• Bebisfeb

Sluta amma min 15 månaders flicka! HJÄÄÄÄLP

Jag behöver alla tips och råd som jag kan få! Jag har en flicka på 15 månader som är hysteriskt besatt av tutten, vi började ge henne mat runt 5-6 månaders ålder, coh det funkade bra under ett par månader, sedan blev hon sjuk (inget allvarligt) och jag ammade henne mer då än innnan, min sambo kunde lägga henne på kvällen utan problem men nu funkar det inte alls, hon ska bara ha tutten, så fort hon ser mig drar hon ner händerna i tröjan på mig, (har provat polo, hon kommer in hur som helst om jag inte tar bort henne) . Jag har en sambo som mer än gärna tar över och hjälper mig att sluta amma, men jag är så blödig och får så ont i hjärtat när hon blir ledsen och förbannad... jag behöver itne höra att hon är för stor för att ammas, inga onödiga kommerntarar, bara tips från mammor som varit i samma sits, då mammor i min sits är de enda som vet vad jag menar och jag vill veta hur ni gjort? Jag ammar henne också på natten när hon vaknar till, vilket hon gör 3-4 gng per natt, och i bladn känns det som om jag amamr henne heeeela morgonen.. hon tar napp, gillar det, men INTE när det är dags att sova, då kastar hon den långt bort! HJälp mig?? Måste få sova en hel natt och jag är faktiskt trött på att amma nu! Skulle gärna gå ut och äta middag med mina tjejkompisar och veta att dom har det bra hemma, låsa upp fotbojjan liksom.. Långt inlägg, men snälla hjälp!

• Svar på tråden Sluta amma min 15 månaders flicka! HJÄÄÄÄLP
  • Lena

Äter hon någon vanlig mat? Isåfall överlever hon utan amning och jag hade låtit pappan ta över en del nätter och kvällar eller ännu hellre föräldraledigheten

• Pistou

Du kanske inte behöver lägga av med amningen helt om du känner att det är för tidigt, men det kan kanske vara en idé att  bara sluta med nattamningen om du känner att den börjar bli tröttsam. Det kan nog ta upp till 2-3 (eller mer) veckor innan hon vänjer sig av helt, men börja ge vatten i nappflaska och säg att hon får amma på morgonen istället. Jag vande av min dotter senare än du (hon några månader över två år), men började med att korta ner amningsstuderna mer och mer för varje gång. Jag gjorde det besvärligt för henne genom att envisas med att sitta upp och amma istället för att liggamma. Efter ett antal hysteriska nätter gav dottern med sig. Nu är ju din dotter yngre och kanske inte helt mogen att sluta med nattamningen, men gör ett försök och upprepa det om några igen om det inte funkar.

Lycka till!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Bebisfeb

Ja, hon äter vanlig mat, men senaste tiden är det bara några få tuggor, helst bara yougurt och frukt, gröt i bland och välling i bland, det har hänt att hon somnat med vällingflaskan men bara några fåtal gng. Hennes pappa är föräldraledig på heltid med henne, men jag komemr ju hem efter jobbet... och då blir det attack och tårar om hon inte får på en gång, även om hon ätit bra hela dagen..

• Pistou

"upprepa det om några månader igen om det inte funkar." skulle det stå.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • MammaJohanna1

Jag slutade amma när dottern var 12 månader. Jag natt/morgonammade bara sista veckorna. Jag slutade i samband med att jag åkte bort själv över en helg. Mannen var hemma med dottern hela helgen och han tog även all nattning och eventuella uppvaknanden i en vecka efter jag kommit hem. Det gick över förväntan! Dottern bestraffade mig lite när jag kom hem (ville inte leka eller gosa), men det gick mycket snabbt över, tog bara någon dag.

Du måste bestämma dig om du ska orka!

• Korken

mitt barn är någon månad äldre än ditt och också väldigt förtjust i att amma.

Jag upplevde också att nattningarna blev ett problem när han var runt 13 månader och då bestämde vi att hans pappa skulle ta alla läggningar.  Sagt och gjort. Hans pappa tog alla läggningar och gjorde det som funkade för att han skulle somna  (bära i sjal för vår del) och nu somnar vårt barn varje kväll i sängen med sin pappa som läser och gossar och dom sover tillsammans på natten. Vårt barn vill fortfarande för det allra mesta amma en eller två gånger på natten men för mig är det ok för jag kan vara borta på kvällarna om jag vill utan att behöva oroa mig det minsta för att det inte funkar hemma.

Så mitt tips är att pappan ska ta alla läggningar och sova med barnet och försöka lägga om varje gång barnet vaknar så ni verkligen väntar med ammningen som sista utväg för att somna om.

• Lena

Tills dottern slutade vilja äta på natten sov jag i eget rum när jag skulle jobba dagen därpå.

• nollställd

Mycket löser sig med tiden. Om en månad kan det gå mycket lättare eller om två .

