• Oroligpappa

Hittade kniv på min sons rum

Hittade en morakniv på min sons rum igår som jag och min hustru omhändertog och han verkar än så länge inte ha märkt det, vi vet själva inte riktigt hur vi ska behandla situationen så vi vänder oss till er här ute på internet för svar, till saken hör även att han för ett halvår sedan ville ha ett så kallat "Soft Air Gun" som tydligen ska vara någon sorts vapen vilket jag sa KRAFTIGT nej till med mera.
    En annan grej är att för ca. ett år sedan började han lyssna på Rap (amerikansk ligistmusik) och umgås med mörka och invandrade personer vilket jag och min hustru tyckte var lite läskigt men innerst inne är alla människor tänkte vi... Men nu verkar det som om vår son håller på att bli någon sorts gangster? Kan han vara med i ett gäng tror ni? Jag och framförallt min hustru är VÄLDIGT rädda för vad vår son kan bli för sorts kriminellt element om vi inte gör någonting, men vad? Jag vill också ha svar på varför han har vapen hemma? Säljer han knark åt det här gänget? Vad behöver man annars en kniv till?

Vår son är 14 år gammal och jag/vi  vill vara totalt anonym eftersom min son vet mycket mer om datorer än oss och är ute på internet ofta och kanske kan se det här nu då.

• Svar på tråden Hittade kniv på min sons rum
  • Thaleya

Är ni rädd för eran egen son? annars tycker jag bara att ni kan pröva att prata med honom kanske.

jag hittade en hash pipa n'r jag var liten,. tvättade den och sparade den, tyckte den såg cool ut.
    Min mamma hittade den och tyckte jag var ofräsh men hon misstänkte aldrig att jag rökt på, vilket jag aldrig i hela mitt liv gjort.

• Dannie

Låter som att ni stressar upp er lite väl mycket utan att ha pratat med honom.

Att hip-hop skulle göra honom kriminell känns lite skrattretande. Att han umgås med fel personer kan dock vara en varningsklocka värd att kolla upp. Jag skulle också sagt blankt nej till en soft airgun, har själv blivit skjuten med ett sånt av okänd person så jag vet att det kan missbrukas...

Men som sagt, det skadar inte att bara fråga varför han hade en kniv på rummet. Min första tanke om en morakniv är att man täljer med den men det kan ju vara lite naivt att tänka så också...

Fråga utan att anklaga.

• joven
    "En annan grej är att för ca. ett år sedan började han lyssna på Rap (amerikansk ligistmusik)
    och umgås med mörka och invandrade personer vilket jag och min hustru tyckte var lite läskigt
    men innerst inne är alla människor tänkte vi... Men nu verkar det som om vår son håller
    på att bli någon sorts gangster? Kan han vara med i ett gäng tror ni?"

HIMLA LÖJLIGT. Invandrare och mörhyade finns överallt men ingen av dessa är mer korkade än svenskar, och visst det finns gäng men jag tror knappast att din son är med i något sånt. Löjliga är ni. Kniven nödvändig för att sälja knark till kompisarna?! JO Men så är det ju nog, jättebra slutsats! Kniven är skumt men inte hans umgänge. Sluta vara trångsynta, tala med sonen om kniven, förstå att han kanske kommer bli förbannad för att ni rotat i hans rum (varför gjorde ni det förresten? leta ni efter knark haha?). sen kan ni ju fråga om han är knarklangare o se hans svar, då blir nog er relation och tillit bättre.
  • joven

kan ni läsa mitt svar eller ej? det ser lite knepigt ut ifrån min dator :)

• Moonis

Prata med honom och säg till att det inte är okej att han har knivar eller andra vapen. Att nästa gång blir det konsekvens av det som tex. utegångsförbud, indragen veckopeng eller liknande.

Att han lyssnar på rap har inte så mycket med saken att göra, ungdomar lyssnar på allt möjligt just nu. Själv lyssnade jag mycket på rave och sånt vilket ju förknippas av många med droger men inte har jag blivit pundare än i alla fall  

• avocadoo

Jag har alltid haft knivar i mitt rum under min uppväxt, alltid umgåtts med mörkhyade personer och lyssnat en del på rap...

Har dock aldrig utvecklats till någon gangster alt. gått med i något gäng...

Vad sägs som att föra en kommunikation med er son, kanske lära känna honom, bjuda hem hans vänner?  

