• ludicrous

Hur länge står sig ersättning?

Jag tänkte testa i natt att ge min son lite ersättning när han vaknar ist för att amma. Han får en flaska på kvällen, så han är van vid ersättning :)
    Kan jag göra iordning en flaska ikväll och ha bredvid sängen med lock på då? Jag vet inte om den kommer användas kl 01 eller 04 typ...

Ja frågan är väl egentligen hur länge en iordninggjord flaska ersättning står sig i rumstemperatur :)

• Svar på tråden Hur länge står sig ersättning?
  • honeydew

Jag skulle nog inte ge ersättning som stått mer än en timme i rumstemperatur.. Däremot så går det ju jättebra att blanda den kall och förvara i kylskåp tills man värmer den, även om det innebär att man lär gå upp på natten.

• Biinzan

Ja har hört att de håller sig i ca 2 timmar i rumstemperatur. 6-8 timmar i kylskåp med lock på.

Gravid första barnet, bf 2011 <3
  • ludicrous

Ok, tack :) Men ersättning går väl att äta i rumstemperatur?
    Om jag har en flaska med rätt mängd vatten i och pulvret brevid o bara blandar när det är dags behövs den väl inte värmas?

• Finesse

Min son äter Althera (mjölkfriersättning) och på den står det att den kan blandas i 40 gradigt vatten så vi har uppkoktvatten i flaskor, 180 ml, i kylen och sen in i micron i 45 sekunder.. sedan har vi uppmätt 6 mått i en liten esska flaska som vi häller över.. skakar ihop å sen ger jag sonen det.. tar bara 1 minut..

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Tezz11

Jag kokar upp vatten, låter det svalna till lagom dricktemperatur och häller över på termos. Den står sen brevid sängen tillsammans med pulver (som jag har i portionsformar) och flaskan/flaskorna.. behöver knappt vara vaken för att fixa maten då :)

Svar på tråden Hur länge står sig ersättning?