Med yngsta har jag bara forsatt amma fritt och hon har inte ätit mycket fast föda, enbart bwl och det har inte blivit så mycket förrän runt året och inte mer än två gånger per dag: Jag är hemma, jag samsover, jag ammar fritt men sen hon blev ca 15 mån har jag ändå blivit helt utbytbar. Jag har inte dragit mig undan utan pappan har bara tagit mer och mer plats i samspel med tjejens egen önskan. Varsamt har vi låtit pappan ta en omsövning då och då sedan hon var året, i siutationen när jag inte varit på plats omedelbart. Jag har dock varit redo att komma hem vid gråt. Vi har nu en ettochetthalvtåring som är hemma med mamma och ammar fritt dygnet runt men som klarar sig utan mamma och bröst lika bra .

De andra har fått sluta amma för jag har inte haft mod att vänta ut dem . Nu ska vi långamma och pappan ska vara hemma och jag ska jobba och vi har någ minst 18 mån amning kvar . Jag kommer amma fritt dag som natt när jag är hemma.

Vill du sluta, klarar hon det också .

För en del mammor och barn funkar begränsad amning, för andra är det svårare.

Jag förstår din önskan och frustration att inte komma iväg men det kan mycket väl vända på en eller två månader om du vill fortsätta amma och vill du sluta, klarar hon det och det är inget att ha dåligt samvete över .

• masha16

Jag är samma situation, min lilla tjej är snart 13 månader. På dagarna klarar hon sig bra utan amning om det inte blir läge men nätterna äter hon ett par gånger. Precis som du skriver är det speciellt de tidiga timmarna på morgonen som hon intensivammar. Det handlar inte om mat, för hon äter jättebra på dagtid, utan mest om gos och närhet. Eftersom jag har storasyster på snart tre år hemma på heltid så tror jag att det är lilla tjejens sätt att få egen tillgång till mamma och därför har jag inte begränsat amningen hittills. I höst ska dock stora tjejen börja förskola och då tror jag att det är dags att minska amningen på nätterna.

Jag tror att man måste hitta en lösning som känns bra både för en själv och barnet. MEN om man vill tvärsluta när de är så här pass stora ( om man nu kan kalla en ettåring stor) så tror jag man måste vara beredd på protest. Det är ju en vana och en stor trygghet.

Vill också säga att barn är så olika. Min stora tjej började sova hela nätter i egen säng vid sex månader och vid ganska exakt ett år tackade hon nej till all amning. Så med henne var det aldrig något att fundera på.

• Farfalla

Är i samma dilemma med min 16månader tjej :)

Vi slutade nattamma för nån vecka sen, har försökt tidigare men det var mycket protester och sen blev hon sjuk och slutade öta vanlig mat så då fick det bli tissen igen..
    Men nu sist så protesterade hon lite den första natten, men aldrig så hon blev jätteledsen, knappt ledsen, köpte det i stort sett på en gång. Hon kan nu oxå om hon vaknar be om att få äta tisse, men jag säger bara att det får du inte, utan att hon kan få vatten. Och det går så bra!

Däremot så vill hon ära 5-6tiden på morgonen, sen somnar hon om o sover mer.
    Men jag har inget alternativ till det målet även om jag skulle säkert kunna få henne att sluta med dom andra 2mplen på dag o kväll.. Hon totalvägrar välling :S

Hur har det gått ts?? :) 

• Bebisfeb

Länge sedan den här tråden var igång! Hur som gick det över förväntan att sluta amma! Jag bäddade i ett annat sovrum, hade med mig hörselkåpor som jag skulle sätta på mig om smink dotter skulle va allt för ledsen så att jag inte skulle ge upp och ge henne tutten ändå! Pappan tog nattningen, sedan när hon vaknade ville hon ha tutte, men pappan låg bredvid och sa bara att pappa är här, tutten sover (nåt sånt) och hon somnade om(?) utan ett pip, detta gjorde vi tre nätter och sedan sov hon hela nätterna! Så fem man kan ha om hur det ska gå! Det var värst för mig men jag hade bestämt mig! Sedan blev jag gravid efter en vecka, hann med ett bröllop , en lagom fylla, och snusa några snus :)

• lnflrmn

Nu är detta inte min tråd, men HUR gör man om man måste göra det själv och man samsover med barnet? Jag har fått bort ett mål på natten hittills genom att ge vatten..

• Farfalla
    lnflrmn skrev 2012-08-14 20:49:13 följande:
    Nu är detta inte min tråd, men HUR gör man om man måste göra det själv och man samsover med barnet? Jag har fått bort ett mål på natten hittills genom att ge vatten..
    Erbjud vatten och bara vatten, dumt att byta ut ett mål mot ett annat.. För då får du ändå ta "kampen" senare när det är dags att sluta med det oxå.
    Om nu inte barnet är så pass liten så det behöver äta nattetid!

