• Cartier

Relativt snabbväxande klätterväxt?

Tänka driva upp en klätterväxt längs ena sidan av hönsgården så det ger lite mer skugga. Ytan är ca 4.5m bred och 2.20m lång. Är inte alls särskilt insatt i klätterväxter och skulle behöva lite förslag! Den bör växa relativt fort, får inte vara giftig och gärna ha blommor. Perenn är ett måste då jag inte är intresserad av att så om det varje år... Någon som har några förslag?

• Svar på tråden Relativt snabbväxande klätterväxt?
  • lokisse

kivi!

Nej det tror jag inte!
  • Malwa

Humle växer fort och är tålig.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • Legewiel

Humle växer upp från roten varje år, och växer otroligt snabbt. lättskött om man vill ha något fort!

Annars finns det ju massor med olika klematis men vilken sort som passar bäst beror på var du bor och vilka förutsättningar som finns...de är inte alltid helt lätta att få att växa.

Enklast är väl att fråga vid någon plantskola vad de rekommenderar

• Cartier

Har lurat lite på klematis, finns ju många olika fina färger på dom, men funderar på hur pass snabbt dom växer? Skulle det gå att kombinera humle och klematis eller kommer humlen ta överhand då? Ska in till plantskola på tisdag tänkte jag, men är alltid skönt att ha lite info innan så man vet vad man ska fråga och har ett litet hum om vad man vill ha :)

• Cartier

Har lite svårt att hitta bra info om kiwi, går den att övervintra? Bor i zon 1

• Legewiel

Klematis växer inte så fort, misstänker att humlen lätt tar över men kanske man kan klippa den och hålla den tillbaka lite? Sen finns det många olika sorters klematis förstås, de mer "ädla" växer långsamt och är känsliga. Nog bäst att ställa en massa frågor på plantskolan

• lokisse
    Cartier skrev 2011-06-05 16:40:15 följande:
    Har lite svårt att hitta bra info om kiwi, går den att övervintra? Bor i zon 1
    kiwi fixar minusgrader utan problem blommar fint man behöver en han och en hon planta och det kanske inte blir sa mycke och stor frukt men den klätrar fort och är fin
    Nej det tror jag inte!
  • MymlanB

Det finns en som heter Bokharabinda som växer något vansinnigt - kolla på den

• humma

Jag tänkte också på humle, kanske en klätterros???
    Mr. Darcy blir så fin!
    Vad är det för läge?

• Eva 937

Humle är jätte bra och den växer nästan så man ser hur den växer! Allt annat växer ju lite långsammare och är lite svårare.

• M  och  M

Klematis klipper man ner den för varje år? Jag valde den till en spaljé här hemma och den växer långsammare än jag hade tänkt. Hade liksom velat ha lite av ett insynsskydd. Därför tänker jag om jag varje år ska klippa ner den så kommer den ju aldrig täcka hela spaljén.... Men väldigt vacker är den. Men inget insynsskydd direkt. Men kanske blir efter ett par år då om man inte behöver klippa ner hela?

• Knappen22

Klematis av sorten "Summer snow" växer fort och är väldigt fin. Den har ganska små vita blommor och blommar nästan hela sommaren. Med rätt förhållanden kan den växa som bara den och ge ett jättebra insynsskydd. Och även om du klipper ner den rejält på hösten eller våren så kommer den igen och blir stor nästa säsong igen. Den är ganska anspråkslös men vill helst (liksom andra klematis-sorter) ha skugga runt "fötterna. Plantera därför någon skuggande perenn framför.

• Lonicera

Klätterhortensia kanske? Den håller sig fast mha sugrötter och kan klättra in i husspringor, så man kanske inte ska låta den klättra på byggnader av trä. men om det är hönsnät som den ska klätta på så borde det inte vara några problem. Blommar jättefint och växer så att det knakar är min erfarenhet.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Svar på tråden Relativt snabbväxande klätterväxt?