• lycklig90

3 månaders kippar efter luft

Hej!

Jag har en 3 månaders bebis här hemma som är förkyld med en jobbig hosta.
    Ibland hostar han så han kippar efter luft, väldigt obehagligt! Undrar nu om någon här ute på Familjeliv vet hur man ska hålla honom när det händer. Någon speciell ställning så det blir lättare för honom att andas kanske?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 3 månaders kippar efter luft
  • Philippa

Du ska givetvis till läkare om han är så liten och kippar efter luft

• Kya

öht ska du hålla honom i så upprätt tillstånd som möjligt, så att slemmet i lungorna kan komma upp. men jag tycker defenitivt att du ska ta kontakt med läkare så de får undersöka din bebis. det kan snabbt bli farligt med förkylningar när de är så små...

F och L, mina stjärnor :)
  • Viktorsmamma2010

åk ti läkaren! tror det är förkyldningsastma, d får du ju ha mediciner till! måste ju kunna andas den lille stackaren!

• viseversa

tycker du ska åka till sjukhuset med honom. det kan vara rs och inget att leka med. 

• lycklig90

Pratade med BVC igår och hon sa att jag skulle kontakta dem igen om det blev värre eller om han får feber.

Det händer inte ofta att han gör så, bara ibland. Idag är det bättre än igår som tur är.
    Hela familjen är förkylda med snuva och hosta.

• little mommy

vi har haft samma problem med våran lilla hon e 4 månader nu. vi var in på akuten när hon var 8 veckor, och nu senast när hon var 3 månader. dom kan inte göra nånting å¨sjukhuset.

det man själv kan göra är att hålla huvuvdhögt när dom sover. sova med barnet, köpa nezeril näsdroppar (från 8 veckor)
    och sen amma massor om du gör det fortfarande?

du får även använda nässug för att få bort snoret ur näsan när det är extra tjockt och svårt att andas.

får barnet helt andnöd får man ringa ambulans. men finns inga mediciner eller hjälpmedel för så små sa läkarn till mig.
    utan det enda som sker om barnet blir inlagd är att dom övervakar precis som man själv ändå gör hemma.

• mkp

Vad konstigt att de säger att det inte skulle finnas hjälp för så små. Vår yngsta fick rs-virus och blev inlagd. Där fick hon andas in vattenånga med koksalt och adrenalin för att vidga luftvägarna. Det hjälpte henne att andras så att syresättningen blev bättre.

• little mommy
    mkp skrev 2011-06-01 15:13:06 följande:
    Vad konstigt att de säger att det inte skulle finnas hjälp för så små. Vår yngsta fick rs-virus och blev inlagd. Där fick hon andas in vattenånga med koksalt och adrenalin för att vidga luftvägarna. Det hjälpte henne att andras så att syresättningen blev bättre.
    ja det sa dom gällde vid förtidigt födda och prematurer och barn med hjärtfel. då är rs viruset farligt.

men vid barn som gått fulla veckor, har normalvikt och är friska i övrigt är det inte farligare än någon annan förskylning.

så det är mest "prematur" barn man hjälper på sjukhus..

annars borde vi med fått hjälp, vi har fått livrädda våran dotter ett antal gånger nu under hosta och förkylning med extrema andningsvårigheter.. har settat vaken hela nätter och vakat.
    och på akuten har dom bara tittat igenom och skickat hem. för hon är i övrigt frisk. 
  • goabarn77

Vad konstigt. Min kollegas barnbarn var fullgånget och friskt på alla vis, men fick efter ett par veckor rs och blev inlagd i cirka en vecka på sjukhus.

• Viktorsmamma2010

min vänninas son har förkyldningsastma och hon har vatt på akuten flera gånger med honom o han fick medeciner att andas in och fick även med sig hem o använda! så man kan visst få medecier. stå på dig hos läkaren tycker jag!

