Barnsäkerhet
Klistermärken för barn som jag vill uppmärksamma bla.
Vår familj köpte slags klistermärken som man kan fästa på väggen. De kallas Fashion dekorative Wall-Stickers. De är till för att klistra på tapeter och de går lite lättare att ta bort.
Vi köpte dessa på Tradera auktionssida på internet. Dessa märken kan man fästa på nästan alla slags ytor och fördelen med dessa är att de ska gå att ta bort lite lättare. De vi köpte var djurmotiv som vi dekorerade i vår sons rum som snart är 2 år.
Det jag vill komma till är att det finns en risk att barn kan riva bort bitar utav dessa märken och stoppa i munnen. Märkena är glatta till ytan och de kan säkert fastna med kvävningsrisk. Det stod ingen rekommenderad ålder eller slags varning på förpackning. Visst barn kan riva bort bitar utav det mesta, som kartonger och övriga alla slags märken och affischer som man klistrar upp men det borde stå en rek. Ålder på dessa klistermärken. Som förälder kanske man inte tänker på detta och min rekommendation är att fästa dessa högre på väggen så att ens barn inte kan riva bort dessa.
Hemmet är fullt med små saker och det kan vara svårt att ha kontroll på allt. Som ett annat litet ex min son plockade bort en liten metall sprint på insidan av ett skåp. Ja man får vara uppmärksam på mycket.
På förpackningen stod inget företagsnamn utan det stod Fashion dekorative Wall-stickers. Sedan står det flera kinesiska tecken samt ett liten runt rött märke med beteckning TC och två kinesiska tecken.
Barnkläder med luva och snören som ej är barnsäkra finns också fortfarande ute bland butiker. Sådant kan ett barn fastna i överallt där de springer eller klättrar. Vi hade ett par barnskor med inbyggd liten visselpipa som pep när barnet gick med dem och denna plastpipa kunde ”pillas” bort.
Vantar som har ett plastspänne som gör att man kan koppla ihop vantarna så att de är lätta att hitta i sin byrålåda. Detta spänne går kanske lätt att bita bort med en kvävningsrisk som följd.
Ute i allmänna sandlådor finns alltid skräp som små glas och plastbitar och fimpar. Det krattas lite dåligt tycker jag.
Ja som sagt det finns mycket och visst mycket är självklara saker men vill ändå skriva av mig lite.