Vems fel skulle det vara?
En rent hypotetisk situation. Alla likheter med mitt eget liv är en ren slump.
Jag är hemma med mina två ungar, ett och två år gamla. De är sådär lagom galna och överallt och ingenstans, så som barn är. De får springa som de vill på hela våningen, här finns inget de kan skada sig på och går något sönder så är det ingen katastrof.
Maken är i studion i källaren och inväntar resten av bandet som han ska repa med ikväll. De har repat i två år ungefär och vi kännar alla varandra ganska bra och de vet mycket väl hur det ser ut här hemma och särskilt att här finns två små avkommor som härjar.
Bandet kommer...en efter en. Killen som spelar keyboard kommer sist av alla och placerar sin dyyyyyyyyra keyboard på högkant i hallen, hejar snabbt på mig och försvinner därefter ner i källaren. Jag känner inte till att ett instrument värt sisådär 30 papp befinner sig i hallen.
Jag sitter vid datorn och softar. Ungarna är lugna och sitter och pysslar med sitt lego. Jag har inte 100% koll på dem, ser ingen anledning till det. Två minuter senare hörs ett BRAK från hallen och ett gallskrik från en livrädd unge. Givetvis har ett barn varit framme och pillat på den snordyra keyboarden i hallen som inte brukar stå där. Barnet blev inte skadat men keyboarden har vält rakt ner på ett klinkersgolv och gått sönder.
Vems är felet och vem borde betala? Jag, som inte hade koll på mina klåfingriga ungar? Keyboardisten som kanske borde spelat munspel istället, som han kunde burit med i fickan? Mina ungar som skulle få offra måååånga av sina framtida veckopengar?
Påminner ännu en gång om att detta är en hypotetisk situation.