• Mamma till tre kottar

Talktools

Finns det fler här på FL som tränar sina barn med Talktools?

Vi har gjort det i hela året och än så länge ingen effekt på språket. Vill egentligen bara höra från andra som använt det och vars barn så småningom börjat prata tydligare. Gärna äldre barn (skolålder).

• Svar på tråden Talktools
  • Röda

Är på g med det och är också intresserad av erfarenheter.

• Mamma till tre kottar

Inga fler?

• Rubia

Vi har hållt på knappt ett år och har inte heller märkt någon skillnad direkt på språket, kanske aningens bättre men svårt att säga om det skulle bero på Talktools. Men sonen på 6.5 år har språkstörning också (+DS) så det är väl ändå bra att träna uttal, Talktools skadar ju absolut inte. A ligger väldigt mkt efter i talet så han är nog ingen bra måttstock riktigt....

• Mamma till tre kottar
    Rubia skrev 2011-05-27 20:23:53 följande:
    Vi har hållt på knappt ett år och har inte heller märkt någon skillnad direkt på språket, kanske aningens bättre men svårt att säga om det skulle bero på Talktools. Men sonen på 6.5 år har språkstörning också (+DS) så det är väl ändå bra att träna uttal, Talktools skadar ju absolut inte. A ligger väldigt mkt efter i talet så han är nog ingen bra måttstock riktigt....

Syftet med talktools för våran del var att träna uttalet, enligt logopeden. Varför använder ni Talktools?

• Rubia
    Mamma till tre kottar skrev 2011-05-28 07:04:43 följande:

Syftet med talktools för våran del var att träna uttalet, enligt logopeden. Varför använder ni Talktools?

Jo, det är ju uttalsträning som är syftet, att öka kontrollen över oralmotoriken. Men A har många fler problem med språket än bara uttalet så därför kan jag inte säga att jag förväntade mig att Talktools skulle lösa hela A:s språkproblem. Bättre oralmotorik kan ju dock inte vara fel så därför fortsätter vi, om än inte rikigt så regelbundet som man väl skulle önska.
  • Mamma till tre kottar
    Rubia skrev 2011-05-28 08:08:39 följande:
    Jo, det är ju uttalsträning som är syftet, att öka kontrollen över oralmotoriken. Men A har många fler problem med språket än bara uttalet så därför kan jag inte säga att jag förväntade mig att Talktools skulle lösa hela A:s språkproblem. Bättre oralmotorik kan ju dock inte vara fel så därför fortsätter vi, om än inte rikigt så regelbundet som man väl skulle önska.
    Nä, det lär inte lösa Särres (det smeknan sonen fått i skolan) språkproblem heller, men jag hade ju förväntat mig någon effekt på just uttalet. Vi tränar ungefär 5 ggr i veckan (men någons veckas paus ibland).
  • Mamma till tre kottar
    Mamma till tre kottar skrev 2011-05-28 07:04:43 följande:

Jag kontaktade hon som utvecklat metoden och fick svar via den logoped i Sverige som är mest utbildad på Talktools (som heter OPT egetligen tydligen).

" ...det sker ingen automatisk överföring till talet. Den oralmotoriska träningen ska alltid kombineras med talträning."

Talktools är alltså inte talträning. Jag ska ta ett snack med vår logoped nästa gång...

• anne h

Vad är Talktools?

C kan ju alla ljuden var för sig, enligt logopeden (fast tex [ng]-ljudet klarar han bara med ett i före (tex Ingela går bra, gunga går inte alls..)

När han sedan sätter ihop ljuden så blir det ju inte alls lika bra.. då faller det mesta, så vad gör man när logopeden anser att han kan allt redan? (iaf allt han "behöver" kunna..) Hade han inte haft DS så skulle de med all säkerhet lagt ner mer möda och tid på honom och inte gett sig så lätt.. nu är det som att "jamen tänk på att han har DS också och kan han ens lära sig...? 

12 år snart och kan inte göra sig förstådd om folk inte vet vad han pratar om.. och då är det ändå vi som kan tolka honom.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Trebarns far

Hej

Ebba har använt talktools ganska länge och har även blivit utvärderad av Sarah Rosenfeldt Johnson som utvecklat metoden, detta var hösten 2009. Då var hennes munmotorik så dålig och framför allt käkstabiliteten att sarah inte visste om hennes metoder skulle fungera, Ebba låg i vissa övningar innan steg ett. Vi har i alla fall tränat länge. Hon har tränat ca 5-7 ggr per vecka, med vissa uppehåll. Hon har då varvat både talktools träning och talträning vid varje träning. Detta har lätt till att både munmotoriken och talet blivit bättre. Det tog dock ganska lång tid innan vi märkte resultat. nu i våras träffade vi Sarah igen och hon blev rörd över vilka framsteg Ebba gjort. Hon hade i vissa avseenden hoppat flera steg.

Svar på tråden Talktools