• LoveIsBeautiful

Så rädd att något ska gå fel

Är det någon som har statistik på hur många förlossningar som går bra? Alltså där barnet föds friskt...

Är så rädd att bebisen ska dö eller skadas under förlossningen. Vågar inte ens tro att vi kommer få med oss en liten bebis hem sen.

Någon som har några lugnande ord?

• Svar på tråden Så rädd att något ska gå fel
  • ElinJ83

Tänk inte så, du stressar bara upp dig i onödan! Tänk på att vi i Sverige har världens bästa sjukvård, och jag TROR att jag läst någonstans att vi är ledande på förlossningar!

Det kommer att gå fint och du kommer ha världens sötaste krabat med dig hem, jag lovar!!

• Finmamma

Jag tänker likadant, jätteorolig. Är även oroöog att ngt ska hämda me bebisen i magen. Är i v 39

• LoveIsBeautiful
    ElinJ83 skrev 2011-05-24 20:26:23 följande:
    Tänk inte så, du stressar bara upp dig i onödan! Tänk på att vi i Sverige har världens bästa sjukvård, och jag TROR att jag läst någonstans att vi är ledande på förlossningar!

Det kommer att gå fint och du kommer ha världens sötaste krabat med dig hem, jag lovar!!

Jag försöker att tänka positivt, men det är väldigt svårt.

Ja, vi har ju otroligt bra sjukvård i Sverige och det är ju en enorm trygghet. Men ändå känner jag sån rädsla...

• LoveIsBeautiful
    Finmamma skrev 2011-05-24 20:31:55 följande:
    Jag tänker likadant, jätteorolig. Är även oroöog att ngt ska hämda me bebisen i magen. Är i v 39

Vad jobbigt att du också känner så

Är det ditt första barn? Har du pratat med din bm om rädslan?

Kram!

• LoveIsBeautiful

Ingen som vet någon statistik eller liknande?

• Neblina

Vet tyvärr ingen statistik, men då jag själv är utbildad inom vården så har man ju hört muntligt
    och risken för att en förlossning ska sluta illa för mamma eller barn är minimal.
    Vi har jätte bra vård. Och i ditt fall så skulle jag inte rekomendera dig att söka efter statistik eller procent, för då kommer du bara haka upp dej på den näst intil obefintliga delen och må dåligt över det.
    Vet du, det är jätte vanligt att man är rädd för förlossningen och inte vågar förlika sig med tanken på att man kommer hem med en liten skatt, fast man kommer att göra det
    Det kommer att gå bra, en förlossning är så naturligt och personalen är verkligen jätte duktiga.
    Oftast ligger man hela tiden med CTG och de har full koll på hur bebisen mår, längre in i förlossningen kan man även be om att få en elektrod på barnets huvud så man kan hålla ännu mera koll.
    Och vid minsta misstanke om att barnet inte mår bra eller är för stressad blir det akutsnitt, så de ha verkligen koll. Du måste våga lita på personalen. Och absolut viktigast är att du även berättar för personalen om hur du känner så de kan lugna dig. kram på dig  och lycka till{#emotions_dlg.flower}

Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • LoveIsBeautiful
    Birdie skrev 2011-05-27 17:47:37 följande:
    Vet tyvärr ingen statistik, men då jag själv är utbildad inom vården så har man ju hört muntligt
    och risken för att en förlossning ska sluta illa för mamma eller barn är minimal.
    Vi har jätte bra vård. Och i ditt fall så skulle jag inte rekomendera dig att söka efter statistik eller procent, för då kommer du bara haka upp dej på den näst intil obefintliga delen och må dåligt över det.
    Vet du, det är jätte vanligt att man är rädd för förlossningen och inte vågar förlika sig med tanken på att man kommer hem med en liten skatt, fast man kommer att göra det
    Det kommer att gå bra, en förlossning är så naturligt och personalen är verkligen jätte duktiga.
    Oftast ligger man hela tiden med CTG och de har full koll på hur bebisen mår, längre in i förlossningen kan man även be om att få en elektrod på barnets huvud så man kan hålla ännu mera koll.
    Och vid minsta misstanke om att barnet inte mår bra eller är för stressad blir det akutsnitt, så de ha verkligen koll. Du måste våga lita på personalen. Och absolut viktigast är att du även berättar för personalen om hur du känner så de kan lugna dig. kram på dig och lycka till{#emotions_dlg.flower}

Tack så jättemycket för ditt fina svar!

Det lugnade mig väldigt mycket måste jag säga

Ska verkligen försöka ta till mig dina ord och våga lite på att det kommer gå bra

• LoveIsBeautiful

Mycket orostankar idag.

Försöker tänka positivt, men det är så svårt.

Rädslan tar över. Är så rädd att förlora det fina som finns i min mage...

Svar på tråden Så rädd att något ska gå fel