommer till Sverige, kommer vi så klart vara skrivna på samma adress. Om han har rätt till föräldrapenning (har hört att det är så - blir ju i så fall liiiiite stolt över att komma från Sverige, han har ju inte betalat en krona i skatt här), då kan vi alltså ta ut föräldradagar samtidigt? Hur länge?

Har min man rätt att vara föräldraledig och studera på komvux (halvtid eller mindre svenska)?

Tack på förhand för ljus i dessa frågor

• Svar på tråden Föräldrapenning - pappan med uppehållstillstånd
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller att man behöver vara folkbokförd och inskriven på Försäkringskassan för att har rätt till föräldrapenning. 

Ni får 480 dagar på barnet och varje förälder har 240 dagar/var. Ni kan inte ta ut föräldrapenning för samma barn och samma dag/tid.

Din make kan vara föräldraledig och studera på komvux men han kan bara ansöka om föräldrapenning för tiden som han är tillsammans med barnet.

Hälsningar
    Maja, handläggare

• Agnes81
    Försäkringskassan skrev 2011-06-09 09:28:14 följande:
    Hej!

Generellt gäller att man behöver vara folkbokförd och inskriven på Försäkringskassan för att har rätt till föräldrapenning. 

Ni får 480 dagar på barnet och varje förälder har 240 dagar/var. Ni kan inte ta ut föräldrapenning för samma barn och samma dag/tid.

Din make kan vara föräldraledig och studera på komvux men han kan bara ansöka om föräldrapenning för tiden som han är tillsammans med barnet.

Hälsningar
    Maja, handläggare
    Hej!

Vad lyxigt att få svar från FS handläggare! Tack så mycket! Då vet jag att det stämmer korrekt!

Att han är inskriven på försäkringskassan - är det samma sak som att han är skriven i Sverige? Vad krävs för att min man ska kunna folkbokföra sig? Tar det lång tid?

Jag har för mig att vänner till mig varit hemma med babyn samtidigt, de första två veckorna efter födseln? Får båda i så fall föräldrapenning? 14 dagar? eller är det bara veckodagar som räknas, 10 dagar?

Som föräldraledig heltid innebär det att man är tillsammans med barnet 24 h? Om undervisningstiden på en svenskkurs på komvux skulle kunna vara 2 timmar om dagen (vet inte om det finns någon sådan kurs, men bara för att begripa) så utgår cirka 3x5=8 (räknar 1 timmes resväg också) timmar i veckan.. Vid en 40 timmars arbetsvecka blir det ungefär 75 % föräldrarledighet, 25 % studier. Tänker jag rätt?

Tack på förhand!
  • Försäkringskassan

Hej!

Att vara inskriven i Sverige och att vara inskriven hos Försäkringskassan är inte samma sak. För frågor om folkbokföringen behöver du vända dig till Skatteverket.

Den andra föräldern kan ta ut 10 dagar i samband med barns födelse om han avstår från arbete eller a-kassa. Det är 10 arbetsdagar.

Om man är föräldraledig på heltid så ska man vårda barnet hela dagen. Om han t ex studerar 4 timmar/dag så kan han ansöka om ersättning för halvdag.

Hälsningar
    Filip, handläggare

• Trung

Få pappa föräldrapenning när uppehållstillstånd har gått ut och pappa har förlängt hos migrationsverket bli för sent 1dag efter?

Svar på tråden Föräldrapenning - pappan med uppehållstillstånd