• Elin 262

Vad kan jag förvänta mej av min dotter?

Hej!
    Jag fick en underbar liten flicka den 5/5 detta året och hon sover jättebra. Nästan alltid hela nätter utom ett par få gånger då hon vaknar runt tre för att äta lite.
    Hon är jätteduktig och på dan är hon pigg och vaken och äter var tredje timme.

Jag har ingen erfarenhet av barn överhuvudtaget och undrar hur det brukar se ut med nattrutinerna när hon blir lite äldre. Brukar barn börja vakna på natten när de blir ett par månader äldre?
    Vad kan jag "ställa in mej på" att det ska bli?
    Jag fattar ju att alla barn är olika men det vanligaste? :)

Hoppas ni förstår mitt luddiga inlägg!

• Svar på tråden Vad kan jag förvänta mej av min dotter?
  • viseversa

Indra var en sån bebis och hon har alltid sovit bra sen dess. Hon är nu fyra år och enda gångerna vi har fått stört nattsömn är när hon var sjuk och den veckan vi vande henne att sova i egen säng när hon var 9mån. 

Alwa sov aldrig som bebis. var mycket vaknätter med henne. men nu är hon snart tre och har sen hon var ett sovit hela nätter hon med.

Odin är nu 3mån och sover hela nätter han med. han somnar vid 8 på kvällen. Jag ammar honom vid 11 när vi lägger oss och sen sover han hela natten till 7-8 på morgonen utan uppvak alls på natten. Jag hoppas verkligen det håller sig så. 

• Mysanochmimer

Min son blir 1 år den 25'e och vaknar fortfarande på natten, det har hänt nån enstaka gång att han sovit "hela" natten innan han vill amma (dvs fram till typ 4-5 på morgonen).

Vi hade en mycket "sämre" period mellan 4-6 månader då han vaknade i snitt 1 gång i timmen, men det är en ganska jobbig utvecklingsfas där och tillväxtperiod så dom kräver mera mat.
    Har läst om många här som haft det tungt där, runt 5 månader då, och mitt råd är att härda ut

• Snabeldrake

Vår son vaknade på nätterna från födsel fram till 1 år ungefär. Efter det så har han sovit oavbrutet. När han vaknade så var det antingen för mat eller bara kontrollera så han inte var ensam. När det var som tuffast så vaknade han varje timma i en månad. Då ville han ha tröst och mat, visste aldrig riktigt vilket. Då var han två månader till tre månader.

• Fridayyy

Jag fick vårt tredje barn 30/4 och han äter nog 4 ggr per natt och har han inte haft vakenperiod på kvällen så kan han vara vaken mitt i natten i 2 timmar..(inte så roligt för en trött mamma och pappa). Alla våra barn har haft svårt för att somna, de tycker det är såå tråkigt att sova helt enkelt. Min äldsta höll upp ögonlocken på kvällen när hon var 2 år för att hon inte skulle somna. Nu sover hon bra när hon väl somnat. Hon är 5. Så det följer nog hela livet om man har lätt för att sova eller inte.

• Snabeldrake

Ska tillägga att han sov mer oroligt när han precis lärt sig något nytt. Som äta vanlig mat, krypa, stå och gå. Då sov han inte alls bra. Men när han lärde sig behärska de nya sakerna så sov han mycket bättre. Kanske var lite nervös eller orolig över vad som hände i livet.

• lisen88

Jag hade tur med min dotter, hon vaknade 2 gånger om natten för att hon va hungrig från dag 1 till 4 månader, vid 5 månader slutade hon äta på natten och sov hela nätterna igenom. Ända gången hon var lite krånglig va när hon var sjuk, med hosta eller förkylning. och nu är hon 2 år och vaknar inte på natten, brukar komma in till oss på natten och sova mellan osv. Annars sover hon själv/bra på nätterna :)

• vittra

Båda våra har börjat sova sämre efter 4-5 månader. Det är väldigt vanligt att sömnen börjar strula senare just pga omfattande utveckling i barnets hjärna. Dock är det självklart inte så för alla utan det finns ju naturligtvis undantag där bebisar sover hela nätter redan från nyfödd och fortsätter också göra det utan att påverkas något av vare sig inre utveckling eller yttre faktorer. Men det är ovanligt

• bananflugan82

Våra pojkar är snart 1½ och det är väldigt olika det där.. ibland sover dom bra, ibland vaknar dom flera gånger varje natt.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • ladysoul77

Vår stora tjej sov dåligt fram till hon var 2 år (mer eller mindre) Vår andra dotter har sovit bra sedan dag 1. Väldigt olika. Mitt tips är att inte "förvänta" sig någonting utan ta det som det kommer och att allt oftast går i perioder.. 

Svar på tråden Vad kan jag förvänta mej av min dotter?