• koalabjörn

Statistikfråga om adoption

Hej,

Jag har hört att av de som väljer att försöka adoptera barn så är endast ca 40% ofrivilligt barnlösa och har svårigheter att få biologiska barn. Övriga har inga problem med fertiliteten utan har helt enkelt en önskan om att få adoptera. Och/eller så finns det ju självklart de som är är sekundärt barnlösa

En utbredd "fördom" är väl att folk ofta tänker  "de som adopterar kan inte få biologiska barn och det är därför de adopterar"....eller?

Någon som har mer fakta om detta, stämmer siffrorna jag hört?

Lite nyfiken bara!  Glad

• Svar på tråden Statistikfråga om adoption
  • villsågärna38

Jag har hört att det är tvärt om dvs att de flesta som adopterar har problem att få egna barn. Däremot så kan det ju vara sekundär barnlöshet  och att man har biologiskt barn sen tidigare och då räknas man ju inte som barnlös. Har inga siffror dock men så sa de på vår föräldrautbildning.

• Tow2Mater

De två par jag känner som adopterat hade barn sen tidigare. Ett av paren hade bara pojkar, och eftersom de ville ha en flicka adopterade de.

• VickiLee
    Tow2Mater skrev 2011-06-02 14:43:56 följande:
    De två par jag känner som adopterat hade barn sen tidigare. Ett av paren hade bara pojkar, och eftersom de ville ha en flicka adopterade de.
    Man kan inte välja kön på det adopterade barnet vad jag vet,
  • villsågärna38
    VickiLee skrev 2011-06-02 14:48:19 följande:
    Man kan inte välja kön på det adopterade barnet vad jag vet,
    Nej i Sverige kan man inte det idag men tror att man kunde det tidigare, iaf på sjuttiotalet. Då hämtade man ju även barnen på Arlanda... var lite andra tider då.
  • Chimamanda

Jag hittade en studie från 2005 som refererar en annan studie:

"Att adoption utförs av individer som är fullt kapabla att skaffa biologiska barn ses inte som en vanlig företeelse idag. Majoriteten av par som adopterar barn är nämligen individer med infertilitets problem (Cudmore, 2005). En undersökning av Fisher (2003) visade att två tredjedelar sa att de hade adopterat eftersom de inte hade möjlighet att kunna skaffa biologiska barn."

Källa: su.diva-portal.org/smash/get/diva2:196666/FULLTEXT01 

"Kvinnors reflektioner kring beslutet att skaffa barn"

• Chimamanda

Fattar inte vad som blev fel, men sök på citatet i Google scholar så hittar ni troligen källan, en uppsats från Stockholms universitet.

Svar på tråden Statistikfråga om adoption