• roxan

ersättning risk för plötslig spädbarnsdöd?

Hej. Jag pumpar ut bröstmjölk till min 1-månaders bebis. Hon får ersättning ngt/några mål per dygn. Det funkar ok med pumpningen, men känner att jag nog inte orkar hur länge som helst och vill ju då gå över till ersättning helt. Jag får ofta mjölkstockning så det är en av orsakerna till att jag inte vet hur länge jag orkar pumpa.
    Det jag oroar mig för är att det i broschyren man fick av barnmorskan om plötslig spädbarnsdöd står att amning minskar risken för detta. Jag antar att det är själva bröstmjölken som minskar risken?
    Detta gör att jag oroar mig för att gå över helt till ersättning. Hade jag inte haft mjölk hade jag inte känt samma sak, då hade jag ju gjort så gott jag kunnat, men nu har jag ju bröstmjölk och jag hade i praktiken kunnat pumpa i 6 månader. Och känner då att jag inte gör tillräckligt för att minska risken för mitt barn när jag hade kunnat.

Är min oro befogad eller hur ligger det till?

• Svar på tråden ersättning risk för plötslig spädbarnsdöd?
  • lsnb

Jag känner igen mig, min dotter vägrade amma så jag pumpade, fick mjölkstockning så mjölken försvann, så vi började med ersättning när hon var ca 1½ månad, och hom mår prima, så jag tror inte de är nån fara.
    De är väl bäst med bröstmjölk för barnen, men de är nog inte så mkt sämra med ersättnign ska du se :)

• Thez

Min första dotter kunde jag inte amma oxå pga mycket mjölkstockning, började pumpa och hade som mål 6 månader men gav upp. Gav henne ersättning från 1 månad..... jag tror inte det ökar risken för sånt..... du kan nog lugnt ge ersättning till ditt barn

Mina barn betyder ALLT........
  • Lindreas

Nej, det är inte själva bröstmjölken som skyddar, som jag förstått, utan allt som hör till, närheten, hudkontakten, sugandet. Om du klär av dig på överkroppen och håller ditt barn nära så är det så nära amning du kan komma, även om du ger flaska. Napp ska också skydda lite mot psd, så det kan ju vara en tanke också, om du är orolig. Men ersättningen ökar inte risken för psd.

• Flickan och kråkan

Om jag förstått det hela rätt, rätta mig gärna om jag har fel, så minskar amning risken för psd, men man vet inte riktigt varför det är så/vad det är som gör det. Man vet t.ex. att "sugandet" är bra (därför minskar t.ex. även napp risken för psd), liksom att vakna ofta som ammande barn ofta gör på nätterna. Jag har ammat mina länge....men inte haft napp......så jag har ur det perspektivet inte heller gjort allt jag skulle kunnat enligt alla råd.

• xXMaLoXx
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-03 22:08:02 följande:
    Om jag förstått det hela rätt, rätta mig gärna om jag har fel, så minskar amning risken för psd, men man vet inte riktigt varför det är så/vad det är som gör det. Man vet t.ex. att "sugandet" är bra (därför minskar t.ex. även napp risken för psd), liksom att vakna ofta som ammande barn ofta gör på nätterna. Jag har ammat mina länge....men inte haft napp......så jag har ur det perspektivet inte heller gjort allt jag skulle kunnat enligt alla råd.
    Som jag har förstått det så har närheten en stor del i det också. Att barnet känner mamman eller pappans hjärtslag och därmed stimuleras andning os v. Detta kan man ju uppnå med flaskmatning också som sagt. Just det här med hjärtslagen pratade de om på vårat BVC, när våran son gärna somnade på mage..liggandes på oss så att säga. Det var inte lika vanskligt som om de låg på mage i sängen te x.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Helene70

Det är inte bröstmjölken utan sugandet och närheten som minskar risken. Närheten gör att man som förälder lättare märker om något skulle vara fel.

Sugandet kan fås genom napp vilket har visat sig minskar risken för psd avsevärt och närheten antar jag att barnet får ändå med eller utan tutteGlad .

Med andra ord så kan du vara helt lugn och fortsätta att njuta av din bebis. 

Svar på tråden ersättning risk för plötslig spädbarnsdöd?