Barn som sluddrar, vad göra?
Har ett barn som snart fyller fem år,h*n var väldigt sen med talet och började inte rulla igång föräns vid 3-3,5 års ålder. Verkar som att mesta energin gick åt det motoriska då h*n var jätte tigi med allt och ligger före många barn i sin egen ålder kring det motoriska osv.
Vi var hos logopeden vid tre års och de hittade inget fel, kollade hörseln med mera, det enda vi fick som svar var antagligen att h*n lagt mer energi åt det motoriska, och att de nte visste varför talet inte rullat igång tidigare.
Nu åter igen står vi på " kö" för att få träffa en logoped. Vänt tiden ligger på några månader så min fråga är väl
vad kan jag göra för att hjälpa mitt barn som har ett stort ordföråd men uttalet är ganska illa. Jag har lärt mig att höra vad h*n säger, men andra har inte lika lätt.
Lillen stressar fram orden, pratar snabbt och det blir sluddrigt. Sedan är ju vissa bokstäver som F,R Ch osv svåra att uttala.
Själv pratar jag sakta och tydligt för att föregå med gott exempel, försöker få lillen att tala saktare men h*n glömmer bort hela tiden och pratar snabbt och sluddrigt.
Så har ni några råd vad man kan göra. Är ju mitt första barn så har ju inte erfarenhet sedan tigiare precis