• samara

Pälsdjursallergi hos små barn..?

Hej!

Jag undrar ifall barn som utsätts för FÖR många (i detta fallet hundar) på en och samma gång kan utveckla allergi på grund av det??
    Finns numera 8st stora hundar i sambons familj, och de kommer stor del utav sommaren vara i samma hus där även vi tänk vara viss del...i det huset får de vara i alla möbler såsom soffor, sängar odyl...
    Två av dessa hundar tillhör min sambo, men hemma hos oss får de inte vara i möblerna eller i sovrummet..

Är orolig för att det kan bli för intensivt för vår lilla 4månaders, och kunna framkalla allergi i framtiden...!?

Tacksam för svar så jag vet om man ska vara mer försiktig med att utsätta henne, eller om det inte är någon förhöjd risk!

• Svar på tråden Pälsdjursallergi hos små barn..?
  • Allergiexperten

Hej! Det finns aldrig garantier för vad som kommer att  hända i framtiden, det man kan göra är att undvika det man vet att man är känslig för. Det vill säga har man allergi mot hund så undvik att skaffa hund.

Vad det gäller allergiutveckling så är ca 25% ökad risk för barnet att utveckla allergi om en förälder har allergi, har båda föräldrarna allergi är risken ökad till ca 50 %  och om föräldrarna dessutom har samma typ av allergi ökar risken för allergiutveckling hos barnet till ca 70 %.
    Finns inga allergier alls i familjen är risken ändå ca 10 % att barnet utvecklar någon form av allergi.

Det låter mycket med 8 stora hundar i ett hus men jag vet ju inte hur huset och omgivningarna ser ut. Lämpligt är väl ändå, av många anledningar, att  hålla hundarna på avstånd från ert lilla barn.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Pälsdjursallergi hos små barn..?