• SilverEmma

Vems fel skulle det vara?

En rent hypotetisk situation. Alla likheter med mitt eget liv är en ren slump.

Jag är hemma med mina två ungar, ett och två år gamla. De är sådär lagom galna och överallt och ingenstans, så som barn är. De får springa som de vill på hela våningen, här finns inget de kan skada sig på och går något sönder så är det ingen katastrof.

Maken är i studion i källaren och inväntar resten av bandet som han ska repa med ikväll. De har repat i två år ungefär och vi kännar alla varandra ganska bra och de vet mycket väl hur det ser ut här hemma och särskilt att här finns två små avkommor som härjar.

Bandet kommer...en efter en. Killen som spelar keyboard kommer sist av alla och placerar sin dyyyyyyyyra keyboard på högkant i hallen, hejar snabbt på mig och försvinner därefter ner i källaren. Jag känner inte till att ett instrument värt sisådär 30 papp befinner sig i hallen.

Jag sitter vid datorn och softar. Ungarna är lugna och sitter och pysslar med sitt lego. Jag har inte 100% koll på dem, ser ingen anledning till det. Två minuter senare hörs ett BRAK från hallen och ett gallskrik från en livrädd unge. Givetvis har ett barn varit framme och pillat på den snordyra keyboarden i hallen som inte brukar stå där. Barnet blev inte skadat men keyboarden har vält rakt ner på ett klinkersgolv och gått sönder.

Vems är felet och vem borde betala? Jag, som inte hade koll på mina klåfingriga ungar? Keyboardisten som kanske borde spelat munspel istället, som han kunde burit med i fickan? Mina ungar som skulle få offra måååånga av sina framtida veckopengar?

Påminner ännu en gång om att detta är en hypotetisk situation.

Fanny och Elliot...mina tjejer!
  • Svar på tråden Vems fel skulle det vara?
  • Mother of 5

Jag TYCKER att ägaren till instrumentet borde skylla sig själv om han är så korkad att han gör som han gjorde. Men vet inte om jag skulle kunna neka om han börjar gapa och kräva.

• lövet2

Jag skulle väl säga att skulden kan fördelas 50/50. Hans fel för att han lämnar något så dyrbart helt utan tillsyn på ett ställe som inte är säkert. Ditt fel för att du inte kollade hallen när det kommit folk (har själv varit med om att folk t ex ställt i från sig en handväska med livsfarlig medicin mitt på hallgolvet), utan lät ungarna springa fritt där när du inte visste vad som fanns där.

• Croft

Det är killens fel som satte keyboardet där tycker jag. Men det kanske går att ta det på någon försäkring?

• Javah

Ägaren till keyboarden får skylla sig själv om han ställer den där, lätt.

• MrsD

Killens fel men anda mammans da hon kanske borde kollat igenom hallen forst, men mest killens fel.

• SilverEmma

Jag brukar kolla hallen när det kommer folk som inte varit här tidigare. Men hela bandet har som sagt känt oss i två år och har de missat att här springer två år skitungar så har de ordentliga problem. De är här MINST en gång/vecka. Det tog visserligen ett år innan de lärde sig att stänga grinden ner till källaren ordentligt och inte smälla igen ytterdörren när de går då barnen sover vid den tiden. Borde kanske inte ha för höra krav på dem. De är ju bara 35-40 bast och knappt torra bakom öronen.

Fortfarande...rent hypotetiskt.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Apocalypso

Jag antar att ni har en hemförsäkring och kan dela på självrisken om det blir diskussioner.

• puss

man har väl ansvar för sina egna saker?

I will mustardize you
  • puss

man kan väl inte slänga prylar omkring sig och sen kräva att andra ska ta ansvar för dem?

I will mustardize you
  • Pepparfrun

Det är naturligtvis mannens eget fel. Ställ inte saker och gå ifrån dem.

• Millicent

Jag tycker nog att det är mannens fel. Han vet vad den är värd och att den finns över huvudtaget. Vet man inte ens om att den finns i ens hall så har man ju ingen sportslig att skydda den.

• Mariohn

Allt måste inte vara någons fel. Ibland händer det olyckor  Men jag anser nog fortfarande att snubben får betala själv. I mitt hem är allt barnsäkrat och sonen får härja som han vill. Kommer någon hit och sätter en dyr vas mitt på vardagsrumsgolvet medan jag lagar middag och V leker med sin spis i vardagsrummet....tja då får vasägaren skylla sig själv  

• Leo1961

Ägaren till keyboardet får nog anses i hög grad ansvarig för att det gick åt helvete. Du har småungar som pillar på allt och grabbarna i bandet vet hur situationen är i ert hem. Alltså glömde killen dessa faktorer och ställde ifrån sig instrumentet på ett dumt sätt. Han kunde lika gärna ha lagt det på taket till bilen när han lastade in andra grejer med samma resultat. Din familj är inte ansvariga!

Men hemförsäkringen bör täcka olyckan i alla fall, så ingen fara på taket!

• SilverEmma

Tack för era tankar och åsikter! Är bara nyfiken hur folk skulle se en sådan olycka då den mycket väl kan hända här hemma.

• Åsiktskvinnan

Jag skulle tycka att det var hans fel, tänk om han hade ställt den utanför dörren och den blivit stulen, vems är felet då???

Svar på tråden Vems fel skulle det vara?