• Här och nu

Nekas smärtstillande pga.övervikt

Har en bekant som väger runt 100 kg. Hon skadade sig för några veckor sen genom ett fall och det smärtstillade hon fått hjälper inte. Läkaren vägrar skriva ut annat eller starkare med ursäkten att hon är överviktig. Har aldrig hört om detta. Vet de som väger mycket mer som fått vad de behöver o har själv övervikt, men aldrig problem likt detta. Någon som vet vad det här kan handla om? Min bekant håller på att gå ner i vikt, så det är inte där problemet ligger.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-03 22:49
    Förtydligar: Läkaren säger att det är pga. övervikten som medicinen inte hjälper.

• Svar på tråden Nekas smärtstillande pga.övervikt
  • Jag är bara jag

Skitsnack! Alla preparat biter inte på alla helt enkelt. Jag är smal och har varit mycket smalare också och nästan ingen värkmedicin biter på mig. Absolut inte Ketogan t.e.x, och knappt Oxycontin ens. Numer tror läkarna på mig när jag säger detta och drämmer i rejält när jag opas eller liknande. Hon har träffat ett pucko bara.

• Scilia

Hmmm....hörde du själv läkaren säga detta??

Klart man inte skriver ut "starkare" smärtlindring, dvs narkotika till någon som försökt skada sig själv.

• Scilia

ooops, läste trådstarten igen.... Missförstod första gången, Sorry, tar tillbaka

• Här och nu
    Scilia skrev 2011-06-03 23:18:58 följande:
    Hmmm....hörde du själv läkaren säga detta??

Klart man inte skriver ut "starkare" smärtlindring, dvs narkotika till någon som försökt skada sig själv.
    Varför måste jag själv höra det? Vem har sagt att hon försökt skada sig själv och vem har sagt att hon måste ha narkotika?
  • Här och nu
    Scilia skrev 2011-06-03 23:20:13 följande:
    ooops, läste trådstarten igen.... Missförstod första gången, Sorry, tar tillbaka
    Ok. Allt klart då?
  • Här och nu

Min bekant har inte så lätt att vara bestämd. Själv har jag hållit på att komma i hennes sits, men läst på o varit bestämd o alltid fått hjälp till slut.

• Tecken

Hm, det låter mycket märkligt. Du vet inte vad det är för läkemedel som inte tar på din kompis?

Det låter märkligt att hon inte får något annat, med hänvisning til vikten. Det finns ju en hel uppsjö med smärtstillande, något borde ju passa.

Då jag läser ts känns det nästan som att det fattas ett led, i det läkaren sagt. Läkaren har alltså sagt att hon inte får någon annan typ av smärtstillande för att hon är överviktig. Men hur påverkar övervikten, undrar jag då?

• Här och nu
    Tecken skrev 2011-06-04 11:18:09 följande:
    Hm, det låter mycket märkligt. Du vet inte vad det är för läkemedel som inte tar på din kompis?

Det låter märkligt att hon inte får något annat, med hänvisning til vikten. Det finns ju en hel uppsjö med smärtstillande, något borde ju passa.

Då jag läser ts känns det nästan som att det fattas ett led, i det läkaren sagt. Läkaren har alltså sagt att hon inte får någon annan typ av smärtstillande för att hon är överviktig. Men hur påverkar övervikten, undrar jag då?
    Vill inte avslöja för mycket så hon blir utpekad, men ytterst vanliga smärtstillande, som aldrig hjälpt mig vid såna skador. Antingen höjer man dosen eller testar andra preparat. Läkaren säger att medicinen hjälpt om hon inte varit överviktig. Har kompisar som vägt runt 150 kg som aldrig haft dessa problem. Kan lika gärna va att medicinen inte biter på just henne.
Svar på tråden Nekas smärtstillande pga.övervikt