Hej!
Jag väljer att
bumpa den här tråden, istället för att starta en egen.
Det här är vår
barncykelsadel, och mer frekventa situation. Det är en modell som naturligen inte går att fälla ner i liggläge. Sittsadelns vinkel känns mer eller mindre som 90 grader rät. Denna till synes obehagliga sovposition till trots, lyckas vår snart treåriga dotter konstant och konsekvent med konststycket att somna när jag susar runt. Man kan nästan säga att det här är det ställe hon har lättast att somna. Det går i regel bara några minuter från att vi dundrat iväg, då när jag spontant säger något över axeln får jag ingen respons. Jag tittar då, och hon ligger precis som på bilden här ovan (fast där med mamma som chaufför).
Jag fortsätter naturligtvis cykla, men det känns lite
trashigt. Har jag fog för att känna så? I mitt stilla sinne får jag för mig att den krokiga vinkel hon ligger i kan medföra andningsproblem. Jag vänder mig således stup i kvarten om och "tar pulsen" eller känner så att hon har kroppsvärme. Frågan är om detta moment är mer av en fara (trafiksäkerhetsmässigt) än det faktiska faktum att hon somnat i en barncykelsadel? Har Googlat rätt mycket (strängar eg. "barn sovande barncykelsadel") för att få fram nån slags statistik på om det är jättevanligt förekommande och inte alls farligt.
Lustigt nog fick jag den första reaktionen utifrån denna söndag. Jag cyklade genom stadsparken, och la märke till hur ett äldre pensionärspar i armkrok tittade märkligt. När våra vägar möts vände jag mig om. De stod gapande och stirrade. Jag saktade in, och då hör jag damen
– "Är allt bra med barnet?"
– "Ja, hon sover bara", replikerar jag.
Inga större konstigheter, vill jag tro och tycka. Vore dock kul med lite input härifrån, med tanke på vilket givet säte för just erfarenhet av just barn FamiljeLivs forum är.
Tacksam för alla svar!