Ta på dig bh/topp och sen en typ t-shirt så att inte tuttarna slinker fram ;) haha 

Samsova ser jag inte som ett problem, dottern min sov mycket med oss då för över ett år sedan då vi slutade :)

Jag valde att göra det själv då jag anser att jag ville behålla dotterns trygghet som hon hade via mig med amningen..  
    Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • lnflrmn

Farfalla: Tack! Skönt att höra att det går trots att han sover med mig. Min make går upp 01:45 för att jobba, så han kan inte hjälpa till alls.. Min son som är 11 månader vaknar oftast vid 03 första gången och det målet har jag nästan lyckats få bort. Sedan vaknar han oftare på morgonkvisten tycker jag, kanske borde masa mig upp och göra välling vid uppvak efter 05? Har någon annan satt en tidsgräns?

• Farfalla
    lnflrmn skrev 2012-08-14 22:45:40 följande:
    Farfalla: Tack! Skönt att höra att det går trots att han sover med mig. Min make går upp 01:45 för att jobba, så han kan inte hjälpa till alls.. Min son som är 11 månader vaknar oftast vid 03 första gången och det målet har jag nästan lyckats få bort. Sedan vaknar han oftare på morgonkvisten tycker jag, kanske borde masa mig upp och göra välling vid uppvak efter 05? Har någon annan satt en tidsgräns?
    Bara du klär dig ordentligt så borde just den biten inte skilja från att sova i egen säng :)

Jag ammade sista målet det som kom där kring 5tiden som sista amningen då vi slutade. (Dottern tål inte komjölksprotein lr sojaprotein) och ratade alla ersättningar/vällingar som är fria från det och även hemmagjorda vällingar...så det var aldrig ett alternativ.

Sen skulle jag rekommendera att ta ett mål i taget så vänjer sig barnet, dina bröst det med tiden. Sen när det gått bra en vecka lr 2 så tar du bort det sista målet med. :) 
    Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Bebisfeb

När vi slutade stod jag i vAlvet och kvalet om jag skulle ta striden med min dotter då det kändes viktigt gör mig att min dotter kände att inte hela mamma var borta, utan bara tutten( mitt behov alltså) men det gick inte för mig då jag inte klarade av att när hon blev ledsen så då fick pappa ta den striden ( vilket inte ens blev en strid för han) men jag fick många tips hur jag då skulle ha gjort om jag tog det själv; bestämt mig för det första. Vara beredd på att den lilla kommer bli ledsen och känna sig trygg med det ändå, jag vet ju varför och det är ofarligt att hon blir arg/ledsen/förvirrad! Men ändå vara nära törsta trösta, försöka förmedla din egen känsla av att det här är svårt men nu har jag bestämt mig och st är inte synd om barnet, ge inte upp då blir det svårare för varje gÅng man provar sluta, även förvirrande för barnet! Jag visade extra mycket med min lilla så skulle känna att mamma fanns kvar iaf (jag kände mig som bara ett bar bröst för henne, hon var galen i tutten) du kan prata med henne och berätta att den är slut, den sover eller kanske att du var ont i dom, inte för att kommer förstå alt men det kan känna skönt för en själv att kunna prata lite med bebisen och samtidigt påminner du di själv om att inte ge upp och att barnet har det bra ändå! Jag upplevde till och med att min dotter också blev gladare utan tutten, hon blev av mitt sitt nästan destruktiva beteende att ha tutten i minnen när hon ville leka typ... Hoppas st går bra för dig, skriv gärna hur det går! Jag har en dotter till som är ett par månader och lär ska ta striden då igen. Eller pappan då såklart! Lycka till

• Ems887

Nu var de längesen någon skrev men vill berätta vår historia..

Min son har älskat tutten från dag ett och har upp till åtta månader lätt kunnat äta varannan timme och sovit med bröstet i munnen men när han blev 9 månader tröttna jag och kampen började med att dra ut på amningen från 2 timmar till 3 och tills slut kunde de gå upp till 6 timmar och då besluta jag att trappa ner till endast kväll. natt och morgon amning. Han var jätte ledsen och hysterisk mest efter han hade sovit på dagarna då han gärna låg och snutta en stund men jag gav mig inte utan det var bara att trösta och sjunga för honom. När han blev 11 månader började han ta flaska och välling och då rök kvällsamningen och När han var 1 år och 1 vecka har vi slutat helt. Har bara

gått fem dagar och han får välling på nattetid dock ska de trappas ner de med. Det har varit svårt och jobbigt mest för lilleman som inte vet något annat. Och jag själv har velat slita av mig håret som har gjort allt helt själv då hans pappa jobbar borta på veckorna men vänta tills han är hemma på heltid var inget alternativ för mig då jag tyckte han var för stor att ligga vid tutten även om det är jätte mysigt. Allt går om man bara låter dom får gråta och vara arg och att man finns där för att trösta. Att trappa ner amningen tycker jag funka perfekt för oss och att till slut sluta helt gick bättre än förväntat även om han bara sover 3-4 timmar och sen vaknar för att somna om.

• Bebisfeb

Åh den hör gamla tråden.. Jag skrev den för länge sedan. Med min andra dotter bestämde jag mig att sluta smma innan jag skulle vara tvungen att denna fight igen. Hon ammades i sju månader. Inte en tår! Revansch

Svar på tråden Sluta amma min 15 månaders flicka! HJÄÄÄÄLP