• safm

Vill inte cykla utan stödhjul. Hur göra?

Mint tjej fyller fem i augusti. Hon har bra balans och motorik i övrigt och vi skurvade därför bort stödhjulen från hennes cykel i våras. Det känns som att hon är mogen att lära sig cykla på riktigt nu. Dottern håller inte alls med!!! Hon har provat att cykla några gånger och klarat det hyfsat. Vi går ju bakom och håller i lite lagom och när det vinglar till blir hon skitförbannad för att vi styr för dåligt Jag har förklarat för henne att det är svårt först när man ska lära sig, men att hon snart kommer att kunna cykla själv om hon övar mycket. Men hon vill inte öva.... Nu tvärvägrar hon att cykla om hon inte får tillbaks sina stödhjul. Till saken hör också att lillasyster fick en tvåhjuling med stödhjul samtidigt som vi tog bort hennes och nu susar lillasyster glatt omkring på sin cykel och vill cykla jämt.

Hur skulle ni andra göra? Att ge efter och sätta på stödhjul känns som ett steg i fel riktning, men kanske är det ändå det rätta så att hon börjar tycka att det är kul att cykla igen? Eller? Men i så fall, när ska vi ta bort dem igen? Känns som väl länge att vänta till sommaren då hon blir 6.

• Svar på tråden Vill inte cykla utan stödhjul. Hur göra?
  • Liiza

Vår lille 5-åring vill inte heller att vi tar bort dem ännu. Han har trillat omkull en gång och tyckte att det var otäckt. Så vi tar inte bort stödhjulen..
    Vi har köpt en lite mindre billig begagnad cykel som han får öva utan stödhjul på istället.

Jag tror inte man behöver stressa, det ska vara roligt att cykla, och de kommer att lära sig förr eller senare

Hoppas att det går bra, kram

• nuharjagbytt

Vi gjorde också ett försök att ta av stödhjulen som inte funkade, så de åkte på igen. En dag kom sonen hem från dagis och ville ha av stödhjulen, han hade lärt sig på någon annans cyckel. Det var inte så långt imellan och när han väl ville gick det fort. Sätt ni på dem igen det löser sig säker innan sommaren är slut.

• Linda1976

Dottern lärde sig cykla förra veckan, och hon fyllde 6 i maj. Förra sommaren var hon inte mogen, utan sa "när jag fyller 6, DÅ ska vi ta av stödhjulen". När vi väl tog av dem, tog det 2 dagar, sen kunde hon.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • nollställd

Balanscyckel är toppen. Egentligen är det ingen större övning att cykla med stödhjul. Klarar hon balanscyklen kommer hon säkert våga skippa stödhjulen och cyckla på direkten utan en massa träning .

• PerG

Om det känns konstigt att lillasyster har stödhjul men inte storasyster kanske det skulle vara en idé att köpa en spring/balanscykel (om ni tycker det är värt det) istället till lillasyster under en period. Då kanske storasyster tycker det känns bättre utan stödhjul (håller med om att det verkar knasigt att gå tillbaka om hon är så nära att lära sig).

Sen när storasyster lärt sig kan ni ju ge tillbaka lillasyster sin vanliga cykel isåfall.. 

Spring/balanscyklar finns ju från (nya) allt från typ 300:- upp till över tusenlappen. Finns säkert billigt begagnat också isåfall..  

• PerG
    nollställd skrev 2011-06-05 23:10:24 följande:
    Balanscyckel är toppen. Egentligen är det ingen större övning att cykla med stödhjul. Klarar hon balanscyklen kommer hon säkert våga skippa stödhjulen och cyckla på direkten utan en massa träning .
    Ah, till storasyster tänkte du? Ja, det kanske också är en idé ja!... 
  • Linda1976
    nollställd skrev 2011-06-05 23:10:24 följande:
    Nä, det är ju bättre att lära sig från början, MEN om ungen vägrar använda sin födelsedagspresent, och gråååååter efter stödhjul, ja- då köper man det.

Förr eller senare lär de sig cykla ändå, och det spelar ingen roll om de är 3,5 eller 9. Cykla kommer de sen att kunna i typ 80 år ändå... 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Nape

Jag har tre barn och har kört "den lata varianten". Jag har låtit stödhjulen sitta kvar så länge att barnen  smygtränat med sina kompisar och sedan bönat och bett om att plocka bort dem. Har aldrig behövt springa och hålla i pakethållaren.

• Lindreas

Ta bort lillasysters stödhjul, är min spontana tanke. Skit i att köpa stödhjul över huvudtaget, köp balanscykel eller trehjuling i stället. Sen är det väl inte hela världen om storasyster vägrar cykla nu ett tag, tror hon kommer över det.

• Liiza

fast jag förstår inte vad lillasyster har med saken att göra, hon verkar ju susa fram som bara den

Vår minsting 2,5 år cyklar också med stödhjul, full fart.. han har dock inte lärt sig att bromsa ännu, men snart så  

Storebror 5 år  får ha kvar sina stödhjul tills att han är mogen att ta av dem, jag ser inga som helst problem med det.
    Jag tror faktist att han kommer att kunna cykla innan sommaren är slut, vi får se... det är ingen som helst brådska 

Svar på tråden Vill inte cykla utan stödhjul. Hur göra?