• ThessieO1

vill adoptera bort mitt barn

Jag är 16år gammal och är gravid . Eftersom pappan vill inte veta av barnet ,och jag kan tyvärr inte ta hand om ett barn i min ålder så har jag bestämt mig för att adoptera bort bebisen . Men nu kommer det svåra! jag vet inte va jag ska göra ? finns det någon möjlighet till det ? Obestämd har mejlat socialtjänsten i min kommun men tyvärr inte fått något svar. 

• Svar på tråden vill adoptera bort mitt barn
  • Elli47

Ring till socialtjänsten så du får prata med någon direkt. Hur långt gången är du?

• Annelie 76

Ring till socialtjänsten istället, det är bättre. Då kanske du kan få kontakt med rätt person på en gång. Men var beredd på att de kanske inte kan hjälpa dig på studs, det är inte särskitl vanligt att adoptera bort sitt barn i Sverige så de har säkert inga rutiner och ingen erfarenhet av det. Men ring dit så du får prata med nån iaf.

• Trivelina

Stor styrkekram till dig tjejen. Har du inte någon vuxen som kan hjälpa dig med ansvaret? Så att du kan växa in i det under några år. Har tyvär inte råd att ge, skulle dock gärna adoptera. Men det får man inte göra över nätet. ..

• LyckaOchTålamod

Hej,

Vad tråkigt att du "råkat illa ut" men vad underbart att du nu känner att du vill adoptera bort barnet till en kärleksfull familj hellre än att göra abort...

Gå till socialtjänsten eller ring dom, helst redan idag, så du får tala med dom direkt! De kan hjälpa dig!

Ibland tar socialtjänsten kontakt med adoptionsorganisationerna i Sverige, som har listor på lämpliga och godkända adoptivföräldrar som väntar och längtar väldigt mycket efter att få adoptera ett barn. De har alla gått en föräldrautbildning och blivit noga granskade på alla möjliga sätt av socialen innan de fått medgivande att adoptera. Det betyder att socialen kollat att adoptiv föräldrarna är ordentliga, trygga, ansvarstagande, kloka, snälla och kärleksfulla, har ett gott hem, fast arbete/inkomst, goda vänner, inga skulder hos kronofogden, ingen kriminell bakgrund, inget missbruk, med mera. Oftast har även en eller flera psykologer utvärderat adoptivföräldrarna.

Stort Lycka till med ditt val! Din bebis kommer få ett bra liv! Glad

Kram kram

• koalabjörn

Jag håller med de föregående inläggen.

Lycka till Tessie!  {#emotions_dlg.flower} Du verkar vara en klok och ansvarstagande tjej!

• jumpdog

Lycka till! Vilket jobbigt beslut du behövt ta! {#emotions_dlg.flower}

• ThessieO1

ska prata med de i socialtjänsten imorgon Glad hoppas de kan hjälpa mig . Kan de inte det då måste jag klara mig på egen hand för mamma tycker att det är pinsamt att jag redan ska få barn i min ålder och jag kommer inte få stöd från henne eller min pappa ,men tyvärr sånt händer . Hade aldrig kunnat göra abort, jag tycker att det är mord och hoppas verkligen att det går att adoptera bort mitt barn , det finns så många människor som inte kan få egna barn och väntar jätte länge på att de ska få adoptera ett.. 

• jumpdog
    ThessieO1 skrev 2011-05-30 11:46:20 följande:
    ska prata med de i socialtjänsten imorgon Glad hoppas de kan hjälpa mig . Kan de inte det då måste jag klara mig på egen hand för mamma tycker att det är pinsamt att jag redan ska få barn i min ålder och jag kommer inte få stöd från henne eller min pappa ,men tyvärr sånt händer . Hade aldrig kunnat göra abort, jag tycker att det är mord och hoppas verkligen att det går att adoptera bort mitt barn , det finns så många människor som inte kan få egna barn och väntar jätte länge på att de ska få adoptera ett.. 
    Vad säger dina föräldrar om att du funderar på att adoptera bort barnet? Tycker dom att det är en bra idé? Hur långt gången är du?
  • lena 63

Jag pratade med min barnmorska när jag väntade mitt första och funderade på att adoptera bort det..Hon hjälpte mig med att få kontakt med en kurator som i sin tur berättade hur det skulle gå vidare....All lycka till med ditt val. 

• ThessieO1
    jumpdog skrev 2011-05-30 11:50:01 följande:
    Vad säger dina föräldrar om att du funderar på att adoptera bort barnet? Tycker dom att det är en bra idé? Hur långt gången är du?
    De tycker att det är mycket bättre än om jag skulle behålla barnet. Har inte berättat det för de förän 6:e månaden . Hade jag berättat det tidigare då hade de gjort allt för att jag skulle göra abort . Är i 8:e månaden nu :) 
Svar på tråden vill adoptera bort mitt barn