• little mommy
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-06-01 18:33:23 följande:
    min vänninas son har förkyldningsastma och hon har vatt på akuten flera gånger med honom o han fick medeciner att andas in och fick även med sig hem o använda! så man kan visst få medecier. stå på dig hos läkaren tycker jag!
    ja astma är ju en sak. då behöver man hjälp att andas.

men vi var in på usö och läkarn sa klart och tydligt " det finns inget att göra med så här små barn, vi kan övervaka eller ni övervaka thats it"

men visst vi har ju oxå åkt in akut. 2 gånger. men ej fått hjälp. så nästa gång tror jag inte vi åker in alls utan sköter det själva så långt det går, 
  • mkp
    little mommy skrev 2011-06-01 18:38:45 följande:
    ja astma är ju en sak. då behöver man hjälp att andas.

men vi var in på usö och läkarn sa klart och tydligt " det finns inget att göra med så här små barn, vi kan övervaka eller ni övervaka thats it"

men visst vi har ju oxå åkt in akut. 2 gånger. men ej fått hjälp. så nästa gång tror jag inte vi åker in alls utan sköter det själva så långt det går, 
    Vad underligt! Vår dotter är i övrigt kärnfrisk, fullgången och en riktig liten knubbis men hon blev inlagd och behandlad på sjukhus. I samma sal låg två andra små barn som inte heller var prematura eller underviktiga. De behandlades också, även med sondmatning då andningsproblemen hindrade dem från att få i sig tillräckligt med mat. Vet att de också fick syrgas. Inte behandling man kan ge hemma alltså. Detta var på barnkliniken i Uppsala.
  • Viktorsmamma2010

d kanske e olika på olika sjukhus. men ja, sen beror d ju på. men tycker att har dom små svårt o andas bör man göra nåt åt det jue. men visst e dom "bara" jätteförkylda så får man väl nöja sig m näsdroppar då

• Finesse

Min son hostar oxå så mkt att han kippar efter luft.. han blir knallröd i ansiktet och hostar.. tillslut kräks han å sen blir det bättre.. (han är oxå 3 månader förresten).. ringde till Barn men dom tyckte att han inte var så dålig eftersom han äter.. vet inte riktigt vad vi ska göra.. det var hemskt inatt.. Och nu verkar han fått ögoninflammation till råga på allt.. lillstackarn..

Ebba 071228, Hampus 110225
  • little mommy
    Finesse skrev 2011-06-07 22:31:36 följande:
    Min son hostar oxå så mkt att han kippar efter luft.. han blir knallröd i ansiktet och hostar.. tillslut kräks han å sen blir det bättre.. (han är oxå 3 månader förresten).. ringde till Barn men dom tyckte att han inte var så dålig eftersom han äter.. vet inte riktigt vad vi ska göra.. det var hemskt inatt.. Och nu verkar han fått ögoninflammation till råga på allt.. lillstackarn..
    låter som förskylningen min lilla hade, om ögonen inte är bra efter 5-6 dagar gå till bvc så kan man få hjälp med ögondroppar.

och hostan ja så länge barnet äter (precis som min gjorde) gör dom inte mycket
    men nezerills näsdroppar hjälper nästäppan och då blir det inte lika mycket slem i halsen och andas blir lättre.
    hoppas det kan hjälpa din lille  
  • Labråttan

Som flera andra sagt så är det bra om han kan sitta upp och sova, vi lät vår lillkille sitta i babyskyddet när han var förkyld. Sen fick vi också tips om att sätta igång duschen riktigt varmt och sen sätta oss i badrummet med skrutten, det ska väl lösa upp lite av slemmet. Annars tycker jag att du ska gå till din vårdcentral, vi fick ventoline som vidgar luftrören och på så vis underlättar för barnet att hosta upp slemmet eftersom läkaren tyckte att han hade en lindrig form av förkylningsastma (vilket i stort sett alla barn har).

Lite små tips från mig, hoppas skrutten kryar på sig snat, inte kul när de är sjuka de små liven!

• Finesse
    little mommy skrev 2011-06-07 22:44:47 följande:
    låter som förskylningen min lilla hade, om ögonen inte är bra efter 5-6 dagar gå till bvc så kan man få hjälp med ögondroppar.

och hostan ja så länge barnet äter (precis som min gjorde) gör dom inte mycket
    men nezerills näsdroppar hjälper nästäppan och då blir det inte lika mycket slem i halsen och andas blir lättre.
    hoppas det kan hjälpa din lille
    Ja vi gör allt det där redan.. ändå har han hostat i 10 dagar nu...
    Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden 3 månaders kippar efter luft