• Moonis
    joven skrev 2011-06-19 16:19:35 följande:
    kan ni läsa mitt svar eller ej? det ser lite knepigt ut ifrån min dator :)
    Nej, ser lite konsigt ut.
  • Helle333
    Oroligpappa skrev 2011-06-06 20:29:52 följande:
    Hittade en morakniv på min sons rum igår som jag och min hustru omhändertog och han verkar än så länge inte ha märkt det, vi vet själva inte riktigt hur vi ska behandla situationen så vi vänder oss till er här ute på internet för svar, till saken hör även att han för ett halvår sedan ville ha ett så kallat "Soft Air Gun" som tydligen ska vara någon sorts vapen vilket jag sa KRAFTIGT nej till med mera.
    En annan grej är att för ca. ett år sedan började han lyssna på Rap (amerikansk ligistmusik) och umgås med mörka och invandrade personer vilket jag och min hustru tyckte var lite läskigt men innerst inne är alla människor tänkte vi... Men nu verkar det som om vår son håller på att bli någon sorts gangster? Kan han vara med i ett gäng tror ni? Jag och framförallt min hustru är VÄLDIGT rädda för vad vår son kan bli för sorts kriminellt element om vi inte gör någonting, men vad? Jag vill också ha svar på varför han har vapen hemma? Säljer han knark åt det här gänget? Vad behöver man annars en kniv till?

Vår son är 14 år gammal och jag/vi  vill vara totalt anonym eftersom min son vet mycket mer om datorer än oss och är ute på internet ofta och kanske kan se det här nu då.
    Ni får nog helt enkelt fråga er son om kniven, säger han att han har den på sig utomhus kan ni upplysa honom om att det räknas som ett brott mot knivlagen. Men bara för att han hade en kniv på rummet behöver ju inte betyda att han blivit medlem i något gäng.
    Vad kan man annars behöva en kniv till? Ja varför har jag fyra moraknivar hemma? Ifall jag behöver skära i något material helt enkelt.
  • Seroster

Det enda problemet den ungen har är att hans föräldrar är
    A, hispiga.
    B, korkade.
    C, fullständigt jävla inkompeternta
    D, All of the above  X

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • joven
    Seroster skrev 2011-07-03 18:15:35 följande:
    Det enda problemet den ungen har är att hans föräldrar är
    A, hispiga.
    B, korkade.
    C, fullständigt jävla inkompeternta
    D, All of the above  X
    så sant som sagt

otroligt förbannad blev jag när jag läste detta o hoppas för er sons skull att du skojar, brutalt skojande.
     ni är ju hemska människor om ni ser ner på hans kompisar och även er son, "färgade kompisar = KRIMINALITET OCH DROGER AJ AJ!"

dra åt ******* 
  • bluebutterfly
    joven skrev 2011-07-03 20:51:18 följande:
    så sant som sagt

otroligt förbannad blev jag när jag läste detta o hoppas för er sons skull att du skojar, brutalt skojande.
     ni är ju hemska människor om ni ser ner på hans kompisar och även er son, "färgade kompisar = KRIMINALITET OCH DROGER AJ AJ!"

dra åt ******* 
    Nej jag tycker faktiskt att ni överdriver. Det är väl bättre med föräldrar som bryr sig! Det går snett för många ungdomar som inte har föräldrar som stoppar i tid..

Ni som svarar såhär kanske är ungdomar själva, och inte vet hur oroligt det är att vara tonårsförälder?
  • oOMayaOo

Eh...rap är amerikansk ligistmusik? LOL Du verkar vara ALLDELES FÖR GAMMAL för att uttala dig om musikgenrer nyare an rock'n'roll.

Och att ni tycker att det är "läskigt" att er son umgås med "mörka" säger väldigt mycket om er som människor. Jag hoppas att min "mörka" son slipper såna som er bland  hans framtida vänners föräldrar.

• Kultist

Det här måste vara ett troll. Det finns ingen annan förklaring till sådan dumhet.

• joven
    bluebutterfly skrev 2011-07-04 23:43:47 följande:
    Nej jag tycker faktiskt att ni överdriver. Det är väl bättre med föräldrar som bryr sig! Det går snett för många ungdomar som inte har föräldrar som stoppar i tid..

Ni som svarar såhär kanske är ungdomar själva, och inte vet hur oroligt det är att vara tonårsförälder?
    knappast, jag förstår mycket väl hur det är men att vara rasistisk -ja, faktiskt! i detta är totalt opassande. visst en kniv på rummet är klart inte bra på något sätt och det ska man ta upp med sonen på något sätt, men att kommentera hans vänner på de sättet är fel eftersom man inte vet någonting. oskyldig tills motsatsen bevisas....hmm.. 
  • lol

Rasister har haft en kniv på rummet använder den dock för att tälja med. Jag är mörkhyad jag langar inte knark mördar personer etc.

Svar på tråden Hittade kniv på min sons rum