• UoM

Ni kloka kvinnor, kan ni hjälpa?

Jag har fått fem tidiga missfall. Har inte kunnat ta mig längre än vecka fem, trots progesteron och trombyl. Landstinget vi bor i har i princip inga missfallsutredningar utan jag fick progesteronet och trombylen utrskivet över telefon (!) fjärde gången jag blev gravid. Detta utan undersökning eller att vi fått träffa läkare. Efter fjärde missfallet fick vi ett VUL där de konstaterade att allt kommit ut. Nu efter sista missfallet (allt kom ut igår kväll) ska vi få träffa en läkare och jag undrar om det finns andra mediciner som skulle kunna hjälpa mig att behålla graviditeten? Vilka mediciner har ni fått? Vilka finns det och hur verkar dem? Jag tänker att jag kanske kan övertyga läkaren om att hjälpa oss då varken progesteronet eller tombylen räcker. Det här tär så på mig och jag börjar känna mig så desperat. Hoppas ni kloka kvinnor har några råd!

• Svar på tråden Ni kloka kvinnor, kan ni hjälpa?
  • Asko

Efter 3 missfall letade jag orsaker och snubblade över naturligt progesteron (inte alls samma som det man får utskrivet av läkaren, det är inte ens samma molekylära uppbyggnad). Det hjälpte mig att behålla nästa graviditet. Jag vet ju inte men kanske det kan hjälpa dig.

• Jag är bara jag

Levaxin,Folacin,Fragmin eller Innohep och Prednisolon är andra mediciner som kan hjälpa. Har själv fått Innohep utskrivet tills nästa graviditet förutom Trombyl och proggisar som jag tagit i två års tid. TSH ska ligga på max 2,0 och helst neråt 1 så kolla upp det.

• UoM

Tack!!! Ska kolla dels naturliga progesteronet och skriva upp hela medicinlistan och prata med läkaren. Vad är TSH och hur kollar man det? Tack snälla ni, all information gör att det känns som det finns nåt hopp, nåt mer som går att göra.

• Jag är bara jag

TSH är sköldkörtelhormon. De flesta läkare går tyvärr efter gamla rekommendationer som anger uppåt 4-5 som normalt,men det går inte an när man vill ha barn eller har svårt/fått missfall! Då ska det ligga lägre för för högt TSH kan göra det svårare att bli gravid och orsaka missfall. Tyvärr ligger jag själv bra i TSH,men får ändå missfall så därav Innohep nästa gång.

• UoM
    Jag är bara jag skrev 2011-06-03 23:08:42 följande:
    TSH är sköldkörtelhormon. De flesta läkare går tyvärr efter gamla rekommendationer som anger uppåt 4-5 som normalt,men det går inte an när man vill ha barn eller har svårt/fått missfall! Då ska det ligga lägre för för högt TSH kan göra det svårare att bli gravid och orsaka missfall. Tyvärr ligger jag själv bra i TSH,men får ändå missfall så därav Innohep nästa gång.
    Då förstår jag, tack. Ska försöka få läkaren att kolla det.
    Hoppas verkligen att Innohep hjälper dig nästa gång! Att få missfall och framför allt upprepade missfall önskar man inte sin värsta fiende.. 
  • Jag är bara jag
    UoM skrev 2011-06-03 23:15:52 följande:
    Då förstår jag, tack. Ska försöka få läkaren att kolla det.
    Hoppas verkligen att Innohep hjälper dig nästa gång! Att få missfall och framför allt upprepade missfall önskar man inte sin värsta fiende.. 
    Går du privat eller via v.c? Privata brukar vara mer generösa att skriva ut medicin,jag  skulle inte fått nån hjälp om jag gått via vanliga vården!
    Missfall är en stor sorg och sen ha svårt att bli gravid ö.h.t så vi funderar på andra vägar nu,närmare bestämt ED.
  • UoM

Det finns inte så stort utbud av privata läkare här uppe i norr, inte som jag har hittat iaf, så vi är tyvärr lite utelämnade till landstingets väl och ve. Och det känns ibland som att det här med missfall inte är så prioriterat eller viktigt. Man får kämpa sig till det mesta. Kan man söka sig till privata läkare i andra län kanske?
    Det måste vara riktigt överjävligt att ha svårt att bli gravid och sen mista det efterlängtade plusset till missfall!! Fy, lider med er! ED, är det äggdonation? Hoppas verkligen att det går vägen för er!

• Jag är bara jag
    UoM skrev 2011-06-03 23:35:09 följande:
    Det finns inte så stort utbud av privata läkare här uppe i norr, inte som jag har hittat iaf, så vi är tyvärr lite utelämnade till landstingets väl och ve. Och det känns ibland som att det här med missfall inte är så prioriterat eller viktigt. Man får kämpa sig till det mesta. Kan man söka sig till privata läkare i andra län kanske?
    Det måste vara riktigt överjävligt att ha svårt att bli gravid och sen mista det efterlängtade plusset till missfall!! Fy, lider med er! ED, är det äggdonation? Hoppas verkligen att det går vägen för er!
    Hittar du en privat fertilitetsläkare nån annanstans så gå dit du. Ni bor inte nära Sundsvall? Där finns en bra läkare,Ludmila Ondrasek.
    ED är embryoadoption/donation. Man adopterar ett överblivet embryo och sätter in som FET helt enkelt. Finns i få länder,men bl.a Polen. Billigt alternativ.
    Nu hoppas vi på bebis åt oss alla!
Svar på tråden Ni kloka kvinnor, kan ni hjälpa?